mlkjhr skrev:
Sen förstår jag inte vad du menar med att ingen utomstående kan slå på TV:n? Har du aktiverat nåt föräldralås eller vad? detta går ju isåfall att slå av.
Nej, jag har inte aktiverat något föräldralås. Jag menar så här. Tänk dig att dina barn är under sju år gamla (barn över sju år grejar allt detta galant) och att du bjudit in mormor som barnvakt när ni föräldrar ska gå på bio. Inte en chans att mormor lyckas sätta på Disney Channel eller nyheterna. I alla fall inte vår mormor.


  1. Först ska mormor hitta en ganska väl dold på-knapp på sidan av tvn. Inget händer.
  2. Därefter prövar hon klicka på någon knapp på tvns fjärrkontroll. Inget händer.
  3. Därefter ska hon hitta boxen som är gömd bakom en lucka i tv-hyllan.
  4. Därefter ska hon naturligtvis försöka trycka på på-knappen på boxen. Inget händer.
  5. Nu måste en expert inkallas och beskriva för henne (på telefon) att hon ska klicka på Menu - välja Externa ingångar och välja AV5.
  6. Först nu kan hon börja använda fjärrkontrollen som är avsedd för boxen.
Kan det bli krångligare? Jag menar att det är alldeles för komplicerat att sätta på tvn när man har Canal Digital.
 
Nimajneb skrev:
Efter att läst detta inlägg så är jag helt övertygad om att ditt problem ligger i TV inställningarna. Som tidigare påpekats...STÄNG AV ALLA!
CD har så pass bra Bildkvalitet på std o hdtv att alla sk förbättringar förstör bilden.

Många av dessa lägen "dynamisk" etc finns där för att locka till sig kunder i upplysta butikslokaler där överdriven färgmättnad, ljus, kontrast o skärpa lockar ögat.
Varför informerar inte Canal Digital om detta?
 
Nimajneb skrev:
Vad har du för TV skärm, kan det vara så att boxen är för bra för den?
Vi har en Sony KDL-40X2000 tillverkad oktober 2006, inköpt februari 2007.
Nimajneb skrev:
Har du inte blivit såld på PVR funktionen ännu?
Vad är PVR funktionen för något?
 
Nja... jag håller inte med, jag kör full HD, med rätt betraktningsavstånd slår det de mesta.

BR125 skrev:
Analog högupplösnings tv lär vi tyvärr aldrig få se, då hade vi fått se på skillnad.

Mycket skitsnack med 5 ggr bättre bild, i praktiken så är det bara liiiiiiiite bättre bild,
liiiiiite bättre skärpa på t.ex. texten på fotbollsspelarna.

Jag har hållit på med TV i över 20 års tid och det här med HD tv är mycket reklamsnack,
faktum är att en mycket bra tjock tv står sig bra ihop med en t.ex. Boxer burk.

Tycker ändå att du skall prova och byta TV apparat för säkerhets skull, ibland blir det
olika kvalitets skillnader på Tv – satellit mottagare, svårt att förklara men så är det.

Jag lovar, får du hem en Canal Digital tekniker så säger han " Bättre än så här blir det inte "
 
Per Eskilsson skrev:
Är det någon som vet vad de olika hd-kanalerna har för bitrate?
HD på Thor (Telenors satelit som CD använder) ligger mellan ca 16 och 21 Mbps (inklusive ljud). SVTHD ligger i topp.

Boxer, som du tyckte var fullt jämförbart, ligger med MPEG2 SD runt 3 Mbps...
 
Per,

skyll inte på CD om att dom inte informerar hur du ska ställa in TVn.
Skyll på SONY som tydligen missat detta, alt butiken du handlade TVn i.

Ext5... vilken typ av sladd använder du egentligen???

Förstår inte varför du hänger upp dig på CD öht.

Ingen PVR... Vilken typ av gammal box har du????
 
När vi skaffade Sony tvn hade vi Boxer och då fick vi med en lathund från tv-affären hur vi skulle ställa in tvn för att bild och ljud skulle bli så bra som möjligt. När vi bytte till Canal Digital i mars i år fick vi inte med någon lathund eller ens någon notis om att vi bör slå av något eller göra några andra ändringar på tvn för att Canal Digital ska funka så bra som möjligt.

Ext 5. Vi använder en 3 meters hdmi-sladd från Argon. Brukar det i sig göra att man slipper välja externa ingångar?

Vad är en PVR? Vår digitala box köpte vi i mars i år.
 
PVR = Personal Video Recorder = modern variant på en VHS-bandare fast med hårddisk istället.
 
Per Eskilsson skrev:
Kan det bli krångligare? Jag menar att det är alldeles för komplicerat att sätta på tvn när man har Canal Digital.
Måste säga att du är ute på hal is här. Vår fyraåring lyckas faktiskt få igång Bollibompa på egen hand sedan en tid....... ;)


I övrigt:
Du behöver inte göra inställningar i TVn för att det ska bli bra (men det kan bli ännu bättre!). Det blir bra med CD även om du använder diverse bild-fippel i TVn (funktioner som passar bättre i reklambladet än i verkligheten). Boxer har garanterat inte haft några instruktioner på den detaljerade nivån här. Det är ju olika på alla TV apparater så det är omöjligt.

Även om du använder HDMI så kan du behöva välja ingång, det beror på TVn. Jag har tex en Panasonic plattis och CD's PVR-box (dvs inspelningsbar) och där behöver jag faktiskt trycka på ingångsväljaren på TVn en gång när jag startar TVn.

PVR: Personal Video Recorder. Har du en PVR box så sitter det en hårddisk i mottagaren (och flera mottagare) som gör att du kan spela in en kanal och titta på en annan.

Ninja, en box är inte gammal bara för att den inte har PVR.....:rolleyes:
 
Jag tror att det beror på att du har en för liten TV. Dom flesta vet inte om att man behöver en stor tv eller sitta väldigt nära för att nyttja HDTV utan köper säljsnacket om HDTV rakt av.

Med samma argument får man folk att tro att HDTV och 10mpixel i mobilen är en utmärkt idé.

resolution_chart_small.png

http://carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter/
 
Aha, då förstår jag vad en PVR är. Vi har provat en sådan en gång via Boxer, men eftersom den väsnades nästan lika mycket som PS3an så lämnade vi tillbaka den. När Canal Digital inte kunde garantera att deras inspelningsbara digitala box var helt tyst så valde jag den icke inspelningsbara boxen.
 
Hur många knapptryckningar och hur många sekunder tar det innan ni kan titta på nyheterna när ni använder Canal Digital (under förutsättning att både tvn och boxen är avstängd)?

Jag behöver 3 knapptryckningar (1. sätta på tvn 2. klicka på genväg för AV5 3. starta boxerfjärrkontrollen) och 47 sekunder. Är 47 sekunder en acceptabel starttid?
 
Redigerat:
Skulle tro att du oavsett leverantör har nästan samma starttid.. Tar samma tid för mig med boxer, men har en Harmonyfjärr så jag behöver bara en knapptryckning så sköter fjärren resten. ( o då drar den igång förstärkaren oxå )
 
KingHippo skrev:
Jag tror att det beror på att du har en för liten TV. Dom flesta vet inte om att man behöver en stor tv eller sitta väldigt nära för att nyttja HDTV utan köper säljsnacket om HDTV rakt av.

Med samma argument får man folk att tro att HDTV och 10mpixel i mobilen är en utmärkt idé.

/[/URL]
Men nu har vi redan fastslagit att det handlar om 40" på 2,5-3m och även om man då behöver krypa närmare TVn för att precis *inte* se pixlarna så går det UTMÄRKT att se STOR skillnad på en SD och en HD sändning på det avståndet.

10megapixel i mobilen är fånigt, men hög upplösning är inte det. Tidigare hade jag 5Mp i kameran och trodde mig aldrig behöva mer. Nu har jag 15Mp och bra optik och vet bättre...
 
Per Eskilsson skrev:
Hur många knapptryckningar och hur många sekunder tar det innan ni kan titta på nyheterna när ni använder Canal Digital (under förutsättning att både tvn och boxen är avstängd)?

Jag behöver 3 knapptryckningar (1. sätta på tvn 2. klicka på genväg för AV5 3. starta boxerfjärrkontrollen) och 47 sekunder. Är 47 sekunder en acceptabel starttid?
En knapp på TVn.
En knapp på TVns fjärr för att välja ingång
En knapp för att väcka mottagaren en till för att välja nyheterna.

Mottagaren har jag dock alltid på så det är bara TVn jag väntar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.