10 206 läst · 54 svar
10k läst
54 svar
Bytt FTX-aggregat, högre ljudnivå
Nu har jag ingen aning egentligen, men svarar ändå.M myrstack skrev:Böjarna vid aggregatet ser inte ut att vara något problem för ljudet. De är snarare en utmaning för få dit en större ljuddämpare så även om en utdragen flexdämpare är bra så skulle en rund fast 1200mm dämpare vara ännu bättre. Får du in en kombination av dämpare vid aggregat samt flexdämpare vid respektive don ska du få ner ljudet bra. Förklarar dock inte hur det vart mer med aggregatbyte om de inte samtidigt tog bort några dämpare
sen var det ju mysteriet med radonet…
Det tidigare flödet var mycket lägre och radonet beror på att man kör övertryck. Det är nog svårt att trycka ut radonet.
I tillägg så kanske det har försvunnit någon dämpare.
Vad jag förstår så bytte de ut en dämpare som satt där mot en ny men när jag kollar på rördragningen så kanske det blev så att den dämpare som tidigare satt på tilluft nu hamnade på frånluft eller ngt. Klart är väl att jag borde satsa på dämpare vid aggregatet iaf. Dämpare vid donen känns tyvärr som ett lite större ingrepp pga allt inbyggt osv. så testar nog utan så länge.A Antemoo skrev:
Tack för alla bra svar, testar att justera luftflödena så länge och beställer dämpare så får vi se!
Ja, kör ner fläktarna tills ljudet inte stör och kör upp fläktarna när du har nya dämparen.W antonw86 skrev:Vad jag förstår så bytte de ut en dämpare som satt där mot en ny men när jag kollar på rördragningen så kanske det blev så att den dämpare som tidigare satt på tilluft nu hamnade på frånluft eller ngt. Klart är väl att jag borde satsa på dämpare vid aggregatet iaf. Dämpare vid donen känns tyvärr som ett lite större ingrepp pga allt inbyggt osv. så testar nog utan så länge.
Tack för alla bra svar, testar att justera luftflödena så länge och beställer dämpare så får vi se!
Sedan kanske du bör rådfråga någon angående undertryck eller övertryck med tanke på radon och även framtida problem med fuktskador.
Radonet har ju bevisligen gått upp sedan någon införde ett övertryck.
Mitt förslag blir att du kan notera fläktinställningarna som dom är idag och sedan ställa fläktarna i samma förhållanden, fast tvärt om och kolla radonet efter en stund.
Tack för alla svar! Jag ska be installationsfirman installera ljuddämpare på tilluften i anslutning till aggregatet så får vi hoppas att det löser problemen.
Jag tror tyvärr jag har svårt att få plats med ljuddämpare precis vid donen, kan denna typ av ljuddämpare vara en idé eller blir det alltför stor begränsning av luftflödena?
https://soliduct.se/inno-100.htm
Jag tror tyvärr jag har svårt att få plats med ljuddämpare precis vid donen, kan denna typ av ljuddämpare vara en idé eller blir det alltför stor begränsning av luftflödena?
https://soliduct.se/inno-100.htm
Denna produkt är ju primärt ett spjäll med en sekundär funktion som ljuddämpare. Tyvärr med ett väldigt stort tryckfall med få öppna hål. 2 eller 3 öppna hål på 10-15 liter/sekund ger ju i princip samma tryckfall på en hel normal kanal från don till avluft. Man kanske inte ska utesluta en användning om din dimensioning i övrigt är väldigt kraftig men om du för att kompensera för tryckfallet måste köra aggregatet hårdare så tror jag det är svårt att motivera. Oavsett så kommer användning av detta introducera behov av att justera in anläggningen igen då tryckfallet över dessa är stort. Speciellt då du har 100mm kanaler och jag får anta luftflöde på 10-15l/s på vissa don eller mer.W antonw86 skrev:Tack för alla svar! Jag ska be installationsfirman installera ljuddämpare på tilluften i anslutning till aggregatet så får vi hoppas att det löser problemen.
Jag tror tyvärr jag har svårt att få plats med ljuddämpare precis vid donen, kan denna typ av ljuddämpare vara en idé eller blir det alltför stor begränsning av luftflödena?
[länk]
Givet den låga kostnaden går det ju givetvis att köpa en och introducera med 5 öppna hål och se hur det påverkar ljudbilden men min gissning är att om du gör det generellt vid all tilluft så kommer du få ett kraftigt ökat undertryck i huset om du inte justerar om ventilationen i övrigt
Jag fattar, tänkte väl att det såg lite konstigt ut! En tanke skulle kunna vara att sätta flexdämpare en bit ifrån tilluftdonen i sovrummen på vår övervåning, där borde jag kunna sätta ljuddämpare på rören innan de viker ner genom innertaket och ut genom väggarna, det borde kunna vara en OK lösning?M myrstack skrev:Denna produkt är ju primärt ett spjäll med en sekundär funktion som ljuddämpare. Tyvärr med ett väldigt stort tryckfall med få öppna hål. 2 eller 3 öppna hål på 10-15 liter/sekund ger ju i princip samma tryckfall på en hel normal kanal från don till avluft. Man kanske inte ska utesluta en användning om din dimensioning i övrigt är väldigt kraftig men om du för att kompensera för tryckfallet måste köra aggregatet hårdare så tror jag det är svårt att motivera. Oavsett så kommer användning av detta introducera behov av att justera in anläggningen igen då tryckfallet över dessa är stort. Speciellt då du har 100mm kanaler och jag får anta luftflöde på 10-15l/s på vissa don eller mer.
Givet den låga kostnaden går det ju givetvis att köpa en och introducera med 5 öppna hål och se hur det påverkar ljudbilden men min gissning är att om du gör det generellt vid all tilluft så kommer du få ett kraftigt ökat undertryck i huset om du inte justerar om ventilationen i övrigt
Det blir en betydlig förbättring mot inga flexdämpare alls. I en existerande installation får man dra in dämparna där det går men när man installerar en anläggning är ju faktiskt flexdämparen underbar även ur installationsperspektiv när man viker av från en stam ner till respektive stos. Många brukar argumentera att flexdämparen även är bättre när den är böjd vilket den ofta naturligt blir när man viker ner genom ett takW antonw86 skrev:Jag fattar, tänkte väl att det såg lite konstigt ut! En tanke skulle kunna vara att sätta flexdämpare en bit ifrån tilluftdonen i sovrummen på vår övervåning, där borde jag kunna sätta ljuddämpare på rören innan de viker ner genom innertaket och ut genom väggarna, det borde kunna vara en OK lösning?
Jag har för övrigt kollat hur anslutningarna sitter på Heru-aggregatet vs. det gamla RDAA-aggregatet och tror att det inte borde vara frågan om någon borttagen ljuddämpare på tilluften? Kollar man på bilderna nedan så ser det ut som att tilluften i stort sett sitter på samma ställe på de båda aggregaten, det är frånluften och avluften som fått byta sida när dom bytt aggregat (om man antar "right-hand design på Heru)?
Den högre ljudnivån borde med andra ord inte bero på att de tagit bort någon ljuddämpare utan måste bero på något annat...
Den högre ljudnivån borde med andra ord inte bero på att de tagit bort någon ljuddämpare utan måste bero på något annat...
Den högre ljudnivån beror nog således på att man har ökat flödet på tilluften så pass så det ger blåsljud.W antonw86 skrev:Jag har för övrigt kollat hur anslutningarna sitter på Heru-aggregatet vs. det gamla RDAA-aggregatet och tror att det inte borde vara frågan om någon borttagen ljuddämpare på tilluften? Kollar man på bilderna nedan så ser det ut som att tilluften i stort sett sitter på samma ställe på de båda aggregaten, det är frånluften och avluften som fått byta sida när dom bytt aggregat (om man antar "right-hand design på Heru)?
Den högre ljudnivån borde med andra ord inte bero på att de tagit bort någon ljuddämpare utan måste bero på något annat...
Vad ligger fläktarna på idag när du ser på displayen?
Ja fast det konstiga är som sagt att radonnivän har gått upp kraftigt på min (förvisso inte exakta men ändå) kontinuerliga mätare? från ~150 till 250 över en dag i stort sett.A Antemoo skrev:
Den gamla projekteringen jag hittade från typ 1990 så räknade de på 78l/s i tilluft och runt 80l/s frånluft, dvs runt boverkets rek på 0.35l/s/m2 i vårt hus på 220kvm. Jag bad installatörerna av det nya aggregatet gå lite högre än så med förhoppning om att få ner radonnivåerna ännu lägre. Installatörerna ställde då in aggregatet på 60% frånluft och 70% tilluft för att få 95l/s tilluft. Då lät det otroligt mycket i tilluftsdonen så jag bad dem ställa in 45% tilluft i "Borta"-läget för att kunna köra så tills vidare med acceptabel ljudnivå.
Summa summarum, på 45% låter det fortfarande mer än det gjorde innan bytet men radonnivån har gått upp. Det får mig att tro att den ökade ljudnivån beror på någonting annat än ökat luftflöde men jag har inte nog kunskap för att veta säkert.
![Ventilationspanel där inställningen visar frånluft på 50% och tilluft på 45%.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/634/634327-9b133131423fe7254777d2db470a3f89.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
W antonw86 skrev:Ja fast det konstiga är som sagt att radonnivän har gått upp kraftigt på min (förvisso inte exakta men ändå) kontinuerliga mätare? från ~150 till 250 över en dag i stort sett.
Den gamla projekteringen jag hittade från typ 1990 så räknade de på 78l/s i tilluft och runt 80l/s frånluft, dvs runt boverkets rek på 0.35l/s/m2 i vårt hus på 220kvm. Jag bad installatörerna av det nya aggregatet gå lite högre än så med förhoppning om att få ner radonnivåerna ännu lägre. Installatörerna ställde då in aggregatet på 60% frånluft och 70% tilluft för att få 95l/s tilluft. Då lät det otroligt mycket i tilluftsdonen så jag bad dem ställa in 45% tilluft i "Borta"-läget för att kunna köra så tills vidare med acceptabel ljudnivå.
Summa summarum, på 45% låter det fortfarande mer än det gjorde innan bytet men radonnivån har gått upp. Det får mig att tro att den ökade ljudnivån beror på någonting annat än ökat luftflöde men jag har inte nog kunskap för att veta säkert.
Personligen så kör jag tilluften 5 procentenheter under frånluften.W antonw86 skrev:Ja fast det konstiga är som sagt att radonnivän har gått upp kraftigt på min (förvisso inte exakta men ändå) kontinuerliga mätare? från ~150 till 250 över en dag i stort sett.
Den gamla projekteringen jag hittade från typ 1990 så räknade de på 78l/s i tilluft och runt 80l/s frånluft, dvs runt boverkets rek på 0.35l/s/m2 i vårt hus på 220kvm. Jag bad installatörerna av det nya aggregatet gå lite högre än så med förhoppning om att få ner radonnivåerna ännu lägre. Installatörerna ställde då in aggregatet på 60% frånluft och 70% tilluft för att få 95l/s tilluft. Då lät det otroligt mycket i tilluftsdonen så jag bad dem ställa in 45% tilluft i "Borta"-läget för att kunna köra så tills vidare med acceptabel ljudnivå.
Summa summarum, på 45% låter det fortfarande mer än det gjorde innan bytet men radonnivån har gått upp. Det får mig att tro att den ökade ljudnivån beror på någonting annat än ökat luftflöde men jag har inte nog kunskap för att veta säkert.
Det här kan du ju enkelt ställa om i panelen.
Gå in under ”Service” och slå kod 1991
Sedan går du till ”Fläktreglering” och scrollar ner till ”Standard fläkthastighet”.
När du väl är där inne så ändrar du till t.ex frånluft 50% och tilluft 45%.
Efter det så kan du kolla radonhalten efter någon dag.
Kom ihåg hur inställningarna var innan. Du kan alltid återställa till det installatören hade.
Edit:
Så här ser det ut (edit2: det här stökade till hela inlägget)
Redigerat:
Tack så mycket! Jag ska testa att justera lite för att se var jag landar. Kanske att jag hyr en sån där luftflödesmätare med för att se ungefär vad jag ligger på förnivåer.A Antemoo skrev:[bild]
Personligen så kör jag tilluften 5 procentenheter under frånluften.
Det här kan du ju enkelt ställa om i panelen.
Gå in under ”Service” och slå kod 1991
Sedan går du till ”Fläktreglering” och scrollar ner till ”Standard fläkthastighet”.
När du väl är där inne så ändrar du till t.ex frånluft 50% och tilluft 45%.
Efter det så kan du kolla radonhalten efter någon dag.
Kom ihåg hur inställningarna var innan. Du kan alltid återställa till det installatören hade.
Edit:
Så här ser det ut (edit2: det här stökade till hela inlägget)
Hur tänker man förresten kring totalt luftflöde, räknar man till-eller frånluft, eller någon form av snitt? Dvs. 0.35l/s/m2 som boverket rekommenderar, vilket flöde menas då?
Tack!
Normalt mäter man tilluften till 0.35l/s/m2 och får ett luftflöde på tex 100l/sekund på en given boarea. Detta utifrån någon slags norm på genomsnittlig takhöjd osv så har man ett extremt hus kanske det kan sjilja.W antonw86 skrev:Tack så mycket! Jag ska testa att justera lite för att se var jag landar. Kanske att jag hyr en sån där luftflödesmätare med för att se ungefär vad jag ligger på förnivåer.
Hur tänker man förresten kring totalt luftflöde, räknar man till-eller frånluft, eller någon form av snitt? Dvs. 0.35l/s/m2 som boverket rekommenderar, vilket flöde menas då?
Tack!
Observera att när man justerar ett aggregat till att generera ett undertryck, speciellt ett modernt där du har en trevlig display där du kan ställa fläktar i procent och flöden i liter/sekund, så är det du ställer in för frånluften ett teoretiskt värde som mer bestämmer hur stort undertryck du får än ett praktiskt värde på ett verkligt flöde (om du inte bor i ett nät). Ställer du in tilluft till 100l/s (om du aggregated erbjuder en sådan inställning) och frånluften på 110l/s kommer huset troligtvis inte läcka in 10l/s genom väggarna. Däremot kommer det undertryck genereras då frånluftsfläktarna går lite hårdare. Normalt justerar man in aggregated med vidöppna dörrar och ett startläge kan vara 10% skillnad och sedan stänger man dörrar och kontrollerar undertryck så detta blir lämpligt med tanke på svårigheter att öppna dörrar/fönster om det är för kraftigt eller risk för baksug vid braskaminer osv.
-
W antonw86 skrev:Tack så mycket! Jag ska testa att justera lite för att se var jag landar. Kanske att jag hyr en sån där luftflödesmätare med för att se ungefär vad jag ligger på förnivåer.
Hur tänker man förresten kring totalt luftflöde, räknar man till-eller frånluft, eller någon form av snitt? Dvs. 0.35l/s/m2 som boverket rekommenderar, vilket flöde menas då?
Tack!W antonw86 skrev:
W antonw86 skrev:
W antonw86 skrev:Tack så mycket! Jag ska testa att justera lite för att se var jag landar. Kanske att jag hyr en sån där luftflödesmätare med för att se ungefär vad jag ligger på förnivåer.
Hur tänker man förresten kring totalt luftflöde, räknar man till-eller frånluft, eller någon form av snitt? Dvs. 0.35l/s/m2 som boverket rekommenderar, vilket flöde menas då?
Tack!
M myrstack skrev:Normalt mäter man tilluften till 0.35l/s/m2 och får ett luftflöde på tex 100l/sekund på en given boarea. Detta utifrån någon slags norm på genomsnittlig takhöjd osv så har man ett extremt hus kanske det kan sjilja.
Observera att när man justerar ett aggregat till att generera ett undertryck, speciellt ett modernt där du har en trevlig display där du kan ställa fläktar i procent och flöden i liter/sekund, så är det du ställer in för frånluften ett teoretiskt värde som mer bestämmer hur stort undertryck du får än ett praktiskt värde på ett verkligt flöde (om du inte bor i ett nät). Ställer du in tilluft till 100l/s (om du aggregated erbjuder en sådan inställning) och frånluften på 110l/s kommer huset troligtvis inte läcka in 10l/s genom väggarna. Däremot kommer det undertryck genereras då frånluftsfläktarna går lite hårdare. Normalt justerar man in aggregated med vidöppna dörrar och ett startläge kan vara 10% skillnad och sedan stänger man dörrar och kontrollerar undertryck så detta blir lämpligt med tanke på svårigheter att öppna dörrar/fönster om det är för kraftigt eller risk för baksug vid braskaminer osv.
Det normala i ett hus är undertryck för att inte trycka in fukt i väggarna. Ta kontakt med sotaren de brukar justera ventilationen. I mitt hus började dom med att justera aggregatet = varven få fläktarna efter husets storlek därefter donen.W antonw86 skrev:Hej!
Vi bytte nyligen vårt gamla RDAA 2-4-1-aggregat till ett Heru 160 S men upplever nu högre "luftljud" från tilluftsdonen samtidigt som vår radon-mätare (blåbetong i stommen) indikerar högre radonnivåer. Jag har därför lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med att reda ut.
1. Då det rör sig om rent "luftljud" i tilluftsdonen, kan detta handla om någonting annat än att luftflödet nu är högre än det var med det gamla aggregatet? Dvs. kan högre luftljud i tilluftsdonen komma från aggregatet i sig eller från förändrad rördragning på vinden i anslutning till aggregatet?
2. Kan ljuddämpare i anslutning till aggregatet ta bort luftljud vid tilluftsdonen eller hjälper ljuddämpare enbart mot ljud från aggregatet?
3. Då vi har blåbetong i stommen så ställde de in ventilationen för övertryck, är det korrekt eller gäller övertryck bara vid markradon för att undvika att dra in luft från marken in i huset? protokollen från när det gamla RDAA-systemet installerades visar att det då ställdes in för ett svagt undertryck men jag vet inte om de fortfarande stämde 30 år efter installationen
Tacksam för hjälp, lite missnöjd nu med högre ljud och högre radonvärden...