Kan inget om rekommenderat luftflöde vid radon men har haft samma problem som du vad gäller högt ljud vid tillluftsdonen då FTX i vårt hus var nytt. Jag kunde inte sova pga oljudet och klippte i ren desperation sönder en strumpbyxa och klämde fast en strumpbit under tilluftdonet i sovrummet. Då blev det helt tyst! Satte sedan en strumpbit under alla tilluftdonen i huset och stördes därefter aldrig av något oljud. Vi bodde kvar i huset 10 år till med strumpbitar i alla tilluftdon.
 
S
M myrstack skrev:
Normalt mäter man tilluften till 0.35l/s/m2 och får ett luftflöde på tex 100l/sekund på en given boarea. Detta utifrån någon slags norm på genomsnittlig takhöjd osv så har man ett extremt hus kanske det kan sjilja.

Observera att när man justerar ett aggregat till att generera ett undertryck, speciellt ett modernt där du har en trevlig display där du kan ställa fläktar i procent och flöden i liter/sekund, så är det du ställer in för frånluften ett teoretiskt värde som mer bestämmer hur stort undertryck du får än ett praktiskt värde på ett verkligt flöde (om du inte bor i ett nät). Ställer du in tilluft till 100l/s (om du aggregated erbjuder en sådan inställning) och frånluften på 110l/s kommer huset troligtvis inte läcka in 10l/s genom väggarna. Däremot kommer det undertryck genereras då frånluftsfläktarna går lite hårdare. Normalt justerar man in aggregated med vidöppna dörrar och ett startläge kan vara 10% skillnad och sedan stänger man dörrar och kontrollerar undertryck så detta blir lämpligt med tanke på svårigheter att öppna dörrar/fönster om det är för kraftigt eller risk för baksug vid braskaminer osv.
W antonw86 skrev:
Hej!
Vi bytte nyligen vårt gamla RDAA 2-4-1-aggregat till ett Heru 160 S men upplever nu högre "luftljud" från tilluftsdonen samtidigt som vår radon-mätare (blåbetong i stommen) indikerar högre radonnivåer. Jag har därför lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med att reda ut.

1. Då det rör sig om rent "luftljud" i tilluftsdonen, kan detta handla om någonting annat än att luftflödet nu är högre än det var med det gamla aggregatet? Dvs. kan högre luftljud i tilluftsdonen komma från aggregatet i sig eller från förändrad rördragning på vinden i anslutning till aggregatet?

2. Kan ljuddämpare i anslutning till aggregatet ta bort luftljud vid tilluftsdonen eller hjälper ljuddämpare enbart mot ljud från aggregatet?

3. Då vi har blåbetong i stommen så ställde de in ventilationen för övertryck, är det korrekt eller gäller övertryck bara vid markradon för att undvika att dra in luft från marken in i huset? protokollen från när det gamla RDAA-systemet installerades visar att det då ställdes in för ett svagt undertryck men jag vet inte om de fortfarande stämde 30 år efter installationen :)

Tacksam för hjälp, lite missnöjd nu med högre ljud och högre radonvärden...
Kanske en dum fråga; varför övertryck i huset?

En roterande värmeväxlare är ju egentligen ingen traditionell värmeväxlare med separerade kanaler utan en apparat som bygger på värmetrögheten i den roterande delen där kanalerna ömsom värms och kyls, varvid värmen flyttas. vad gäller för inblandning av radioaktiva ämnen i den ena sidan överförs till den andra sidan har nog icke undersökts, men är knappas 0 i detta fall.
 
S SNf skrev:
vad gäller för inblandning av radioaktiva ämnen i den ena sidan överförs till den andra sidan har nog icke undersökts, men är knappas 0 i detta fall.
Roterande värmeväxlare har ett litet segment mellan frånluft & tilluft där kanalerna i rotorn blåses rena med uteluften (från uteluft till avluft, just för att det inte ska bli någon återcirkulation av någon frånluft till tilluften.

Illustration av värmeåtervinning med flöden: uteluft, tilluft, avluft, frånlut och en värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Tacksam för upplysningen

Undrar hur det blir med partiklar som kondenserar, om de följer med tillbaka in i huset.

Mvh
 
Är TS säker på att det är "luftljud"? Vi installerade en Heru 160S 2020 (när den precis lanserats) och har haft problem med att motorn till värmväxlaren genererar massa oljud. Är en stegmotor som verkar styras på ett inte helt optimalt sätt så den vibrerar och brummar rejält. Med tanke på radonet kanske inte flödena är högre, utan att ljudet skapas av annan anledning?
 
Spontant låter det som att flödena inte är korrekt injusterade alternativt körs ftx;en på en högre hastighet och l/sec är nerställt ute på donen.
Det är av stor vikt för inomhusklimat och husets hälsa att l/sec är rätt för att få rätt omsättning i huset. Du skall ha ett protokoll från när det är injusterat från början för att underlätta vid kontroll service, tyvärr finns det oftast inte kvar men en ny beräkning är inga konstigheter och det skall du få av företaget som installerade den nya anläggningen.
Dom installationer jag gjort så har jag altid strävat efter att sänka varvtalet och ökat öppning på donen i den mån det går för att bibehålla balansen i systemet för att då ner ljudnivån.
För lågt flöde = kvarstående fuktig luft, mögel
För högt flöde = högre uppvärmningskostnad

Kontakta firman som installerade eller annan kunnig person som kan göra en riktig kontroll och du skall få ett protokoll på uppmätta värden.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
A a-andersson skrev:
Spontant låter det som att flödena inte är korrekt injusterade alternativt körs ftx;en på en högre hastighet och l/sec är nerställt ute på donen.
Det är av stor vikt för inomhusklimat och husets hälsa att l/sec är rätt för att få rätt omsättning i huset. Du skall ha ett protokoll från när det är injusterat från början för att underlätta vid kontroll service, tyvärr finns det oftast inte kvar men en ny beräkning är inga konstigheter och det skall du få av företaget som installerade den nya anläggningen.
Dom installationer jag gjort så har jag altid strävat efter att sänka varvtalet och ökat öppning på donen i den mån det går för att bibehålla balansen i systemet för att då ner ljudnivån.
För lågt flöde = kvarstående fuktig luft, mögel
För högt flöde = högre uppvärmningskostnad

Kontakta firman som installerade eller annan kunnig person som kan göra en riktig kontroll och du skall få ett protokoll på uppmätta värden.
Tack!

Jag har protokoll från injusteringen men problemet är att när de justerade till önskade flöden så lät det alldeles för mycket så dom fick justera ner för att ljudnivån skulle vara ok. Följden här blev då att radonnivån gick upp...
 
xclose xclose skrev:
Är TS säker på att det är "luftljud"? Vi installerade en Heru 160S 2020 (när den precis lanserats) och har haft problem med att motorn till värmväxlaren genererar massa oljud. Är en stegmotor som verkar styras på ett inte helt optimalt sätt så den vibrerar och brummar rejält. Med tanke på radonet kanske inte flödena är högre, utan att ljudet skapas av annan anledning?
Intressant! Det ljud jag upplever är ett konstant susande/lågt dånande i rören som låter lika högt även då jag plockar bort tilluftsdonen. Det ljud du upplever från värmeväxlaren, är det ett konstant ljud eller kommer det och går?
 
W antonw86 skrev:
Tack!

Jag har protokoll från injusteringen men problemet är att när de justerade till önskade flöden så lät det alldeles för mycket så dom fick justera ner för att ljudnivån skulle vara ok. Följden här blev då att radonnivån gick upp...
Är det rätt storlek på ftx? På ditt protokoll står total omsättning och den nya ftx;en bör ha en kurva på arbetsområde kan ju vara så att du ligger i överkant för vad den klarar att omsätta.
Jag skulle inte våga chansa på att sänka effekten då det påverkar inomhusklimatet och ditt mående i slutändan
 
S SNf skrev:
Tacksam för upplysningen

Undrar hur det blir med partiklar som kondenserar, om de följer med tillbaka in i huset.

Mvh
Teoretiskt finns det en sådan risk med roterande värmeväxlare men den teorin bygger på att en partikel då tar sig förbi ett filter, ofta klassat till F7, och fastnar på en lamell i rotorn där fukt kondenserat, och sidan återför. För att det ska ske och en partikel ska passera genom dubbla F7 filter är rätt osannolikt så mängden är minimal. Som tidigare skrivits bygger de flesta normala roterande värmeväxlare på att du har ett litet område där ren uteluft "spiller över" och hindrar återcirkulation. Med detta accepterar man även en minimal effektförlust i återvinningen.

I samtliga realistiska tillämpningar i privatbostäder och kommersiella byggnader är det inget problem.

I vissa extrema fall så kör man likväl motströmsvärmeväxlare för att undvika den teoretiska risken men på rak arm kan jag bara komma på tillämpningar inom industri (tillverkning som kan generera gaser men då även i kombination med högre filterklasser än F7) och medicinska tillämpningar på sjukhus men då på specifika delar (tex infektion). Motströmsvärmeväxlare kommer ju med andra nackdelar så som vanligt finns det inga enkla svar
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
A a-andersson skrev:
Är det rätt storlek på ftx? På ditt protokoll står total omsättning och den nya ftx;en bör ha en kurva på arbetsområde kan ju vara så att du ligger i överkant för vad den klarar att omsätta.
Jag skulle inte våga chansa på att sänka effekten då det påverkar inomhusklimatet och ditt mående i slutändan
Det ska vara ok, jag behöver runt 90l/s och Heru 160 skall kunna leverera ~165l/s även vid tryckfall på 200pa. Jag har inte hittat några perfekt jämförbara siffror men jag tror att detta skall vara ett aggregat med högre kapacitet än det gamla RDAA 2-4-1 jag bytte ut?

Vi skruvade ner luftflödena något nu som en tillfällig lösning innan vi kommit till bukt med ljudproblemet. Enl installatören så skulle ljuddämpare vid aggregatet ta bort detta ljud så tanken är att testa det, vill helst bara inte slänga pengar i sjön och försöker därför gräva lite i detta innan jag accepterar en ny offert. Det stora mysteriet är alltså att mitt gamla RDAA-aggregat klarade av att hålla nere radonnivån utan något oljud
 
  • Gilla
a-andersson
  • Laddar…
W antonw86 skrev:
Det ska vara ok, jag behöver runt 90l/s och Heru 160 skall kunna leverera ~165l/s även vid tryckfall på 200pa. Jag har inte hittat några perfekt jämförbara siffror men jag tror att detta skall vara ett aggregat med högre kapacitet än det gamla RDAA 2-4-1 jag bytte ut?

Vi skruvade ner luftflödena något nu som en tillfällig lösning innan vi kommit till bukt med ljudproblemet. Enl installatören så skulle ljuddämpare vid aggregatet ta bort detta ljud så tanken är att testa det, vill helst bara inte slänga pengar i sjön och försöker därför gräva lite i detta innan jag accepterar en ny offert. Det stora mysteriet är alltså att mitt gamla RDAA-aggregat klarade av att hålla nere radonnivån utan något oljud
Då borde det inte vara några problem att lösa men som du skriver så kan det vara läge att testa med ljuddämpare, jag har monterat det i vissa fall med gott resultat
 
W antonw86 skrev:
Det ska vara ok, jag behöver runt 90l/s och Heru 160 skall kunna leverera ~165l/s även vid tryckfall på 200pa. Jag har inte hittat några perfekt jämförbara siffror men jag tror att detta skall vara ett aggregat med högre kapacitet än det gamla RDAA 2-4-1 jag bytte ut?

Vi skruvade ner luftflödena något nu som en tillfällig lösning innan vi kommit till bukt med ljudproblemet. Enl installatören så skulle ljuddämpare vid aggregatet ta bort detta ljud så tanken är att testa det, vill helst bara inte slänga pengar i sjön och försöker därför gräva lite i detta innan jag accepterar en ny offert. Det stora mysteriet är alltså att mitt gamla RDAA-aggregat klarade av att hålla nere radonnivån utan något oljud
På det sista stycket svarar jag frånluft eftersom ditt gamla aggregat körde med undertryck.
 
W antonw86 skrev:
Intressant! Det ljud jag upplever är ett konstant susande/lågt dånande i rören som låter lika högt även då jag plockar bort tilluftsdonen. Det ljud du upplever från värmeväxlaren, är det ett konstant ljud eller kommer det och går?
Det är inte perfekt konstant utan lite variation, men kan enkelt testa om det är det genom att justera ner börvärdet så den inte behöver återvinna, eller starta om aggregatet, då brukar fläktarna iaf på mitt hoppa igång en stund innan värmeväxlarn. Går också rycka kabeln i lådan, men det beror på hur bekväm man känner sig med sånna saker :)
 
xclose xclose skrev:
Det är inte perfekt konstant utan lite variation, men kan enkelt testa om det är det genom att justera ner börvärdet så den inte behöver återvinna, eller starta om aggregatet, då brukar fläktarna iaf på mitt hoppa igång en stund innan värmeväxlarn. Går också rycka kabeln i lådan, men det beror på hur bekväm man känner sig med sånna saker :)
Ahaa smart, låter klart enklast att justera ner börvärdet isf :)

Glömde fråga men hör du det ljudet genom tilluftsdonen eller från själva aggregatet? Har du fått ordning på det problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.