Jag är lite fundersam över bergvärme och om det är värt för mig att installera detta.

Jag har nu bott i huset i lite mer än ett år så jag börjar få koll på mina kostnader. Jag förbrukar cirka sex ton pellets per år och det blir i runda slängar 15000:-/år. Då värmer jag både huset och varmvattnet.

Är det värt för mig att fundera vidare på bergvärme?

Vad kan det uppskattningsvis kosta att dra in bergvärme när jag redan har vattenburet i huset?
 
Runt 120.000:- för att få bergvärme. Jag har det med två borrhål och det kostar strax över 20.000:- om året att värma 400 kvm och varmvatten till 3 hushåll.
 
6 ton är en ganska låg förbrukning. Jag kan i det närmaste lova dig att det inte är värt att byta till bergvärme i ditt fall utan att räkna på det.
 
Blir nog svårt att räkna hem det ekonomiskt. Men det finns annat man vinner på att byta, slipper hanteringen av pellets, sotaren blir man med av med (om man inte har andra eldstäder), komfort, och inte minst ytan som pelletsen tar.
Vi hade pellets innan och förbrukade med ca6 ton (7 pall) på en gammal panna utan styrning, nu är det alltid 21°c inne :) Vi passade även på att flytta pannrummet och det gamla pannrummet blev till ett bra förråd.
 
Sen är det den gamla vanliga visan som man inte bör glömma: husets förutsättningar ändras och du kan få problem med mögel och fukt. Dvs det kan krävas andra åtgärder också, med fler tekniska prylar som kostar i installation, drift och underhåll.

Har själv ett gammalt hus, förbrukar ca 6 pall om året. Skulle aldrig (än så länge) byta till en icke förbränningsvärmekälla.
 
Halloj igen.

När jag startade denna tråd så lade jag ner bergvärmeplanerna ett tag, men jag har nu börjat räkna på det igen.

Min uträkning i runda slängar.
Min årsförbrukning av pellets ligger på runt 6 ton. Ett ton pellets kostar idag runt 2500:-, vilket ger en årskostnad i uppvärmning på 15 000:-. Jag har sedan jämfört detta med en vän med likvärdigt boende som har bergvärme installerat och hans bergvärmepump drar 7800 kWh/år, vilket lågt räknat kostar desamma i kronor.

Detta skulle då betyta att jag under XX antal år betalar mer eller mindre samma pengar som idag om vi inkluderar avbetalningen av installationskostnadens. Plusset blir högre värdering på huset, ett pannrum som kan inredas, ett självgående system och slutligen billig uppvärmning.

Vad tror ni om mina tankar runt detta?
 
Är pannan gammal så det snart är dags att byta ut den? Isåfall är det ju ett starkt argument för byte till bergvärme.
 
Och så har du ju miljöaspekten på plus-sidan också.
 
Rent ekonomiskt går det nog inte att räkna hem konverteringen om det inte är hög tid att byta panna av andra skäl. Att man ändå väljer att byta till bergvärme på grund av bekvämligheten är ju en annan femma. :)

Vill man få ner kostnaderna med pellets kan man se till att skaffa dragbegränsare, regelbundet sota pannan ordentligt och hitta den pelletsleverantör som man tycker funkar bäst och sedan trimma in systemet. Motorshunt med termostat är inte heller fel om man sitter med en lite äldre panna.
 
Moderna pellets pannor är tyvärr alldeles för stora för dit hus. Vi tittade efter någon sådan men de minsta kan värma 3 hus. Dessutom bor du i Norrland där ni har billig el.
Hur gammalt är huset och vilken framledningstemperatur behövs?
 
Jag tror att det lönar sig för dig att byta. Men det är frågan om det är rätt för ditt hus som någon nämnde här i tråden. Pellets är egentligen optimalt för då värmer du fortfarande som det är tänkt.
 
Min pelletspanna är en ombyggd vedeldningspanna. Hur vet man när det är dags att byta ut den? Till utseendet ser den ut att ha överlevt, och skulle överleva, ett världskrig.

Huset är byggd 1960. Treglasfönster och tilläggsisolerat på vinden. Även värmeväxlare på vinden. Ytterdörren lämnar mer att önska och kommer att bytas ut under nästa månad.
 
Erik_X skrev:
Moderna pellets pannor är tyvärr alldeles för stora för dit hus. Vi tittade efter någon sådan men de minsta kan värma 3 hus.
Bullshit.

Var snäll läs på innan du skriver.
 
Jugend skrev:
Jag tror att det lönar sig för dig att byta.
Visst lönar det sig - efter drygt 16 år så har bergvärmen betalat sig i form av minskad uppvärmningskostnad om vi leker med tanken att installationen kostar 120 000 som det föreslogs tidigare i tråden. Det förutsätter att elkostnaden inte går upp över en krona per kWh och att värmepumpen inte går sönder eller behöver omtanke som kostar pengar.

Nu finns det ju andra argument för att konvertera till bergvärme, men i TS fall så har jag svårt att se att det finns några ekonomiska argument.
 
Vilken pelletspanna är gjord för 5-7 kW?
Jag vet det finns massor från 15 kW men som sagt 3 gånger för stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.