Om jag ställer den frågan till konstruktören så kommer han förmodligen svara ja du behöver och inte vika sig pga att han tycker det ska vara den sorten . Det behövs en till som granskar hans jobb om jag ska få rätt svar .
Är c30/37 dålig för betonggolv eller ?
 
M MackanM skrev:
Om jag ställer den frågan till konstruktören så kommer han förmodligen svara ja du behöver och inte vika sig pga att han tycker det ska vara den sorten . Det behövs en till som granskar hans jobb om jag ska få rätt svar .
Är c30/37 dålig för betonggolv eller ?
Du ska inte ställa en ja/nej fråga. Du ska be han motivera sitt val.
 
C30/37 är troligtvis en ”starkare” betong än nödvändigt. Dock kan det vara så att det behövs map strukturell bärförmåga.
Be gärna om en motivering och inte bara ett ja. Sen behöver du inte följa konstruktören ang lufthalten, men om det mot all förmåga skulle bli några problem med oväntade sprickor i plattan kan det bli lite jobbigt att få ut nått eftersom man inte följer handlingarna. Dock bör man inte frångå hållfastheten utan att rådfråga.
 
Redigerat:
Får ringa på måndag .
Jag satt och fundera lite. Bäst är väl att lägga membranhärdare och plast efter glättning. Det finns väl risk för plast ska fasta när det är bara sloddat? Eller har jag fel ?
 
Hej, nu är det säkert för sent.
Är betongen en inomhuskonstruktion behöver man absolut ingen luft i den. Luft använder man i konstruktioner som utsätts för kyla under långa perioder (permanent eller cykliskt). Vi pratar åratal. Det bildas ett mikroskopiskt porsystem som det bundna vattnet kan expandera i när det fryser.
Skall inte förväxlas med luften som man använder vibben för att bli av med.

Man behöver absolut inte ha luft för att gjuta en konstruktion som ska vara inomhus (typ bottenplatta i en villa).
Betongen måste skyddas mot tidig frysning. Dvs att betongen får inte frysa innan den uppnår en tryckhållfashet på 5MPa. Då bildas det iskristaller i betongen och vidare hållfasthetökning kan utebli.
Detta uppnås ganska snabbt om man har värme i betongen och täcker ytan med t.ex. betonghärdningsmatta.

Tänk på att betongvintern räknas från +5grader. Lägre utetemperatur än så så går hållfasthetstillväxten oerhört långsamt om man inte isolerar betongen eller tillför värme.

Att glättning skulle förstöra porsystemet är möjligen korrekt (jag vet inte).
 
Ska du gjuta en bottenplatta i ett hus så är det oftast vct-talet som styr hållfastheten i betongen.
Vatten-cement-talet styr förhållandet mellan vattnet och cementen i betongen. Ju mindre vatten det är så ökar hållfastheten i receptet.

Man brukar vilja ha lågt vct <= 0,50 för uttorkningens skull. Framför allt i badrum

I projektet jag jobbar på nu så är kravet på hållfastheten c30/37 från konstruktören på bjälklagen. Men vi vet av erfarenhet att vi måste ner till vct 0.40 i badrummen för att nå ner till 85% RF innan tätskikt. Med vct 0.40 så ökar hållfastheten i betongen till c40/50
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.