880 337 läst · 19 362 svar
880k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, det är svårt att ge ett exakt svar på men det hindrar inte att man har en uppfattning om vad sannolikheten är, jag har min och andra har sina.Fairlane skrev:Ja att vaccin ger ett bra skydd mot svår sjukdom vet de flesta. Om sen vaccinerade och ovaccinerade lever olika generellt är däremot svårare att svara på och en annan fråga.
Det är inte bara de som förnekar Covid-19 som struntar i att skydda sig. Alla som kallar det en förkylning eller ser det som en förkylning skyddar sig troligen inte särskilt väl.
Spekulera på du, men det skadar ju inte att vara tydlig med att det är en personlig spekulation som helt saknar stödbevis. Att folk säger emot får man räkna med när man spekulerar. Om jag spekulerar i att det är 50% sannolikhet i att nästa veckas lottorad är 1,2,3,4,5,6,7 så tror jag folk kommer säga emot, även om det säkert finns någon som tar det för en sanning också.
Du har t ex en uppfattning om att de som ser det som en förkylning inte skyddar sig särskilt väl, det är en rimlig uppfattning som det inte finns anledning att argumentera emot och inte heller krävs nåt bevis för, om det är så eller inte kommer vi nog aldrig att få veta säkert.
Om jag redovisar något som fakta belägger jag det i annat fall redogör jag det som sannolikt vilket ska tolkas som att jag tror det, kvalificerad gissning enl. min uppfattning.
Ditt exempel är inte sannolikt om du frågar mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
En annan nyhet är att det nu finns läkemedel i form av piller som begränsar effekten av många varianter av Covid. Tyvärr måste du ju bli sjuk först, det är inte ett vaccin i pillerform. Men ändå något.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GPG7E/covidlakemedel-ska-stoppa-allvarlig-sjukdom
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GPG7E/covidlakemedel-ska-stoppa-allvarlig-sjukdom
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Kan vi inte sluta diskutera politik här.M mickef skrev:
Mod kommer stänga av de som håller på med det och troligen låsa tråden.
Kolla reglerna. Vis av egen erfarenhet.
Och du fokuserar på undantagen. Med tanke på siffrorna så lär ytterligt få vara försiktiga.M mickef skrev:
Den dagen man närmar sig att de ovaccinerade utgör 15% av de inlagda med covid så börjar det likna något. Men så försiktiga kommer de aldrig att bli…det krävs ju lite uppoffringar då… och konsekvenstänk…
Du verkar ju ha siffrorna, hur stor del av ovaccinerade ligger inne för vård?Nissens skrev: