ordain skrev:
Någon länk/referens för det påståendet?
Mindes lite fel, läste artikeln i söndags och kom ihåg att det stod 3 meter på hundra år. Men det var nånstans mellan 1-2 meter på hundra år enligt olika prognoser så då är det mindre än en meter alltså på 30 år. Här är artikeln http://www.sydsvenskan.se/skane/havet-stigerplaneringen-brister/
Huset är väldigt nära havet hur som helst och det är otroligt flackt där så alla höjningar gör att vattnet kryper närmare huset direkt..
 
Vellinge kommun "har flera stora landområden som riskerar att översvämmas vid en förhöjd havsnivå då delar av Falsterbohalvön ligger lågt. För att skydda bebyggelsen har kommunen planer på att uppföra vallar som skydd. Mellan 8,8 och 12 km vallar kan behöva uppföras för att området ska kunna möta en vattenståndshöjning på cirka 2,0 meter"

( Sidan 37 - http://dspace.mah.se:8080/bitstream...ankep%E5klimatf%F6r%E4ndringar.pdf?sequence=1 )

Man kan tillägga att landsänkningen i Skåne är en långsiktig process, som inte har att göra med i första hand klimatförändring utan geologi. Det räcker inte att ta hänsyn till stigande havsnivå. Man måste också ha beredskap för sjöhävning och (tillfällig) magasinering av dagvatten innanför skyddsvallen.
 
Prins Daniel skrev:
Kul och konsekvent! Byggt 1929, lite udda. Kanske lite mer än vad jag tänkt mig för ett sommarhus men jag ska tänka på saken.
Har dom sänkt apanaget? :)
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
il_duce skrev:
[länk]

Hockeyspelaren Andreas Johansson´s hus. Han har tidigare spelat i nhl, färjestad etc. Huset är inget fantastiskt i sig. Kan vara roligt att se hur en hockeyspelare bor bara :)
90-talsinspirationen levde visst kvar även år 2000... ;)
 
timmelstad skrev:
90-talsinspirationen levde visst kvar även år 2000... ;)
USA har väl alltid legat 10-15år efter Europa när det kommer till inredning.:p
 
Det här huset i min gamla hemby dök upp på Hemnet härom dagen. Det håller kanske inte samma klass som en del av husen i den här tråden men ganska läckert tycker jag nog att det är.
Själv gillar jag skarpt orginalköket i teak från 60-talet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Oj! Både coolt och gräsligt på samma gång. :)
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Ohhh jävlar vilken taklutning! 80 grader?
 
BiFuel skrev:
Oj! Både coolt och gräsligt på samma gång. :)
Mycket bra sammanfattat!
 
Janus82 skrev:
Det här huset i min gamla hemby dök upp på Hemnet härom dagen. Det håller kanske inte samma klass som en del av husen i den här tråden men ganska läckert tycker jag nog att det är.
Själv gillar jag skarpt orginalköket i teak från 60-talet.
Varför vill man ha en uppstoppad krokodil? :x
Håller med övriga talare att det var blandade känslor för det huset, funderar lite på varför man har valt olika takvinkel även på den andra byggnaden? Alltså inte den med stupet utan vinkeln mot den.
 
kamy skrev:
Eget hus i gamla stan:
[länk]
Där kan man ju tänka sig att hänga när barnen flyttat hemifrån...
 
kamy skrev:
Eget hus i gamla stan:
[länk]
Vilken känsla! Misstänker att det är en mardröm att hålla rent med olika typer av golv, vinklar och prång men väldigt coolt ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.