HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
[länk]
Ett hus man har sneglat mycket på på sommarsemestrarna.
Lite synd att interiören har förvanskats en del av snickarglädje och årens alla inredningstrender.
Det hade varit skoj att få återställa det till arkitektens vision.

Läget och utsiktikten är det absolut inget fel på. Trots att det ligger nära den övriga bebyggelsen så gör det höga läget att det ändå blir väldigt privat och insynsskyddat. Om man flanerar nere bland sjöbodarna så är det mest bara taklinjen man ser.

För övrigt är det ett sånt läge/bygge man knappt kan få till som nyproduktion där i höga kusten idag. Men sin världsarvsstämpel och diverse andra kulturskydd så har kommunen varit otroligt restriktiva med bygglov. Det där huset byggdes 1974 och därefter är det endast 2-3 hus som har tillkommit fram tills idag. Området och byn är ändå populära bland semesterfirare och turister men man har allt fått hålla till godo med de gamla hus som finns där.

Förra veckan åkte jag runt på västkusten mellan Strömstad och Tjörn och förundrades lite över hur mycket och hur fritt man ändå får bygga där nere jämfört med Höga Kusten
Skitsnyggt. Skulle man kunna göra hur fint som helst nu. Och ja, vilken utsikt sen.
 
ullberg
Klaugust Klaugust skrev:
Det är ju faktiskt inte klokt att priser dubblas på 8 år. 9% om året. Men huset var ju ”quirky”, nån som ville återskapa en bit av Italien i Österåker på ändå ett rätt skönt sätt.
När det såldes förra gången hade dåvarande säljaren fortfarande nyttjanderätt på gästhuset (se inläggen jag gjorde då). Detta verkar inte kvarstå så det är inte riktigt samma förutsättningar - nu har man gästhuset och inga ”avtalsgäster”. Med det sagt är det fortfarande en stor skillnad i pris på 8 år…

/U
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Kanske - om man ser det som en "tvättstuga"
Tvätta pengar?
 
M maria01 skrev:
sverige dyraste sommarstuga gick ju på 130 miljoner om jag mins rätt
Det såldes ett hus i grannskapet för 29 Mkr förra året, utrop var 19 Mkr. Häromkvällen fick jag höra av en grannfarbror att det köpts av en holländare som skulle nyttja det som sommarhus. Visserligen inte 130 miljoner, men jag tycker att även 29 miljoner är rätt mycket för en sommarstuga.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det såldes ett hus i grannskapet för 29 Mkr förra året, utrop var 19 Mkr. Häromkvällen fick jag höra av en grannfarbror att det köpts av en holländare som skulle nyttja det som sommarhus. Visserligen inte 130 miljoner, men jag tycker att även 29 miljoner är rätt mycket för en sommarstuga.
Finns många sommar hus i Sverige som går mer en 29 speciellt jakt stugor
 
M maria01 skrev:
Finns många sommar hus i Sverige som går mer en 29 speciellt jakt stugor
Det här var dock en helt vanlig villa i Saltsjö-Boo, Nacka.
 
J jocke31 skrev:
Det här var dock en helt vanlig villa i Saltsjö-Boo, Nacka.
en av stockholms dyraste områden
 
M maria01 skrev:
en av stockholms dyraste områden
Nja, Saltsjö-Boo är inte jättedyrt. Saltsjö-Duvnäs och Saltsjöbaden däremot är dyrt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
snyggt hus men lite trist läge och ganska slitet på bilderna
 
M maria01 skrev:
snyggt hus men lite trist läge och ganska slitet på bilderna
Läget för just det huset är ju som sagt lite felplacerat. Men hela området byggdes ut rejält vid den tiden kan jag tänka mig, de är bland de dyraste utan sjöläge =)
Det finns potential i inredning och trädgård. Men ganska coolt för jag var där ett gäng gånger i slutet av 90 talet och kommer ihåg just dörrar och inredningen, det var ju inte så vanligt med skjutdörrar och runda handtag.

Gillar det för det är så anonymt på utsidan.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
här kan vi snacka yta

[länk]
Det huset är brutalt. Kör förbi det väldigt ofta. Man tänker inte ens på att det finns, samtidigt ligger de vid en av pulsåderna in i stan. Den har egen väg in som går bredvid volvo dessutom så det ligger "ensligt" dock svårsåld.

Finns ett hus som kommer ut med jämna mellanrum i en av byarna med 3-4 våningar och är lika häftigt. Får hålla koll.

Annars ett som såldes för nått år sen som jag anser vår kommuns häftigaste hus. Ligger helt för sig själv, underbar utsikt. Finns helikopterplatta och plats till 6-7 bilar inomhus. Inredningen vid försäljningen var riktigt läcker.

de925d0c34833736f042db11256893a0.jpg
 
vad är det för typ av ägare till den jag länka påminner om svensk resande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.