Walle85
Såg i GitHub repot att den stödjer en del Greenline modeller, har du (@jagheterfredrik) koll på om Greenline HT varianterna också stöds?

Walle85 Walle85 skrev:
Såg i GitHub repot att den stödjer en del Greenline modeller, har du (@jagheterfredrik) koll på om Greenline HT varianterna också stöds?
Det måste vara Rego 1000, displayen ser ut så här

J jagheterfredrik skrev:
Kul!

Kurvorna finns på $HEATING_CURVE_LEFT_Y_GLOBAL och $HEATING_CURVE_RIGHT_Y_GLOBAL
Programmen har jag inte provat men finns under $DHW_PROGRAM_*
Vet inte ang ingångar och sommar/vinter
Extra varmvatten: tid på $XDHW_TIME, sätt på med $XDHW_REQUEST
Sommar/vinter är $HEATING_SEASON_ACTIVE.
Externa ingångar tror jag är $HW_E21_EXT_1 samt $HW_E21_EXT_2, vad vill du göra med dem? 🤔

Notera att extra varmatten använder eltillskott. Jag gör extra varmt på morgonens billigaste timme genom att ändra från vattenprogram eco till normal, då används endast kompressor.

J jagheterfredrik skrev:
Kul!

Kurvorna finns på $HEATING_CURVE_LEFT_Y_GLOBAL och $HEATING_CURVE_RIGHT_Y_GLOBAL
Programmen har jag inte provat men finns under $DHW_PROGRAM_*
Vet inte ang ingångar och sommar/vinter
Extra varmvatten: tid på $XDHW_TIME, sätt på med $XDHW_REQUEST
Tack!
J jagheterfredrik skrev:
Sommar/vinter är $HEATING_SEASON_ACTIVE.
Externa ingångar tror jag är $HW_E21_EXT_1 samt $HW_E21_EXT_2, vad vill du göra med dem? 🤔

Notera att extra varmatten använder eltillskott. Jag gör extra varmt på morgonens billigaste timme genom att ändra från vattenprogram eco till normal, då används endast kompressor.
Snyggt! Tack igen.

Gällande EXT vill jag kunna blockera varmvatten och värmeproduktionen separat.

Jag är medveten om att extra varmvatten går på patronen, kommer nog inte använda den men i och med att jag har den på min husdata h60 som jag tänker pensionera ville jag få till samma funktionalitet till att börja med.

K KMNelhas skrev:
Tack!

Snyggt! Tack igen.

Gällande EXT vill jag kunna blockera varmvatten och värmeproduktionen separat.

Jag är medveten om att extra varmvatten går på patronen, kommer nog inte använda den men i och med att jag har den på min husdata h60 som jag tänker pensionera ville jag få till samma funktionalitet till att börja med.
Tror inte du kan styra plintarna ($HW_E21_EXT_1) utan de kan nog endast läsas.

Jag styr varmvatten på/av med $DHW_USER_ENABLED samt värme genom sänkning av begärd innetemperatur (om du har innegivare eller använder min lösning för att emulera en).

Redigerat:
J jagheterfredrik skrev:
Jag fattar, tänker att du kan uppnå samma genom styrning av $DHW_USER_ENABLED samt

Tror inte du kan styra plintarna ($HW_E21_EXT_1) utan de kan nog endast läsas.

Jag styr varmvatten på/av med $DHW_USER_ENABLED samt värme genom sänkning av begärd innetemperatur (om du har innegivare eller använder min lösning för att emulera en).
Du har nog rätt i att jag får tänka lite annorlunda.

Jag har i och för sig en ESP med två relän på så jag skulle ju också kunna köra EXT-ingångarna på hårdvaran.

Tack för din hjälp!

Bra tråd och tack för allt ditt arbete @jagheterfredrik

@KMNelhas: hade varit intressant att veta om du (eller någon annan) testat om det gick att styra $HW_E21_EXT_1

Husdatas lösning verkar kunna styra EXT1 och EXT2 via mjukvara enligt REGO 1000-instruktionen här https://husdata.se/docs/h60-manual/energistyrning-guider/

Står just nu i valet och kvalet över att köpa deras hårdvara eller ge mig i kast med en ESP32 (som jag aldrig rört innan).

Hej,

Jag provade faktiskt aldrig $HW_E21_EXT_1, var så enkelt att koppla in de två reläerna jag har på min ESP32.

Har kört Husdata tidigare och det funkar väldigt bra. Anledningen till att jag gick över till ESP Rego var dels att jag ville ha den virtuella innegivaren (körde den gamla H60 som inte fick den funktionen) och dels för att det är roligare med nåt mer hemmasnickrat.

• Gilla
Preacher37
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Hej,

Jag provade faktiskt aldrig $HW_E21_EXT_1, var så enkelt att koppla in de två reläerna jag har på min ESP32.

Har kört Husdata tidigare och det funkar väldigt bra. Anledningen till att jag gick över till ESP Rego var dels att jag ville ha den virtuella innegivaren (körde den gamla H60 som inte fick den funktionen) och dels för att det är roligare med nåt mer hemmasnickrat.
Tack för svar. Dum fråga här nu men jag försöker bygga upp min förståelse:

Hur kopplade du in EXT1 (och EXT2)?
Har du reläer inbyggda på din ESP32 (och är det normalt att det finns på såna kort)?
Är det bara en kabel mellan rätt plint på ESP32 och värmepumpen, sen skickar man någon form av kommando för att aktivera relät?

Jag kollade i installationsmanualen som visar hur de externa styrningarna kopplas in på plinten i pumpen.

En sladd till COM och en till NC/NO (minns inte på rak arm men enda skillnaden är ju att det blir tvärt om så att säga).

Yes, kör på en sån här https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-EVB/open-source-hardware som har inbyggd CAN-bus och två reläer.

Sen har jag manuellt lagt in två binary switches i ESPHome-koden för så de dyker upp i Home Assistant, dessa styr jag sen reläerna med.

Toppen, tack för bra tips om passande kort.
Jag har tyvärr bara fått en "Användarhandledning" som endast nämner att det finns extern styrning och sen ägnar större delen av handledningen åt att gå igenom menysystemet i displayen...

Men jag hittade rätt efter lite googling här: https://www.byggahus.se/forum/threads/extern-styrning-av-ivt-he-foervirrad.464581/
Så nu har jag en installationsmanual till min 2011 år IVT Greenline HE och är faktiskt lite klokare.
Elektrisk anslutning, diagram, instruktioner, externa anslutningar, kabelarea information, tekniska ikoner, svenska texter, manuell sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här kan nog gå...

En 2011 års pump är som min, EXT1 är 10-c, och EXT2 är 5-c!

Jag styr min via en RaspberryPI för att kapa pristoppar på elen. Kom ihåg att ändra i menyn för vad du vill blockera med EXT ingången.

• Älska
Preacher37
  • Laddar…
Hej,

Jag försöker använda mig av @jagheterfredrik 's fina repo för att koppla upp min IVT Greenline HE C7, version 3.6.0 via esphome till Home Assistant.

Tyvärr så har jag inte lyckats får tag i varken en Canlite eller Rejsa. Utan det blev en WiCAN-USB från MeatPi. Den bygger på en ESP32-C3
https://github.com/meatpiHQ/wican-fw?tab=readme-ov-file#wican-usb

Pinouts:
CAN RX -> GPIO3
CAN TX -> GPIO0

Jag får inte tillbaka några värden från pumpen utan det ser ut som att loggern enbart skickar värden. Se bifogad bild.

Är det någon som har nån ide på vad jag kan ha missat? Kan det vara så att ESP32-C3 inte lirar med CAN på samma sätt som vanliga ESP32?

Hälsningar Oskar

• Skärm med logg och status för en värmepump som visar systemstatistik och CAN-buskommunikation.
    Skapa konto
Har du terminerat rätt? NT på switchen i pumpen. För din meatpi verkar du behöva: ”To activate the 120R termination resistor, simply connect the TR pin to CANH.”

Tack @jagheterfredrik för svar!

Hur vet jag vart can bus-slingan börjar, och vart termineringar ska vara aktiva?

Jag har en IVT Rumsgivare inkopplad på plats 31-34 och min meatPi (ESP32) inkopplad på 35-38. Jag har testat flera olika kombinationer av terminering men det blir ingen skillnad. Fortfarande samma fel som tidigare. Just nu är IVT Rumsgivaren terminerad (i tron om att den är först) och ESP32 och PEL-kortet är ej terminerat. Sist på slingan är LCD som är terminerad.

När jag testar att skicka en ändring så får jag felet: "Tried to send data with invalid inferred length 0" i röd text (se bild). Blir tyvärr inte klok av att Googla den felkoden.

Hälsningar Oskar

• Schematisk översikt av CAN-bus anslutning med IVT Rumsgivare, ESP32, PEL och LCD enheter.
    Skapa konto
  • Skärmdump av heatpump-logger med CAN-bus felmeddelande "Tried to send data with invalid inferred length 0".
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.