Ja, det är ju anhopning som jag räknat med utefter beskrivningarna i fallet ovan... :D

Jag har även gjort ett exempel på ensam kabel (tyvärr med gamla korr-fakt. 0,94) eftersom jag ej har nyare tabell att räkna ifrån... :'(

Det kan ju till och med vara så att kabeln i Kongolasses fall skulle klara beräkningen om man nu står där på plats och ser hur det ser ut (men jag tror inte det), men att brassa på 16A i 1,5mm[sup]2[/sup]-kablar från -55 skulle aldrig jag göra!!

Om vi skall röra till det ännu mer får man ju även säkra med 20 A säkring (som kortslutningsskydd) till en 1,5mm[sup]2[/sup] kabel OM man använder annat överströmsskydd. :-X

Men att börja tala om för kleti & pleti på ett forum att man får säkra upp 1,5mm[sup]2[/sup] kablar till 16A hur som helst tycker jag är fel.
Generellt avsäkras ALDRIG 1,5mm[sup]2[/sup] till 16A om inte specialfall föreligger samt optimala förutsättningar.
Det är därför jag började forska lite, räkna samt opponera mig. Det är väldigt lätt hänt att folk får för sig att det ALLTID är ok med 16A vilket är absolut FEL.
:cool:

oj då! slarvläste visst att det var flera kablar....

det är ju bara så att kreti och pleti INTE FÅR säkra varken upp eller ner, oavsett vad jag eller någon annan skriver, sen vad dom gör är en annan sak....

hänvisade jag till tabell 4? i mitt gamla häfte är det om kabel i mark eller vatten....
där är 1,5 mm2's nominella strömvärde 26A för pvc isolerad kabel vlket ur tabell 1 ger 20A säkring

i tabell 12:på vägg utan avstånd 1 lager 3 eller fler kablar=korrfaktor 0,66
tabell 3:1,5mm2 har strömvärde 19A*0,66=12,54A
tabell 1:12,54A avrundat neråt blir 6A säkring!

korrektionsfaktor för 2 lager kablar:0,7
korrektionsfaktor för 3 lager kablar:0,3

korrektionsfaktor för 4 lager kablar:0,2
"en hel del andra sladdar" ger följande uträkning:19A*0,66*0,2=2,508A
om ledningens strömvärde hade blivit minst 6A hade den fått säkrats med 4A säkring!
men nu blev det ju inte ens det så kanske en nedsäkring till 2A?

eller baklänges beräkning: 16A säkring ger 18-21A strömvärde 18/(0,66*0,2)=136,36A
ger ur tabell 3: 50mm2 koppar eller 70mm2 aluminium?

om jag nu inte virrat till det igen?

Skumt att tabellerna ändras från årgång till årgång... :surprised:

Räknar man enligt ditt ex. så har du banne mig rätt, jag tittade inte så som du har gjort utan nöjde mig endast med att konstatera att 16A inte var ok i det fallet... :-[
Det där kan väl inte stämma?!?

Nä, är för trött för att försöka tänka nu...har du något bättre uträkningsförfarande?
:-?

ja ett enklare äratt höfta med:
1,5 mm2=10A
2,5mm2=16A
4mm2=20A
6mm2=25A
10mm2=35A

jag har varit med om på vissa industrier där korrfaktorn högst var 0,132, förmodligen lägre utan att det tagits någon hänsyn till det vid kabelförläggningen.ibland när man stoppade in en hand i den tjocka kabelbunten så var det rätt varmt, men det verkade ju funka ändå eftersom alla kablarna inte går med full belastning.

sen finns det någon beräkning av hur skenor/fk i centralen ska dimensioneras, minns inte hur det var, men minns iaf att om man hade många reservgrupper(diazed) så i en vanlig central skulle man räkna med dom som 25A på varje!! vilket ger himskans grova skenor

Min Elektriker sa att jag i ett liknande fall fick använda mig av 13A proppar på en 1,5 mm2 kabel förlagd i VP-rör. I det fallet var det ett urtag i min verkstad vilket gav mig 700 W extra att ta ut.

Jag har själv aldrig sett 13A proppar i handeln, då det är rätt så nytt, men han beställde åt mig så nu har jag två kartonger som är guld värda.
Det kan också vara ett alternativ för "kongolasse".

var hittade han 13 A proppar?

Visste inte att 13A fanns som gängsäkring, men tittade hos Elektroskandia och mycke riktigt det fanns. :)

Fabrikatet är IFÖ Electric
Vet ej var han beställde dem ifrån.

Granit999 skrev:
[quote author=kongolasse link=1137178584/0#4 date=1137250983]Hej

Var nere och kollade in sladden nu. Där finns 4st trådar i den (kör ju vara med 3st nu) och dom är ca 1,7 mm tjocka. Det är inte flera koppar trådar utan 1 hel. Och sladden är utan på liggande på väggen, så det skulle vara lätt att byta ut den. Det är bara det att det finns en hel del andra sladdar som ligger precis utan på den så det är svårt att komma åt den utan att börja gräva bland dom andra.

Men det är kanske bäst att bara köra med den ena maskinen åt gången. Skulle bara vara roligt att veta vad det är för sladd.

Tack för era svar!

/Lars
Om det är fyra trådar så kan koppla fram två faser jord och nolla. En fas till tvättmaskinen och den andra fasen till torktumlaren.
[/quote]

Fast då ska man vara noga med att det verkligen är två olika faser, och inte bara samma fas från två olika säkringar, annars överlastar man ju nollan (och skyddsjorden vid något fel). D.v.s. mät att det blir ca 400V och inte ca 0V mellan faserna när allt är igång.

Tips: vissa (alla?) vägguttag med fyra uttag går att dela på två halvor. Som klippt och skuret för det här ändamålet, en halva till tvättmaskinen och en till torktumlaren.

jag kollade hos ahlsell men hittade inga där...

Fabrikat IFÖ, E-nr: E2011033

:)

ok! nu hittade jag, sökte lite slarvigt

yxis skrev:
[quote author=Granit999 link=1137178584/0#6 date=1137337489][quote author=kongolasse link=1137178584/0#4 date=1137250983]Hej

Var nere och kollade in sladden nu. Där finns 4st trådar i den (kör ju vara med 3st nu) och dom är ca 1,7 mm tjocka. Det är inte flera koppar trådar utan 1 hel. Och sladden är utan på liggande på väggen, så det skulle vara lätt att byta ut den. Det är bara det att det finns en hel del andra sladdar som ligger precis utan på den så det är svårt att komma åt den utan att börja gräva bland dom andra.

Men det är kanske bäst att bara köra med den ena maskinen åt gången. Skulle bara vara roligt att veta vad det är för sladd.

Tack för era svar!

/Lars
Om det är fyra trådar så kan koppla fram två faser jord och nolla. En fas till tvättmaskinen och den andra fasen till torktumlaren.
[/quote]

Fast då ska man vara noga med att det verkligen är två olika faser, och inte bara samma fas från två olika säkringar, annars överlastar man ju nollan (och skyddsjorden vid något fel). D.v.s. mät att det blir ca 400V och inte ca 0V mellan faserna när allt är igång.

Tips: vissa (alla?) vägguttag med fyra uttag går att dela på två halvor. Som klippt och skuret för det här ändamålet, en halva till tvättmaskinen och en till torktumlaren.[/quote]

En stilla undran om någon vet? är det tillåtet att koppla in två faser i ett och samma vägguttag med separata tändbrunnar?

jag tror inte det. men går det inte att lösa med 2 separata uttag? som helst är tydligt märkta att dom matas från olika gruppsäkringar. någon som är påläst?
eller med en "tvättmaskinsbrytare"?

Så här står det på www.elsäkerhetsverket.se under: Vanliga frågor - Blå boken - Kap. 51:

"Fråga (02-228)
Får två uttagsbrunnar i samma vägguttag anslutas till olika fasledare?

Svar
Nej. Utförandet strider mot starkströmsföreskrifternas grundläggande principer att anläggningen skall vara så utförd att säkerheten för personer, husdjur och egendom är betryggande. Av 513.1 framgår allmänt att materielen skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad.

En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas. Om olika uttagsbrunnar i samma uttag är anslutna till olika faser finns risk för elchock vid efterföljande arbete.

Jämför även svensk standard för vägguttag för allmänbruk.
"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.