Börja med att se över energibehovet.....kanske enklast och billigast att isolera vinden och täta dörrar och fönster....ju mindre energi du gör av med ju billigare blir det....hus från 1960 har troligen ganska hög framledningstemp på radiatorerna vilket inte är optimalt för en bergvärmepump.....

Erik_X skrev:
Vilken pelletspanna är gjord för 5-7 kW?
Jag vet det finns massor från 15 kW men som sagt 3 gånger för stora.
Man måste upp i 13-14 kW effekt på en modern pelletspanna för att inte få för låg rökgastemperatur i en vanlig tegelskorsten. Med insatrör kan man elda med lite lägre effekt.

Bergvärme kan vara bra men det tar många år att tjäna in på lägre uppvärmningskostnad.

En ackumulatortank löser det, vet att johanpelle inte gillar acktank. Detta innebär att pannan under eldningen går med högre effekt än medelbehovet, tänk oljepanna. Men som allt annat är det en kompromisslösning.

Redigerat:
johanpelle skrev:
Man måste upp i 13-14 kW effekt på en modern pelletspanna för att inte få för låg rökgastemperatur i en vanlig tegelskorsten. Med insatrör kan man elda med lite lägre effekt.

Bergvärme kan vara bra men det tar många år att tjäna in på lägre uppvärmningskostnad.
Ja pannor för 13 -14 kW finns det.
Men TS behöver en 5-7 kW altså blir dessa dyra och kommer ge en dålig årsverkningsgrad då de stoppar vid en 3 kW vilket TS först behöver under nollan.
En större panna läcker mer värme än en mindre.

Vad gäller skorstenen går det att lösa med draglucka och insatts.

Vad gäller uppvärmningskosstnaden tror jag inte bergvärme är billigare än pellets i ett hus från 1960.
Om man inte kompleterar värme systemet och tilläggsisolerer.

Erik_X skrev:
Men TS behöver en 5-7 kW altså blir dessa dyra och kommer ge en dålig årsverkningsgrad då de stoppar vid en 3 kW vilket TS först behöver under nollan.

Vad gäller uppvärmningskosstnaden tror jag inte bergvärme är billigare än pellets i ett hus från 1960.
Om man inte kompleterar värme systemet och tilläggsisolerer.
Kompensera det genom att låta den gå långre tider och inte bara 3k diff som de flesta har med sina sketna termostater. Lägg den på 10k eller något sånt så får man lite drift på den. Även om den äe för stor.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Erik_X skrev:

Det går inte att elda pellets vid vare sig 3 kW eller 5 kW eftersom rökgastemperaturen blir för låg.
Går inte att lösa med draglucka.

Första och viktigaste frågan är vilken framledningstemperatur du behöver. Hög framledningstemperatur = VP värdelöst. Då måste du antingen behålla pellets eller bygga ut radiatorytan på ett eller annat sätt vilket gör VP installationen ganska mycket dyrare.

Angående effekten så är det ju inget problem alls även om pelletspannan levererar 20kW. Den ska ju inte gå kontinuerligt. Behövs det 5kW så går den en kvart per timme. När du duschar vill du nog ha de där 20kWatten de minsta pannorna har ju genomströmmningsberedare.

• Gilla
Edit_Kräpp
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Det går inte att elda pellets vid vare sig 3 kW eller 5 kW eftersom rökgastemperaturen blir för låg.
Går inte att lösa med draglucka.
Det finns båder Gilles, Eta. Hargasner mfl som får att elda vid 3 - 5 kW effekt var fick du det i från?

- Att byta pelletspanna har väl aldrig varit ett alternativ i mitt fall, så varför diskuteras det?

- Isolera extra, byta fönster och dörrar har jag redan nämnt tidigare. Huset har nya fönster, har tilläggsisolerad vind och ny ytterdörr byts ut under nästa månad.

- Att saker kan gå sönder och kostar extra pengar förekommer väl i all form av uppvärmning? Samt att elpriset kan gå upp, precis som pelletspriset?

Frågan återstår. Tänket i mitt inledande inlägg. Är det relevant?

[/QUOTE]
Angående effekten så är det ju inget problem alls även om pelletspannan levererar 20kW. Den ska ju inte gå kontinuerligt. Behövs det 5kW så går den en kvart per timme. När du duschar vill du nog ha de där 20kWatten de minsta pannorna har ju genomströmmningsberedare.[/QUOTE]

Helt rätt angående VP
Men en 20 kW pelletspanna läcker värme både till skorsten och till panrum. Dessa förluster försämrar årsverkningsgraden och därmed ekonomin.
Hade det funnits en 1-6 kW panna hade den klarat huset.
Pannor har ofta en styrning till att ladda en eller flera varmvattenberedare.
Många österikiska pannor är lika driftsvänliga som en värmepump.

twnk skrev:
- Att byta pelletspanna har väl aldrig varit ett alternativ i mitt fall, så varför diskuteras det?

- Isolera extra, byta fönster och dörrar har jag redan nämnt tidigare. Huset har nya fönster, har tilläggsisolerad vind och ny ytterdörr byts ut under nästa månad.

- Att saker kan gå sönder och kostar extra pengar förekommer väl i all form av uppvärmning? Samt att elpriset kan gå upp, precis som pelletspriset?

Tveksamt att det lönar sig med VP pga framledningstempen.....

twnk skrev:
Med risk för att verka tjatig - Svar nej. Det kommer att ta över 16 år innan du går break even.

twnk skrev:
Jag säger det är relevant - räkna/fundera vidare på det. Argument för:

• Pannan verkar ha överlevt sin planerade livslängd, dock oklart om och när den måste bytas.
  • Uppvärmningskostnaden minskar, investeringen kan räknas hem på ca 16-17 år.
  • Husets värde ökar troligen. Min gissning är 75000 kr (grovt gissat).
  • Bra investering även med belåning. Om vi antar att du lånar till 4% till hela investeringen på 120000 kr och sparar 7000 kr/år i minskade uppvärmningskostnader så har du räntekostnader på ca 3500 kr/år efter avdrag initialt. Du kan alltså låna till hela investeringen och direkt få en mellanskillnad mot dagens kostnad i handen att spendera jämfört med nuvarande värmesystem. Lägger du mellanskillnaden på att amortera investeringen så har du fått bergvärmen "gratis" på ca 24 år med ränta-på-ränta-effekt.
  • Du slipper hela pellets- och sothanteringen.
  • Du får ett rum som du kan nyttja till annat.

• Gilla
frimson
  • Laddar…
Det är exakt som pelpet skriver jag resonerar. Jag räknar inte med att spara pengar direkt, utan ser mest de övriga fördelarna. Och när jag mer eller mindre kan få det "gratis" med tiden.

Hur länge kan man räkna med att bergvärmepump generellt håller innan den behöver bytas ut, och hur mycket kostar det då?
Vilka nackdelar finns det med att byta bort pellets om man inte pratar ekonomi?

20 år brukar man säga att en BVP håller, därefter är det bonusår. Runt 60-80 kostar ett byte.

Nackdelen med att byta är att du bör se över ventilationen i huset om du inte har mekanisk frånluft. Likaså hålla koll på klimatet på vinden om murstocken värmt tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.