Hittade denna. Här gör de p å ett annat sätt

Kolla från 3.20 ungefär
 
P Pappa1986 skrev:
Hittade denna. Här gör de p å ett annat sätt
[media]
Kolla från 3.20 ungefär
Hahahaha, vilken jävla skitrondell!
Tänk om man kunde göra det lätt för alla, nybakade och äldre i trafiken.
Här känns som trafikplaneraren har haft rejält med otur när det tänktes...
 
Fairlane
Jag tyckte den rondellen var helt ok, inget konstigt alls. Ser inte problemet heller med att man lägger sig i vänsterfil när man lämnar rondellen, om det är mest lämpat för fortsatt färd, som det var här.
Många fastnar i tanken att man alltid ska ligga så långt till höger som möjligt, men det stämmer inte om det är 70 km/h eller lägre, där ska man lägga sig där det är mest lämpligt att ligga för fortsatt färd. Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
Högsta tillåtna hastighet är i och för sig inte enda undantaget.
Är det bussfil till höger och man inte kör buss kör man så klart till vänster om bussfilen oavsett hastighetsbegränsning.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Högsta tillåtna hastighet är i och för sig inte enda undantaget.
Är det bussfil till höger och man inte kör buss kör man så klart till vänster om bussfilen oavsett hastighetsbegränsning.
Givetvis, jag utgår ifrån att man inte kör där man inte får köra överhuvudtaget.
 
Här går man in i rondellen i höger körfält och lämnar den i vänster körfält på första utfarten till höger.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
C cpalm skrev:
Högsta tillåtna hastighet är i och för sig inte enda undantaget.
Är det bussfil till höger och man inte kör buss kör man så klart till vänster om bussfilen oavsett hastighetsbegränsning.
Enligt Trafikförordningen är det påbjudet vid färd på väg att framföra ett fordon i det körfält beläget närmast vägkanten till höger i färdriktningen, om det är påbjudet för fordonet. Det betyder naturligtvis inte att man skall köra personbil i höger körfält på exempelvis en 80-motorväg med 2 körfält+1 kollektivkörfält, trots att personbil inte får köras i ett kollektivkörfält, men det är påbjudet att köra i det mellersta körfältet.
Enligt en särbestämmelse ska dock ett fordon inte alltid köras i högra körfältet på en körbana med minst två påbjudna körfält, utan där skall fordonet framföras i det körfält som är lämpligast för fordonets färd om hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim eller annars om körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare - men det är oftast svårt att avgöra exakt när det är lämpligast att välja det vänstra påbjudna körfältet, det beror oftast på vilket färdmål man har valt.
På en 70-motorväg borde det inte spela någon roll vilket körfält man kör i för det är i vilket fall tillåtet, om man kör i högra körfältet, att köra om fordon i vänstra körfältet (på högra sidan), oavsett vilka färdmål körfälten har.
Sen tycker jag det är konstigt att motorvägssträckorna genom eller närmast Stockholms innerstad är 70-vägar; Essingeleden borde tycker jag hellre vara en 80-väg, utom förbi Essingeöarna, den så kallade Nybodakurvan och genom Eugeniatunneln, för just där borde det vara 60-gräns med hänsyn till den skarpa kurvan där. E4 norrut från Norra länken borde i sin tur vara 80-väg redan från utfarten från Eugeniatunneln och inte vara 70-väg fram till Järva krog.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
På en 70-motorväg borde det inte spela någon roll vilket körfält man kör i för det är i vilket fall tillåtet, om man kör i högra körfältet, att köra om fordon i vänstra körfältet (på högra sidan), oavsett vilka färdmål körfälten har.
Sen tycker jag det är konstigt att motorvägssträckorna genom eller närmast Stockholms innerstad är 70-vägar; Essingeleden borde tycker jag hellre vara en 80-väg, utom förbi Essingeöarna, den så kallade Nybodakurvan och genom Eugeniatunneln, för just där borde det vara 60-gräns med hänsyn till den skarpa kurvan där. E4 norrut från Norra länken borde i sin tur vara 80-väg redan från utfarten från Eugeniatunneln och inte vara 70-väg fram till Järva krog.
Hittar du några rondeller/cirkulationsplatser på den sträckan? Hittar du det på någon motorväg?
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tyckte den rondellen var helt ok, inget konstigt alls. Ser inte problemet heller med att man lägger sig i vänsterfil när man lämnar rondellen, om det är mest lämpat för fortsatt färd, som det var här.
Många fastnar i tanken att man alltid ska ligga så långt till höger som möjligt, men det stämmer inte om det är 70 km/h eller lägre, där ska man lägga sig där det är mest lämpligt att ligga för fortsatt färd. Sen har vi såklart de som inte begriper att man ska hålla höger när hastigheten är högre, men det finns det en annan lång tråd om.
Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet, är det skyltat att man får köra till vänster i båda körfälten så är det rimligast att köra in i cirkulationen i högra körfältet eftersom man då kan slippa göra ett riskfyllt körfältsbyte som man måste göra om man kört in i cirkulationen i vänstra körfältet och då måste korsa högra körfältet strax före utfart från cirkulationen.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Hittar du några rondeller/cirkulationsplatser på den sträckan? Hittar du det på någon motorväg?
Angående rondeller så byggs väl en "motorvägsrondell" vid korsningen mellan Förbifart Stockholm och E18?
Sen finns det redan nu en form av motorvägsrondell på Trafikplats Linköping Södra eller vad nu den där motorvägskorsningen heter där E4 möter riksväg 34.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet, är det skyltat att man får köra till vänster i båda körfälten så är det rimligast att köra in i cirkulationen i högra körfältet eftersom man då kan slippa göra ett riskfyllt körfältsbyte som man måste göra om man kört in i cirkulationen i vänstra körfältet och då måste korsa högra körfältet strax före utfart från cirkulationen.
Jag vet att flexibilitet inte är din grej, så håll gärna höger du.
I en cirkulationsplats som den i bilden nedan kommer man i princip halvera trafikflödet om alla gör det.
En rondell med skyltar och vägmarkeringar, trafik med flera bilar. Grönytor och byggnader syns i bakgrunden. Vitt fordon på väg in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan all trafik gå rakt fram här. Om de som ska bryta mönstret lägger sig till höger (om det ska höger) och vänster (om det ska vänster) så fungerar det alldeles utmärkt. Störst problem blir det med de som lägger sig i högerfil och ska vänster.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Angående rondeller så byggs väl en "motorvägsrondell" vid korsningen mellan Förbifart Stockholm och E18?
Menar du den som byggs ovanför?
B Björn He Bergman skrev:
Sen finns det redan nu en form av motorvägsrondell på Trafikplats Linköping Södra eller vad nu den där motorvägskorsningen heter där E4 möter riksväg 34.
Jag gissar du menar trafikplats västra. Det är ingen rondell.
 
B Björn He Bergman skrev:
Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet,
Var hittar du att man ska det?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet att flexibilitet inte är din grej, så håll gärna höger du.
I en cirkulationsplats som den i bilden nedan kommer man i princip halvera trafikflödet om alla gör det.
[bild]
Nästan all trafik gå rakt fram här. Om de som ska bryta mönstret lägger sig till höger (om det ska höger) och vänster (om det ska vänster) så fungerar det alldeles utmärkt. Störst problem blir det med de som lägger sig i högerfil och ska vänster.
Största problemet är att det finns en rondell överhuvudtaget. En rondell är kanske lämplig när det finns fyra lika stora trafikflöden. I fall som på din bild är den bara en köbildande åtgärd.Den evinnerliga bromsning/accelerationen ger ökade utsläpp och partiklar. Jag har många liknande idiotiska exempel i min omgivning. Men det verkar vara skottpengar på rondeller.
 
B Björn He Bergman skrev:
Vid en cirkulationsplats ska man sålänge det är möjligt anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från den högra körfältet,
Svårt att inte göra det.......😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.