M MackanM skrev:
Aha okej. Dilemmat vi har är att vi vill inte ha ballasten synligt utan bara slipat betonghud.
Då tycker jag du ska ta kontakt med en golvslipningsfirma och fråga vilken betong de rekommenderar för ditt ändamål.

Du bör även prata med din konstruktör och ifrågasätta varför han rekommenderat den betongblandningen.

Vad ska du gjuta?
Det har ingen betydelse om det är mitt i sommaren eller vintern, det går att gjuta året runt om man har rätt verktyg.
Luft används i betongen för att inte den ska spricka under vintertid då fukten går in i betongen och expanderar.
Om du gjuter en platta till ett hus så behöver du inte använda luft men om du gjuter tex en carport så kommer det ju kunna komma kyla på den och därför vill du ha luft.

B Bubbenb skrev:
Vad ska du gjuta?
Det har ingen betydelse om det är mitt i sommaren eller vintern, det går att gjuta året runt om man har rätt verktyg.
Luft används i betongen för att inte den ska spricka under vintertid då fukten går in i betongen och expanderar.
Om du gjuter en platta till ett hus så behöver du inte använda luft men om du gjuter tex en carport så kommer det ju kunna komma kyla på den och därför vill du ha luft.
Ja har googlat hela natten om det och kommit fram att det inte behövs . Vi kommer täcka med plast direkt vid gjutning sen glätta och spraya membranhärdare och sen täcka igen med vanlig plast

Det jag funderar på att om jag behöver oroa mig att vi inte kommer ha tät ut under vinter utan vi kommer bygga hela tiden istället . Vi bygger med block .

Redigerat:
M MackanM skrev:
Ja har googlat hela natten om det och kommit fram att det inte behövs . Vi kommer täcka med plast direkt vid gjutning sen glätta och spraya membranhärdare och sen täcka igen med vanlig plast

Det jag funderar på att om jag behöver oroa mig att vi inte kommer ha tät ut under vinter utan vi kommer bygga hela tiden istället . Vi bygger med block .
Du behöver inte oroa dig för det.
Vi hade inte tak eller väggar på vårt hus hela vintern.

• Gilla
MackanM
  • Laddar…
Finns de risk för frysning så använder man värmekabel i yttre delen av plattan.

Inga minusgrader på 4 veckor . Bara plus 8 i snitt

Alltså du behöver inte xf3 till en villaplatta simple as that. Det är helt otroligt överseriöst. Så länge du inte har uttorkningskrav så kör en k30.
Om du ska inom närmaste framtid ha tex badrum så kan du behöva tänka på uttorkning annars kör på.

B Bubbenb skrev:
Alltså du behöver inte xf3 till en villaplatta simple as that. Det är helt otroligt överseriöst. Så länge du inte har uttorkningskrav så kör en k30.
Om du ska inom närmaste framtid ha tex badrum så kan du behöva tänka på uttorkning annars kör på.
Det åker bort på måndag när jag ringer in. kommer dock lägga till för Snabbare glättning och extra värme accelerator

M MackanM skrev:
Det åker bort på måndag när jag ringer in. kommer dock lägga till för Snabbare glättning och extra värme accelerator
Accelerator är inte supernödvändigt när det är så varmt om du inte vill glätta ultrasnabbt.

Vädret kommer vare enligt nedan . Vi gjuter första bilen Kl 7:30

• Väderprognos med temperatur, väderikoner och vindinfo för flera tidpunkter under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den lär inte frysa, nu kan inte jag svara för alla som tillverkar betong men jag skulle aldrig rekommendera en luftbetong till en villaplatta, nu vet ju jag att konstruktörer brukar ta i med hängslen och livrem.

Helt rätt . Även min armering är överdimensionerade men det kan jag leva med .

kommer vara utan luft och får tänka om jag ska ha snabbglättande . Ska nämligen ha färdig betong som golv . Det kanske räcker att vi täcker som gör att vi kommer snabbare fram

Om du ska ha rent betonggolv vill du ha så trög betong som möjligt och så lite cement som möjligt samt krympreducerande tillsatsmedel för att förhindra sprickor, gärna stor sten

M MackanM skrev:
Helt rätt . Även min armering är överdimensionerade men det kan jag leva med
Verkar väl dumt att betala för en konstruktör när du själv redan har koll på hur mycket armering som det ska vara?!

Håller absolut med om att det är ta i med luftinblandning. Är du orolig så kan du alltid täcka plattan för att minimera mängden nederbörd som blir liggande på plattan. Dubbelkolla även med konstruktören om du måste ha c30/37, för som nämnts minskar krympningen med mindre mängd cement och som följd även armeringsbehovet map sprickor. Har förresten konstruktören blivit informerad om att plattan ska vara färdig golvyta?
Att konstruktörer bara tar i med hängslen och livrem är dessvärre uttalanden som visar att man inte riktigt vet vad man talar om.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.