Måste instämma med att SVTHD jämfört med vanliga SVT1/2 bevisar en TYDLIG skillnad och bör således göra det hos dom flesta.

Vad har du för TV och hur är den inställd? Precis som Mathias skriver kan det vara en del inställningar som kanske inte är optimala?
 
Skillnad ska man se om man kollar noga därom inget snack.

TV4scifi är mycket junk men det går Star Trek enterprise och STTOS som är rolig nostalgi. Skulle dock inte betala mycket för den.
 
Får nog också sälla mig till dom som tycker att det är tämligen stor skillnad på en vettig HD sändning och vanlig SD sändning. SVT är som tidigare påpekats duktiga på sina HD sändningar, men det kan också gå riktiga pärlor på bland annat Discovery HD.

Sen kan jag hålla med om att det är i väldigt många fall som folk absolut inte tar hänsyn till storlek på bild och tittarens avstånd, som är väl den största och första parametern man nog bör ta hänsyn till (i min högst privata mening).

Nu ska det väl tilläggas att jag är lite av en bio/film/musik nörd dock och har en hemmabio etc (dock inte projektor i lägenheten vi bor i just nu).

Jag tycker det är iaf lite synd att så många i första hand bara ser till hur stor TV (eller andra former av bildvisare, förslagsvis projektor) som passar in i möblering etc utan att ens överväga t.e.x tittavstånd, ljusförhållanden, alternativa placeringar med tanke på ljus och reflektioner i rummet etc. Det behöver inte alls vara dyrt eller speciellt omständigt, men kan resultera i en rejält höjd upplevelse vid tv och filmtittande.

Är omständigheterna bara någorlunda bra skall man inte ens behöva titta lite extra eller noga, skillnaden mellan HD och SD är stor (återigen, under iaf någorlunda bra förhållanden). Sen är det väl andra saker som att t.e.x en riktigt bra scaler tillsammans med t.e.x en bra dvd-utgåva kan göra det till en bra mycket mindre skillnad mellan HD och SD, men då börjar vi halka iväg på saker som kanske inte finns i gemene mans hem.

Det generella är att de flesta nöjer sig med en alldeles för liten bild/för långt tittavstånd (baserat på hur stor bild man kan/bör ha i förhållande till ögats synfält). Med de tittavstånd som finns i de flesta vardagsrum jag själv har varit i är full HD (1080p) så gott som onödigt (p.g.a bildstorlek/tittavstånd), men 720p kan i många fall vara ett lagom alternativ. T.ex. skulle det i många fall vara mycket vettigare att köpa en 50" 720p TV istället för en 42" 1080p i form av upplevelse och kvalitet (tog det som exempel då prisbilden skulle kunna vara ungefär samma för dessa två specifikationer).

Skall man visuellt (med normal syn) dra full nytta av den ökade upplösningen på en 42" TV så har vi ett tittavstånd på ca 2,3m. Jag tror de flesta sitter bra mycket längre ifrån sin TV än så :)
 
Per:
Jag förmodar att du har ställt in dekodern så att den skickar ut HD-signal till tvn?

(Jag fick göra tvärt om eftersom jag tydligen är den enda i världen som har tjocktv och HD-box :D )
 
MathiasS skrev:
1. När du ansluter just denna mottagare så väljer TVn själv att visa bilden i en lägre upplösning av någon anledning => ställ manuellt in TVn på 720p eller 1080i beroende på vad som sänds.
Nu har jag läst mig till att alla våra HD-kanaler förutom SVT HD sänder i upplösningen 1080i. SVT HD sänder i 720p.


Vi har följande HD-kanaler:
  1. SVT HD
  2. TV4 HD
  3. Discovery HD
  4. National Geographic HD
  5. History Channel HD
  6. Animal Planet HD
  7. BBC HD
  8. Eurosport HD
  9. Silver HD
  10. Voom HD
Av dessa tio HD-kanaler tittar jag endast på SVT HD och TV4 HD. Mycket sällan tittar jag på någon av de övriga HD-kanalerna. De kommer för långt ned i listan och eftersom jag inte ser dem så väljer jag heller aldrig dem.

Betyder detta att man ska klicka på Meny > Boxinställningar > Bildinställningar > Ändra HD upplösning från 1080i till 720p när jag byter från TV4 HD till SVT HD?
Och göra samma sak fast tvärt om när jag byter tillbaka till TV4 HD?
Borde inte detta ske automatiskt? Och vad ska det vara för inställning när jag ser på icke HD-kanaler?
 
Nej du behöver inte ändra detta.

Väljer du 720p så kommer bilden skalas ner i dekodern för TV4HD och sedan sannolikt skalas upp till 1080 igen i TV (eftersom TVn har den vertikala upplösningen)

Väljer du 1080i i dekodern skalas SVTHD upp innan det skickas till TVn.

Sett till bildinformationen är det rätt liten skillnad mellan 720p och 1080i. Din bluray däremot som från vissa skivor visar 1080p har *avsevärt* mer bildinfo/bitrate och därmed den bästa förutsättningen för den "perfekta" bilden.

Jag gissar att kretsarna i som skalar upp och ner är ungefär lika bra i TVn och i dekodern så du har antagligen inget att tjäna på att mixtra med detta. Helt säkert är iaf skillnaderna så små att det inte har med ditt problem att göra.

Offtopic: TV4HD ger oftast en rätt kass HD-upplevelse. Bläddra lite bland DiscoveryHD, NG HD och APHD ett tag så ska du se att även uttorkade zebror blir kul att se på när hd-produktionen är riktigt bra! Har inte riktigt koll på bitraten från dessa kanaler men jag gissar att APHD är minst komprimerat av dessa tre - bilden är ofta otroligt bra. Lärorikt är det också, flodhästar kan gå på botten av en sjö i 8 minuter innan dom behöver andas. Det skulle jag inte vetat om det inte vore HD-flodhästar..... ;)
 
Är det någon som vet vad de olika hd-kanalerna har för bitrate?
 
MathiasS skrev:
2. Din TV står i något standardläge där en drös med "bildförbättrande" trix används, dynamisk kontrast och allt vad det kan tänkas heta. Stäng av allt sådant.
Min tv har tre olika bildinställningar; Dagsljus, Standard oh Personlig. Just nu står den på Dagsljus. Menar du att jag ska växla till Standard för att få bästa HD-upplevelse?

Om svaret är ja, ska jag göra samma sak vad gäller ljudet? Min tv har tre olika ljudlägesalternativ; Dynamisk, Standard och Personlig. Inställningen var där Dynamisk. Ska jag växla till Standard för att få bättre ljud?

Om jag ändrar dessa inställningar blir då inte upplevelsen av mina vanliga (icke-hd-kanaler) sämre?
 
Instämmer i stort med MathiasS i inlägg #8.

Jag kan rekommendera kanalen History HD för de som vill ha en utmärkt HD-upplevelse kombinerat med intressanta program. Voom HD har också en del kanonfina HD-program. Direktsänd tennis på Eurosport HD går inte heller av för hackor, rent bildmässigt.

Att TV4 inte kan sända till exempel direktsända Lotta på Liseberg med högupplöst bild på TV4HD är uselt. Folk kan ju få för sig att det inte är någon skillnad mellan standard-tv och HD-tv. Har så smått börjat undra vad man ska med TV4HD till ö h t, så lite HD-sändningar som de har.

Per: du ska inte behöva acceptera hackande bild och ljud. Något är fel med installationen. Enligt vår behöriga installatör är signalen från CD's satellit svag vilket gör att det krävs tjocka välisolerade kablar från parabolen. De får heller inte vikas allt för hårt runt hörnorna eller skarvas. Se även till att du har två kablar ned från huvudet till boxen för bästa upplevelse.
 
Läste på http://sv.wikipedia.org/wiki/Hd-tv att 720p är att föredra framför 1080i, då den senare tekniken (interlaced) framför allt lämpar sig för stillbilder eller möjligtvis inspelningar med små kamerarörelser. Själv har jag ställt in signalen från min dator till 720p då jag tycker att det verkar stämma.
 
Kan inte annat än att hålla med MathiasS om att Discovery HD, Animal planet HD, National Geographic HD och Historychannel HD blivit riktiga favoritkanaler.

Sen finns det ju lite andra godsaker att vältra sig i om man har en 1080p TV med hyffsad bild (det är ju så fruktansvärt mycket mer som påverkar den upplevda bildkvaliten än bara upplösningen) som t.e.x BBC's planet earth, en del material i den serien kan verkligen ge haksläpp ibland :D

Voom som någon annant nämnt sänder också en hel del i bra kvalitet.

Lyckades efter mångt och mycket googlande hitta en guide jag drog mig till minnes att jag sett för längesen. Här kan man få en snabb och enkel överblick om vad för bildstorlek i förhålland till tittavstånd och upplösning som man "bör" sikta på. Givetvis inget måste, men en bra snabbguide för den som vill få ut så mycket som möjligt av sin nya TV.

Bildstorlek vs. avstånd vs. upplösning
 
mrVoodoo:Mao sitter man mer än 3 meter från tvn så är HD bara ett "smycke". Ungefär som jag trott då alltså.
 
v-g: Tja, det beror väl på vilken bildstorlek man har... Men jag gissar på att du tänker på 42" som väl får sägas vara det vanligaste idag. Men man kan nog säga/anta att det är väldigt få som köpt en ny HD-tv som verkligen drar nytta av det fullt ut.
 
Jag upplevde att man i början tycker att det inte är så stor skillnad mellan HD och vanlig. Efter ett tag blir skillnaden större. Åtminstone var det så för mig. Voom som några nämnt har ju mycket bra HD-sändningar. Sen förstår jag inte vad du menar med att ingen utomstående kan slå på TV:n? Har du aktiverat nåt föräldralås eller vad? detta går ju isåfall att slå av.

Om man jämför cykel på Eurosport med Eurosport HD då ska du också uppleva en markant skillnad. Detta under förutsättning att det verkligen sänds i HD, det brukar stå "Native HD" under Eurosportloggan.

Och som någon också skrev, slå av allt vad bildbehandling heter och ställ in ljus kontrast och färgmättnad till bästa bild.
 
Per Eskilsson skrev:
Min tv har tre olika bildinställningar; Dagsljus, Standard oh Personlig. Just nu står den på Dagsljus. Menar du att jag ska växla till Standard för att få bästa HD-upplevelse?

Om svaret är ja, ska jag göra samma sak vad gäller ljudet? Min tv har tre olika ljudlägesalternativ; Dynamisk, Standard och Personlig. Inställningen var där Dynamisk. Ska jag växla till Standard för att få bättre ljud?

Om jag ändrar dessa inställningar blir då inte upplevelsen av mina vanliga (icke-hd-kanaler) sämre?
Efter att läst detta inlägg så är jag helt övertygad om att ditt problem ligger i TV inställningarna. Som tidigare påpekats...STÄNG AV ALLA!
CD har så pass bra Bildkvalitet på std o hdtv att alla sk förbättringar förstör bilden.

Många av dessa lägen "dynamisk" etc finns där för att locka till sig kunder i upplysta butikslokaler där överdriven färgmättnad, ljus, kontrast o skärpa lockar ögat.

TV4HD sänder ju nästan aldrig HD utan bara vanliga std utsändningen.
Vad har du för TV skärm, kan det vara så att boxen är för bra för den?

Har du inte blivit såld på PVR funktionen ännu?

Fundera på en multifjärr, tex Harmony serien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.