men om man har en "arbetsbrytare" före uttaget då?eller en arbetsbrytare med två separata uttag?

Såvitt jag vet kan man dra en trefasledning till en dosa, och sedan grena upp de olika faserna till olika vägguttag, under förutsättning att avsäkringen är sådan att den bryter alla tre faserna samtidigt. Exempelvis med en trepolig automatsäkring. Den bryter ju alla faserna även vid en överbelastning på bara en av dem.

Gycom säljer trepoliga automater som bara tar två moduler i bredd, såg jag häromdagen. Kan vara bra att veta för tillbyggnad av centraler.

jag har för mej att om säkringarna föregås av en jordfelsbrytare(4-polig) så behöver det inte vara en trepolig säkring, fast det blir ju säkrare med 3polig säkring

pellefant skrev:
jag har för mej att om säkringarna föregås av en jordfelsbrytare(4-polig) så behöver det inte vara en trepolig säkring, fast det blir ju säkrare med 3polig säkring
Japp, helt rätt. Kravet på trepolig brytning i detta fallet fanns förrut men har blivit borttaget, dock är det alltid en god regel att använda trepoliga säkringar.

Jaså, har det försvunnit. Det är lögn att hålla reda på allt sånt, när man "bara" knåpar ihop elutrustningar till maskiner om dagarna.
Klurigt nog att hålla reda på allt som gäller där.

MickeM skrev:
Visste inte att 13A fanns som gängsäkring, men tittade hos Elektroskandia och mycke riktigt det fanns. :)

Då är ju frågan om dom passar i 10A pk eller om det finns 13A pk?

I England har man så länge jag vet säkrat uttag med 13 A. Det är kanske därifrån som den storleken kommer?

apersson850:
Ja, kan man säga 13A är väl en EU-anpassning.

selle79: 13A PK
PASSDEL PK 513
E-nummer: 20 002 32

finns 32A porslin åxå ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.