BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Finns ingen anledning att tro att mänskligheten minns denna pandemi när nästa kommer om kanske 100 år.

Spanska sjukan var MYCKET värre än Covid, och den var helt bortglömd 100 år senare…
Man behöver ju inte ens gå så långt tillbaks i tiden som 100 år för det räcker ju med vad som hänt under de senaste 20 åren. Åren efter svininfluensan gjordes det pandemiplaner och andra förberedelser men efter drygt 10 år så började saker utgå ur planerna.
M mickef skrev:
Ok, du trollar, så vi släpper det.
Jag trodde det var du som gjorde det eftersom du återigen tog upp sånt som inte är en nyhet.

heisiandiishe
M mickef skrev:
Ok, du trollar, så vi släpper det.
man måste tänka på att dessa trådar befolkas av väldigt olika personlighetstyper. Med helt olika förutsättningar att värdera både innehåll och tillföra innehåll. Så det slutar ofta med väldigt mycket missförstånd, medvetet eller omedvetet

heisiandiishe heisiandiishe skrev:
man måste tänka på att dessa trådar befolkas av väldigt olika personlighetstyper. Med helt olika förutsättningar att värdera både innehåll och tillföra innehåll. Så det slutar ofta med väldigt mycket missförstånd, medvetet eller omedvetet
speciellt enradersinlägg som en del gör
lägger till en extra så inte jag gör likadant :)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
speciellt enradersinlägg som en del gör
lägger till en extra så inte jag gör likadant :)
Det hade varit på sin plats att förklara vad man menade som var svårförståeligt i st för att göra två meningslösa enradersinlägg.

Nissens
M mickef skrev:
Och nu har det gått 100 år, kanske dags igen.
Ok, i min värld är det drygt två år sedan den senaste pandemin började, nästan exakt 100 år sedan den förra.

Men vi lever kanske inte på samma planet då…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, i min värld är det drygt två år sedan den senaste pandemin började, nästan exakt 100 år sedan den förra.

Men vi lever kanske inte på samma planet då…
Nej vi lever inte på samma planet som för 100 år sedan. Om en epidemi som spanska sjukan bryter ut nu så kommer vården få det jobbigt på riktigt.

Nissens
M mickef skrev:
Nej vi lever inte på samma planet som för 100 år sedan. Om en epidemi som spanska sjukan bryter ut nu så kommer vården få det jobbigt på riktigt.
Spanska sjukan var inte en epidemi… det var en pandemi liksom Covid-19…

Belastningen på vården var tung pga Covid-19 i hela Europa, har du verkligen missat det?

Spanska sjukan hade inte varit något större problem idag eftersom vi har antibiotika numera, vilket hade räddat de flesta som dog i lunginflammation som en konsekvens av Spanska sjukan…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Biden testar positivt för covid -- igen!?

Why do some people who take Paxlovid for COVID get ‘rebound’ symptoms? Or test positive again, like President Biden?
Published: August 4, 2022 1.52am BST

https://theconversation.com/why-do-...st-positive-again-like-president-biden-188002

Tja, inga svar men något förvånande att efter 5 dagarskuren så testar ca 3% positivt efter 7 dagar och 5% testar positivt igen efter en månad. Hmm, kanske han glömt att ta någon dos...han är ju rätt gammal...:rolleyes:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Enligt amerikanska smittsmyddsmyndigheten CDC så verkar covid öka risken för minderåriga att senare få andra sjukdomar.

Riskökning mer än 100 % när det gäller hjärtmuskelinflammation och andra hjärtmuskelsjukdomar.
Ökad risk för blodproppar i lungorna, njursvikt, typ 2-diabetes och rubbningar i hjärtrytmen.

Studien omfattar nära 800 000 som fått covid och ung. 3 gånger så många som inte hade fått covid. Det är en registerstudie utifrån en hälsoförsäkringsdatabas och som utgår från registrerade bekräftade fall.
Stuart Berger, ordförande i den amerikanska barnläkarföreningen AAP:s sektion för hjärtläkare och hjärtkirurger, säger att rapporten visar att långtidseffekterna av covid-19 är verkliga, oroande och potentiellt mycket allvarliga.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/cdc-covid-19-okar-risken-for-hjartsjukdom-hos-barn

BirgitS
M mickef skrev:
Din inledning låter som en gissning.
Fakta om invandringen på 2000-talet är att den kostar mer än vad den ger. Om den hade skötts seriöst hade Sverige fortfarande varit ett välfärdsland med gott rykte i omvärlden. Att det blir lite bättre längre fram är sossarnas gissning, vad tror du om den?
Ett exempel som visar att det inte var en gissning:
Ungefär var tredje person som är anställd inom hemtjänsten i Borgholms kommun har en bakgrund som flykting.
Att få tag på personal inom hemtjänsten är något som många kommuner kämpar med.
Sen har ju situationen här varit så fördelaktig att vi har haft flyktingar och nyanlända som vi har kunnat anställa. Det har ju varit en fantastisk lösning för vår del.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/flyktingar-i-hemtjansten-en-resurs-som-raddar-verksamheten
Där länkas även till en annan sida som tar upp ett exempel med två flyktingar som kom från Syrien 2015 och nu jobbar inom hemtjänsten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett exempel som visar att det inte var en gissning:
[länk]
Där länkas även till en annan sida som tar upp ett exempel med två flyktingar som kom från Syrien 2015 och nu jobbar inom hemtjänsten.
Det tog ett tag av googling för att hitta ett exempel och 2 anställda flyktingar i tjänst. Kom igen med statistik om hur många "flyktingar" det är i vården, dels som havare dels som givare om du vill bevisa din tes. "... ta reda på fakta i stället och då någon annanstans än i nyhetstråden om corona", för att citera dig.

BirgitS
M mickef skrev:
Det tog ett tag av googling för att hitta ett exempel och 2 anställda flyktingar i tjänst. Kom igen med statistik om hur många "flyktingar" det är i vården, dels som havare dels som givare om du vill bevisa din tes. "... ta reda på fakta i stället och då någon annanstans än i nyhetstråden om corona", för att citera dig.
Fel, jag googlade inte alls utan det är ju en artikel från idag som jag tyckte passade bra.

Vet inte vad en havare är och givare har jag inte hört talas om när det gäller hemtjänst och äldreboenden.

Jag har inget behov av någon statistik för jag vet hur det har sett ut när gamla släktingar har behövt hemtjänst och äldreboende, dvs. jag har fakta och behöver inte ta reda på det. Ingen boende på äldreboendena som såg ut att ha utomeuropeisk bakgrund men däremot en mycket stor andel av personalen. Jag såg minst 5 avdelningar på olika äldreboenden så det var inte en ren slump. Inom hemtjänsten var det i stort sett alla i personalen om såg ut som de de hade utomeuropeiskt bakgrund.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fel, jag googlade inte alls utan det är ju en artikel från idag som jag tyckte passade bra.

Vet inte vad en havare är och givare har jag inte hört talas om när det gäller hemtjänst och äldreboenden.

Jag har inget behov av någon statistik för jag vet hur det har sett ut när gamla släktingar har behövt hemtjänst och äldreboende, dvs. jag har fakta och behöver inte ta reda på det. Ingen boende på äldreboendena som såg ut att ha utomeuropeisk bakgrund men däremot en mycket stor andel av personalen. Jag såg minst 5 avdelningar på olika äldreboenden så det var inte en ren slump. Inom hemtjänsten var det i stort sett alla i personalen om såg ut som de de hade utomeuropeiskt bakgrund.
Jag har inte heller hört talas om det i hemtjänsten men nu var det frågan om vården. Jag har inte heller behov av statistik utan gör som du, går på känsla och gissar.

BirgitS
M mickef skrev:
Jag har inte heller hört talas om det i hemtjänsten men nu var det frågan om vården. Jag har inte heller behov av statistik utan gör som du, går på känsla och gissar.
Vad är det du inte har hört talas om i hemtjänsten?

Nej, jag går inte på känsla utan på vad jag ser, hör andra med egna erfarenheter berättar och vad som framgår i media.. Det är fakta.

När det gäller vården så har jag en släkting som knappt ett år innan pandemin började blev färdig undersköterska. På den kursen (1,5 år lång) var det en majoritet med utomeuropeisk bakgrund.

Tillägg:
Eller vet du inte om att det är samma personalkategorier oavsett om det gäller sjukhus och äldreboenden?
På båda ställena finns det sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden. Det finns inte heller någon särskilt utbildning beroende på om man vill jobba på ett sjukhus eller ett äldreboende.

Redigerat:
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Jag har inte heller behov av statistik utan gör som du, går på känsla och gissar.
Ja det har varit rätt tydligt länge, länge nu...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.