Hej!
Ett av sommaren projekt är att byta ut ett avloppsluftningsrör i gjutjärn som börjat rosta, troligen på grund av att vatten samlats under många års tid. Problemet verkar vara att det horisontella röret inte har tillräcklig lutning, så vattnet rinner inte undan som det ska. Huset är från 1958, så jag misstänker att röret är original.
Föregående ägare gjorde ett stambyte från övervåningen och neråt, så där är det fina nya plaströr. Däremot lämnades avloppsluftningsröret kvar. Som ni ser på bilden jag bifogat finns det en övergång mellan plast och gammalt gjutjärn. Det går cirka två meter upp till vinden, där det gör en 90-graders böj och fortsätter horisontellt i ungefär 1,5 meter. Därefter gör det ytterligare en 90-graders böj rakt upp genom taket, och sticker upp cirka 40 cm ovanför takpannorna.
Min plan:
Eftersom rören är ganska lättåtkomliga planerar jag att kapa gjutjärnsröret med min tigersåg och ett kraftigt metallblad (tänker mig en Milwaukee TORCH 48005201), vid de punkter jag markerat på bilden (kanske blir fler snitt om delarna är för tunga). Sedan tänkte jag ersätta de gamla rören med nya plaströr, i ungefär samma längder, men justera lutningen så att vatten rinner korrekt och inte samlas i den horisontella sträckan.
Så – har ni några tips eller råd inför det här projektet? Något särskilt jag bör tänka på för att göra det enklare och rätt från början? Låter planen rimlig?
Jag har förstått att tigersåg med rätt blad är ett bra verktyg för en lekman, men tar gärna emot fler idéer eller varningar!
Tack på förhand!
Ett av sommaren projekt är att byta ut ett avloppsluftningsrör i gjutjärn som börjat rosta, troligen på grund av att vatten samlats under många års tid. Problemet verkar vara att det horisontella röret inte har tillräcklig lutning, så vattnet rinner inte undan som det ska. Huset är från 1958, så jag misstänker att röret är original.
Föregående ägare gjorde ett stambyte från övervåningen och neråt, så där är det fina nya plaströr. Däremot lämnades avloppsluftningsröret kvar. Som ni ser på bilden jag bifogat finns det en övergång mellan plast och gammalt gjutjärn. Det går cirka två meter upp till vinden, där det gör en 90-graders böj och fortsätter horisontellt i ungefär 1,5 meter. Därefter gör det ytterligare en 90-graders böj rakt upp genom taket, och sticker upp cirka 40 cm ovanför takpannorna.
Min plan:
Eftersom rören är ganska lättåtkomliga planerar jag att kapa gjutjärnsröret med min tigersåg och ett kraftigt metallblad (tänker mig en Milwaukee TORCH 48005201), vid de punkter jag markerat på bilden (kanske blir fler snitt om delarna är för tunga). Sedan tänkte jag ersätta de gamla rören med nya plaströr, i ungefär samma längder, men justera lutningen så att vatten rinner korrekt och inte samlas i den horisontella sträckan.
Så – har ni några tips eller råd inför det här projektet? Något särskilt jag bör tänka på för att göra det enklare och rätt från början? Låter planen rimlig?
Jag har förstått att tigersåg med rätt blad är ett bra verktyg för en lekman, men tar gärna emot fler idéer eller varningar!
Tack på förhand!
Redigerat:
Ja, det är ju rejält gjutjärn, så att välja ett större blad kan nog vara klokt. Har ni några rekommendationer på andra tigersågblad, eller spelar det mindre roll vilket man väljer? Jag såg till exempel att Byggmax har ett tvåpack:
https://www.byggmax.se/tigersagsblad-hardmetall-200x19x0-9-mm-2-pack-p423182
Jag antar att det främst är livslängden och sågtiden som skiljer beroende på bladets kvalitet? Men o andra sidan så snackar vi om 3-10 snitt, men de kanske slits så fort?
https://www.byggmax.se/tigersagsblad-hardmetall-200x19x0-9-mm-2-pack-p423182
Jag antar att det främst är livslängden och sågtiden som skiljer beroende på bladets kvalitet? Men o andra sidan så snackar vi om 3-10 snitt, men de kanske slits så fort?
Det är ju tråkigt om bladet blir dåligt halvvägs in i jobbet... Jag har några korta Lenox-blad som är näst intill outslitliga, men när jag bytte avlopp i höstas köpte jag ett långt blad eftersom det är mycket enklare när man kan kapa hela röret från en position utan att behöva komma åt bakifrån. Efter att ha kapat upp 12-15 meter avloppsrör och några gamla vattenrör i hanterbara bitar känns det fortfarande som nytt:L Lokso skrev:Ja, det är ju rejält gjutjärn, så att välja ett större blad kan nog vara klokt. Har ni några rekommendationer på andra tigersågblad, eller spelar det mindre roll vilket man väljer? Jag såg till exempel att Byggmax har ett tvåpack:
[länk]
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tyg/sagblad/tigersagblad/tigersagblad-025658/
Bra tips, jag har tänkt att vi ska vara två, tänkte att jag börjar med den som går upp genom taket, de är lite kära/kåda eller vad de nu heter precis där röret går igenom taket, så troligen håller inte de.J jonaserik skrev:
Perfekt, dyrt men verkar hålla som du säger, de köper jag 👍useless skrev:
Det är ju tråkigt om bladet blir dåligt halvvägs in i jobbet... Jag har några korta Lenox-blad som är näst intill outslitliga, men när jag bytte avlopp i höstas köpte jag ett långt blad eftersom det är mycket enklare när man kan kapa hela röret från en position utan att behöva komma åt bakifrån. Efter att ha kapat upp 12-15 meter avloppsrör och några gamla vattenrör i hanterbara bitar känns det fortfarande som nytt:
[länk]
Röret går upp genom inne taket en gång för att komma upp på vinden, sen upp igenom taket på vinden. Men antar att de är hur lätt vi tycker de är att hantera delarna som avgör hur många snitt vi gör. Hur lång tid tar de o såga snitten? 1 minut? Läste även att man kunde spruta lite wd-40 under tiden för att hjälpa till.D Dublin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag för att montera blandaren?
Vatten & Avlopp