2 017 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Byte av bergvärmepump hur många meter behöver jag ha
Det är inte så konstigt, man räknade med ett större bidrag från elpatronen än vi vill göra idag. Jag har 7kW till 160m från samma tid, och då tog jag i mer än vad alla leverantörer offererade.V Vector skrev:Skulle vara roligt att veta hur snacket gick 2002 när man satte en 9kw pump på 150m borrhål som redan då var så snålt tilltagen. Jag vill påstå att du med din 12kw vp kan avvakta med att borra mer å se hur tempraturerna från borrhål blir i vinter. Men hos föräldrarna är det bara att sätta borren i marken å borra ett hål till om man överhuvudtaget ska få någon nytta av den större vp
Jo.. men vis av erfarenhet så fanns det vissa installatörer som borrade lite grundare bara för att vara billigare. Vi missade flera jobb på det viset då vi var lite dyrare men tog till hålen lite mer. Många av dom kan ju få betala med lite mer elpatron.MathiasS skrev:
145kw/Dygn?Gick verkligen kompressorn. Kanske börja där och se vad som felar.
Ska kolla hur mycket pumpen drar och hur mycket aggregatet drar. Det är de största slukarna.
Att byta redan existerande 2-glasfönster till 3-glas är oftast den investeringen som ger minst tillbaka när det gäller energibesparing. dyrt att byta och förbättringen bara lite.M Martin_355 skrev:
Satsa på vinden och hur ventilationen fungerar nästa gång
Det viktiga är att undersöka vad som verkligen läcker värme så att insatserna sker på rätt saker/ställen och till rimlig investeringskostnad.
Martin355,
Var det oljepanna och vattenburen värme med radiatorer som gällde för ditt hus och föräldarnas hus och att det år 2002 byttes till bergvärmepump men de befintliga radiatorerna behölls?
Om föräldrarnas hus är ett radonhus med ökad ventilation, då kan sådant äldre ventilationsaggregat innebära stor värmeförlust med ventilationen.
Hus som byggdes på 1965-talet hade väl ingen ventilation alls, bara självventilation läckage via fönster och dörrar och någon ventil i badrum och kök.
Var det oljepanna och vattenburen värme med radiatorer som gällde för ditt hus och föräldarnas hus och att det år 2002 byttes till bergvärmepump men de befintliga radiatorerna behölls?
Om föräldrarnas hus är ett radonhus med ökad ventilation, då kan sådant äldre ventilationsaggregat innebära stor värmeförlust med ventilationen.
Hus som byggdes på 1965-talet hade väl ingen ventilation alls, bara självventilation läckage via fönster och dörrar och någon ventil i badrum och kök.
Har du någon hum om vad respektive värmepump drar? Kan ju finnas andra förbrukare som tuggar i sig el och ökar förbrukningen, pool, bastu, spabad, elbil, fläktar, pumpar eller annat?
Och är pumparna rimligt inställda, systemet injusterat osv? Tråkigt att lägga pengar på en större pump om man kan få mer bang for the buck med justering.
Alternativt tilläggsisolera vind eller värmeåtervinning på ventilationen.
Och är pumparna rimligt inställda, systemet injusterat osv? Tråkigt att lägga pengar på en större pump om man kan få mer bang for the buck med justering.
Alternativt tilläggsisolera vind eller värmeåtervinning på ventilationen.
Ja så var det. Men du frågade hur man tänkte och detta var i. Är man började revidera kalkylerna, men det tog ännu lång tid innan det slog igenom. Men jag håller med om att det också var ett resultat av att man snålade med bottna för att vara billig. Även idag snålar man ju lite och jag vet inte om man räknar med 100% effekttäckning utan elpatron ens idag, som jag gjorde för 22 år sedan….V Vector skrev:
Jag skaffade bergvärme 2012 med en Thermia 10kw och har 165m aktivt borrhål. Läser ofta att det anses grunt, men under alla dessa år har det fungerat galant. Värmer upp 250m2 och elpatronen har aldrig behövt stötta förutom vid legionellakörning. Bor i Örebro och det kan bli 25-30 minus på vintern, men ingen elpatron ändå
TS föräldras förbrukning och förslag på bvp är knappast rimligt.
Kan vi sedan -00 köra en 5,5 kW vp med max 50 tim/år elpatron, borrhål 96 m, och 120+120 kvm en plan/källare byggt -60.
Det är något som inte stämmer.!!!!!
Kan vi sedan -00 köra en 5,5 kW vp med max 50 tim/år elpatron, borrhål 96 m, och 120+120 kvm en plan/källare byggt -60.
Det är något som inte stämmer.!!!!!
Man får tänka på att en modern BVVP har idag mer effektiva kompressorer med kanske isentropisk verkningsgrad närmare 0.7 än tidigare generationer med omkring 0.6, - 0.65, när man går över till propan-laddning (i de flesta fallen) efter 2027 för maskiner 12 kW och lägre så kommer förmodligen värmeuttaget ur borran snäppa upp ytterligare en smula och lite mindre med elström matas in för samma värmemängd.
Det gör att för en viss värmeeffekt ut ur BVVP så blir värmelasten större ur hålet och mindre andel av totala värmemängden skickas in som elström.
En gammal maskin med 0.6 i isentropisk verkningsgrad, -5 på brinevätskan och 40 grader på kondensorn samt R404A i köldmedel får en värme-COP 3.5 och vid 10 kW värmeproduktion så förbrukar det 2,91 kW och det upptar 7,28 kW från borrhålet. Hetgasen kommer att ligga på 57 grader C.
En modern maskin med kompressor med isentropisk verkningsgrad av 0.7, med R290 som köldmedel och med 30% i värmeväxling mellan kondensat och suggas med suggasvärmeväxlare men i övrigt lika
Så kommer den ha vid 10 kW produktion en värme-COP på 4,23, effektförbrukning 2,397 kW och en värmeuttag på 7,76 kW ur borran.
Hetgasen ligger på 69 grader C pga. användningen med suggasvärmeväxlaren, vilket gör att hetgasen är varm nog för att producera varmvatten med en effekt av 1,656 kW för 55 gradig C vatten. Även med brinetemperatur av 0 grader och 65.8 grader C i hetgas så kommer den kunna producera 55-gradig vatten med en kapacitet av 1.5 kW. Med 0 grader i brine och 30 grader i kondensationstemperatur så når hetgasen dessvärre inte 55 grader (stannar på 51 grader)
Med R290 (Propan) så kan man laborera med suggasvärmeväxlare och den vägen skapa lite högre COP ju högre överföringsgrad man tillåter (vilket i slutändan begränsas av hur het hetgasen man tillåter), HFC1234yf vinner på det, de flesta HCF-köldmedel vinner inte på det och tex. ammoniak så är det negativt COP-mässigt med suggasvärmeväxling med kondensat. - det har att göra hur mycket värmekapacitet det är i vätska och gas och ju mer det är ju mer lönar det sig med suggasvärmeväxlare med kondensat.
Hur mycket behöver borran förlängas med ny effektivare maskin då:
7,28 kW (gammal) / 7.76 kW (ny) = 1,066 ggr mer i värmeuttag ur borran vid samma uppvärmning - dvs. en 150m-borra med gamma maskin behöver vara nära 160 meter med en ny maskin för samma effektuttag per meter i borran och samma produktion av värme i värmepumpen.
det hela snabbt simulerat med coolpack...
Det gör att för en viss värmeeffekt ut ur BVVP så blir värmelasten större ur hålet och mindre andel av totala värmemängden skickas in som elström.
En gammal maskin med 0.6 i isentropisk verkningsgrad, -5 på brinevätskan och 40 grader på kondensorn samt R404A i köldmedel får en värme-COP 3.5 och vid 10 kW värmeproduktion så förbrukar det 2,91 kW och det upptar 7,28 kW från borrhålet. Hetgasen kommer att ligga på 57 grader C.
En modern maskin med kompressor med isentropisk verkningsgrad av 0.7, med R290 som köldmedel och med 30% i värmeväxling mellan kondensat och suggas med suggasvärmeväxlare men i övrigt lika
Så kommer den ha vid 10 kW produktion en värme-COP på 4,23, effektförbrukning 2,397 kW och en värmeuttag på 7,76 kW ur borran.
Hetgasen ligger på 69 grader C pga. användningen med suggasvärmeväxlaren, vilket gör att hetgasen är varm nog för att producera varmvatten med en effekt av 1,656 kW för 55 gradig C vatten. Även med brinetemperatur av 0 grader och 65.8 grader C i hetgas så kommer den kunna producera 55-gradig vatten med en kapacitet av 1.5 kW. Med 0 grader i brine och 30 grader i kondensationstemperatur så når hetgasen dessvärre inte 55 grader (stannar på 51 grader)
Med R290 (Propan) så kan man laborera med suggasvärmeväxlare och den vägen skapa lite högre COP ju högre överföringsgrad man tillåter (vilket i slutändan begränsas av hur het hetgasen man tillåter), HFC1234yf vinner på det, de flesta HCF-köldmedel vinner inte på det och tex. ammoniak så är det negativt COP-mässigt med suggasvärmeväxling med kondensat. - det har att göra hur mycket värmekapacitet det är i vätska och gas och ju mer det är ju mer lönar det sig med suggasvärmeväxlare med kondensat.
Hur mycket behöver borran förlängas med ny effektivare maskin då:
7,28 kW (gammal) / 7.76 kW (ny) = 1,066 ggr mer i värmeuttag ur borran vid samma uppvärmning - dvs. en 150m-borra med gamma maskin behöver vara nära 160 meter med en ny maskin för samma effektuttag per meter i borran och samma produktion av värme i värmepumpen.
det hela snabbt simulerat med coolpack...
Vi flyttade in i en villa från -57 på 100 m2 + 100 m2 källare i Stockholm för drygt 10 år sedan.
Tanten som bodde där gjorde av med ca 30 MWh/år och det var mycket värme, lite varmvatten och lite hushållsel. (Vattenburen värme och elkassett som gick via oljepanna, ingen matlagning).
Vi flyttade in två vuxna på heltid, och tre barn på halvtid och det var värme, mycket varmvatten (sportande barn så det var oftast två duschar om dagen) och mycket matlagning hemma.
Vi installerade BVP från Nibe på 12 kW och hålet är 200 m, varav 190 m "aktivt".
Sen har vi byggt till en våning och där är golvvärme och delar av bottenvåningen har fått golvvärme men källaren och delar av bottenvåningen har fortfarande radiatorer så totalt 200 +100 m2.
Första månaden med BVP gick den på elpatron då hålet borrades lite efter pumpen installerades och sen dess har den aldrig gått på elpatron, 0 h.
Första året efter vi flyttade in gjorde vi av med 15 MWh och efter tillbyggnad och numera elhybrid som laddas mycket hemma så gör vi nog av med 17-18 MWh/år.
Det kan vara lite att jämföra med. Ni borde klara era värmebehov med 10-12 kW pumpar och sen är ju frågan om hålen är effektiva eller inte.
Tanten som bodde där gjorde av med ca 30 MWh/år och det var mycket värme, lite varmvatten och lite hushållsel. (Vattenburen värme och elkassett som gick via oljepanna, ingen matlagning).
Vi flyttade in två vuxna på heltid, och tre barn på halvtid och det var värme, mycket varmvatten (sportande barn så det var oftast två duschar om dagen) och mycket matlagning hemma.
Vi installerade BVP från Nibe på 12 kW och hålet är 200 m, varav 190 m "aktivt".
Sen har vi byggt till en våning och där är golvvärme och delar av bottenvåningen har fått golvvärme men källaren och delar av bottenvåningen har fortfarande radiatorer så totalt 200 +100 m2.
Första månaden med BVP gick den på elpatron då hålet borrades lite efter pumpen installerades och sen dess har den aldrig gått på elpatron, 0 h.
Första året efter vi flyttade in gjorde vi av med 15 MWh och efter tillbyggnad och numera elhybrid som laddas mycket hemma så gör vi nog av med 17-18 MWh/år.
Det kan vara lite att jämföra med. Ni borde klara era värmebehov med 10-12 kW pumpar och sen är ju frågan om hålen är effektiva eller inte.