Fairlane Fairlane skrev:
Ja att vaccin ger ett bra skydd mot svår sjukdom vet de flesta. Om sen vaccinerade och ovaccinerade lever olika generellt är däremot svårare att svara på och en annan fråga.

Det är inte bara de som förnekar Covid-19 som struntar i att skydda sig. Alla som kallar det en förkylning eller ser det som en förkylning skyddar sig troligen inte särskilt väl.

Spekulera på du, men det skadar ju inte att vara tydlig med att det är en personlig spekulation som helt saknar stödbevis. Att folk säger emot får man räkna med när man spekulerar. Om jag spekulerar i att det är 50% sannolikhet i att nästa veckas lottorad är 1,2,3,4,5,6,7 så tror jag folk kommer säga emot, även om det säkert finns någon som tar det för en sanning också.
Ja, det är svårt att ge ett exakt svar på men det hindrar inte att man har en uppfattning om vad sannolikheten är, jag har min och andra har sina.
Du har t ex en uppfattning om att de som ser det som en förkylning inte skyddar sig särskilt väl, det är en rimlig uppfattning som det inte finns anledning att argumentera emot och inte heller krävs nåt bevis för, om det är så eller inte kommer vi nog aldrig att få veta säkert.
Om jag redovisar något som fakta belägger jag det i annat fall redogör jag det som sannolikt vilket ska tolkas som att jag tror det, kvalificerad gissning enl. min uppfattning.
Ditt exempel är inte sannolikt om du frågar mig.

Nissens Nissens skrev:
Det är riktigt, men också på att de som är ovaccinerade inte har vett på att vara försiktiga.
Jag tolkar det som om du anser att alla ovaccinerade är oförsiktiga, utan vett i den här frågan, är det en gissning eller har du siffror på det också?

BirgitS
M mickef skrev:
Jag tolkar det som om du anser att alla ovaccinerade är oförsiktiga, utan vett i den här frågan, är det en gissning eller har du siffror på det också?
Just att låta bli att vaccinera sig är ju en oförsiktighet och en brist på vett (eftersom du just använder de orden).

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just att låta bli att vaccinera sig är ju en oförsiktighet och en brist på vett (eftersom du just använder de orden).
Fast man kan även vara försiktig och vettig som ovaccinerad, ni drar gärna alla över en kam. Uttrycket lånade jag av Nissens och skulle annars inte använda det.

BirgitS
M mickef skrev:
Fast man kan även vara försiktig och vettig som ovaccinerad, ni drar gärna alla över en kam. Uttrycket lånade jag av Nissens och skulle annars inte använda det.
Eftersom enklaste och bästa sättet att vara försiktig är att vaccinera sig så är jag tveksam till ditt påstående.

optimum
M mickef skrev:
Jag tror att det är sossarnas fel. Att jag skulle tro att det är vårdpersonalens fel att vården är underdimensionerad får du utveckla.
Kan vi inte sluta diskutera politik här.

Mod kommer stänga av de som håller på med det och troligen låsa tråden.

Kolla reglerna. Vis av egen erfarenhet.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är självklart helt ok att inte vaccinera sig. Men då skall man ju vara försiktig. Det verkar ju inte funka så bra uppenbarligen…

Nissens
M mickef skrev:
Jo, men tydligen klarar ju inte de ovaccinerade av att vara försiktiga, eller har du någon annan förklaring?

optimum optimum skrev:
Kan vi inte sluta diskutera politik här.

Mod kommer stänga av de som håller på med det och troligen låsa tråden.

Kolla reglerna. Vis av egen erfarenhet.
För min del redan avslutat.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men tydligen klarar ju inte de ovaccinerade av att vara försiktiga, eller har du någon annan förklaring?
Du generaliserar.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom enklaste och bästa sättet att vara försiktig är att vaccinera sig så är jag tveksam till ditt påstående.
Du är inte ensam.

Nissens
M mickef skrev:
Du generaliserar.
Och du fokuserar på undantagen. Med tanke på siffrorna så lär ytterligt få vara försiktiga.

Den dagen man närmar sig att de ovaccinerade utgör 15% av de inlagda med covid så börjar det likna något. Men så försiktiga kommer de aldrig att bli…det krävs ju lite uppoffringar då… och konsekvenstänk…

Nissens Nissens skrev:
Och du fokuserar på undantagen. Med tanke på siffrorna så lär ytterligt få vara försiktiga.

Den dagen man närmar sig att de ovaccinerade utgör 15% av de inlagda med covid så börjar det likna något. Men så försiktiga kommer de aldrig att bli…det krävs ju lite uppoffringar då… och konsekvenstänk…
Du verkar ju ha siffrorna, hur stor del av ovaccinerade ligger inne för vård?

optimum
M mickef skrev:
För min del redan avslutat.
Det är bra det.
Mod stängde av mig för det i samband med att regeln om politik infördes.
Vill gärna se dig hänga kvar här.:cool:

• Gilla
mickef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.