2 854 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Cirkulationsplats / rondell
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Jag tyckte den rondellen var helt ok, inget konstigt alls. Ser inte problemet heller med att man lägger sig i vänsterfil när man lämnar rondellen, om det är mest lämpat för fortsatt färd, som det var här.
Många fastnar i tanken att man alltid ska ligga så långt till höger som möjligt, men det stämmer inte om det är 70 km/h eller lägre, där ska man lägga sig där det är mest lämpligt att ligga för fortsatt färd. Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
Många fastnar i tanken att man alltid ska ligga så långt till höger som möjligt, men det stämmer inte om det är 70 km/h eller lägre, där ska man lägga sig där det är mest lämpligt att ligga för fortsatt färd. Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
Högsta tillåtna hastighet är i och för sig inte enda undantaget.Fairlane skrev:
Är det bussfil till höger och man inte kör buss kör man så klart till vänster om bussfilen oavsett hastighetsbegränsning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Enligt Trafikförordningen är det påbjudet vid färd på väg att framföra ett fordon i det körfält beläget närmast vägkanten till höger i färdriktningen, om det är påbjudet för fordonet. Det betyder naturligtvis inte att man skall köra personbil i höger körfält på exempelvis en 80-motorväg med 2 körfält+1 kollektivkörfält, trots att personbil inte får köras i ett kollektivkörfält, men det är påbjudet att köra i det mellersta körfältet.C cpalm skrev:
Enligt en särbestämmelse ska dock ett fordon inte alltid köras i högra körfältet på en körbana med minst två påbjudna körfält, utan där skall fordonet framföras i det körfält som är lämpligast för fordonets färd om hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim eller annars om körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare - men det är oftast svårt att avgöra exakt när det är lämpligast att välja det vänstra påbjudna körfältet, det beror oftast på vilket färdmål man har valt.
På en 70-motorväg borde det inte spela någon roll vilket körfält man kör i för det är i vilket fall tillåtet, om man kör i högra körfältet, att köra om fordon i vänstra körfältet (på högra sidan), oavsett vilka färdmål körfälten har.
Sen tycker jag det är konstigt att motorvägssträckorna genom eller närmast Stockholms innerstad är 70-vägar; Essingeleden borde tycker jag hellre vara en 80-väg, utom förbi Essingeöarna, den så kallade Nybodakurvan och genom Eugeniatunneln, för just där borde det vara 60-gräns med hänsyn till den skarpa kurvan där. E4 norrut från Norra länken borde i sin tur vara 80-väg redan från utfarten från Eugeniatunneln och inte vara 70-väg fram till Järva krog.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Hittar du några rondeller/cirkulationsplatser på den sträckan? Hittar du det på någon motorväg?B Björn He Bergman skrev:På en 70-motorväg borde det inte spela någon roll vilket körfält man kör i för det är i vilket fall tillåtet, om man kör i högra körfältet, att köra om fordon i vänstra körfältet (på högra sidan), oavsett vilka färdmål körfälten har.
Sen tycker jag det är konstigt att motorvägssträckorna genom eller närmast Stockholms innerstad är 70-vägar; Essingeleden borde tycker jag hellre vara en 80-väg, utom förbi Essingeöarna, den så kallade Nybodakurvan och genom Eugeniatunneln, för just där borde det vara 60-gräns med hänsyn till den skarpa kurvan där. E4 norrut från Norra länken borde i sin tur vara 80-väg redan från utfarten från Eugeniatunneln och inte vara 70-väg fram till Järva krog.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet, är det skyltat att man får köra till vänster i båda körfälten så är det rimligast att köra in i cirkulationen i högra körfältet eftersom man då kan slippa göra ett riskfyllt körfältsbyte som man måste göra om man kört in i cirkulationen i vänstra körfältet och då måste korsa högra körfältet strax före utfart från cirkulationen.Fairlane skrev:Jag tyckte den rondellen var helt ok, inget konstigt alls. Ser inte problemet heller med att man lägger sig i vänsterfil när man lämnar rondellen, om det är mest lämpat för fortsatt färd, som det var här.
Många fastnar i tanken att man alltid ska ligga så långt till höger som möjligt, men det stämmer inte om det är 70 km/h eller lägre, där ska man lägga sig där det är mest lämpligt att ligga för fortsatt färd. Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Angående rondeller så byggs väl en "motorvägsrondell" vid korsningen mellan Förbifart Stockholm och E18?Fairlane skrev:
Sen finns det redan nu en form av motorvägsrondell på Trafikplats Linköping Södra eller vad nu den där motorvägskorsningen heter där E4 möter riksväg 34.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Jag vet att flexibilitet inte är din grej, så håll gärna höger du.B Björn He Bergman skrev:Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet, är det skyltat att man får köra till vänster i båda körfälten så är det rimligast att köra in i cirkulationen i högra körfältet eftersom man då kan slippa göra ett riskfyllt körfältsbyte som man måste göra om man kört in i cirkulationen i vänstra körfältet och då måste korsa högra körfältet strax före utfart från cirkulationen.
I en cirkulationsplats som den i bilden nedan kommer man i princip halvera trafikflödet om alla gör det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan all trafik gå rakt fram här. Om de som ska bryta mönstret lägger sig till höger (om det ska höger) och vänster (om det ska vänster) så fungerar det alldeles utmärkt. Störst problem blir det med de som lägger sig i högerfil och ska vänster.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Menar du den som byggs ovanför?B Björn He Bergman skrev:
Jag gissar du menar trafikplats västra. Det är ingen rondell.B Björn He Bergman skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 494 inlägg
Största problemet är att det finns en rondell överhuvudtaget. En rondell är kanske lämplig när det finns fyra lika stora trafikflöden. I fall som på din bild är den bara en köbildande åtgärd.Den evinnerliga bromsning/accelerationen ger ökade utsläpp och partiklar. Jag har många liknande idiotiska exempel i min omgivning. Men det verkar vara skottpengar på rondeller.Fairlane skrev:Jag vet att flexibilitet inte är din grej, så håll gärna höger du.
I en cirkulationsplats som den i bilden nedan kommer man i princip halvera trafikflödet om alla gör det.
[bild]
Nästan all trafik gå rakt fram här. Om de som ska bryta mönstret lägger sig till höger (om det ska höger) och vänster (om det ska vänster) så fungerar det alldeles utmärkt. Störst problem blir det med de som lägger sig i högerfil och ska vänster.