45 064 läst · 36 svar
45k läst
36 svar
Byta ut GU10 halogen mot LED i spottar inomhus
Nackdelen med att köpa på Clas. O och liknande är att när man hittar en led som man tycker om och vill köpa fler så har den försvunnit och ersatts med en ny modell som man inte riktigt vet hur den lyser..... Kar köpt några MR16 led från C.O. men när man sedan skall komplettera så är den modellen borta.
En rea hos C.O. brukar betyda att produkten försvinner från deras sortiment vid nästa katalogutgåva..
En rea hos C.O. brukar betyda att produkten försvinner från deras sortiment vid nästa katalogutgåva..
Delvis sant men den rea jag väntar på är deras Club-dagar som brukar vara en i halvåret ungefär med 15-20% rabatt på allt. Eftersom jag inte har bråttom så kan jag lika gärna vänta och spara en tusing eller så.
Just denna lampa finns även att beställa från flera ställen på nätet med och heter då bl.a. Civilight Haled. Sen är det ju samma problem med alla LED för tillfället eftersom det kommer nya varianter hela tiden, dvs att de gamla utgår ur sortimentet. Titta bara hur ofta IKEA byter ut sina LED. Köp ett par extra bara så att du har någon i reserv och pajjar någon inom ett par år så finns ju alltid garantin som är hygglig på Clas Ohlson.
Just denna lampa finns även att beställa från flera ställen på nätet med och heter då bl.a. Civilight Haled. Sen är det ju samma problem med alla LED för tillfället eftersom det kommer nya varianter hela tiden, dvs att de gamla utgår ur sortimentet. Titta bara hur ofta IKEA byter ut sina LED. Köp ett par extra bara så att du har någon i reserv och pajjar någon inom ett par år så finns ju alltid garantin som är hygglig på Clas Ohlson.
Ville skriva och tacka för tipset om Clas. Deras v-light hade underbart ljus. Köpte 31 st 3,5W MR16. 79 spänn styck (nedsatta fr 129kr). Ett problem kvarstår: jag har bara kunnat byta synliga trafos. Resten är väl gömda av förra ägaren. Detta innebär att 1/3 lampor i många slingor fortfarande måste vara halogen. Försökte komma runt detta genom att köpa Phillips och Osram LED (i samma prisklass) då det har påståtts på nätet att dessa märken kan lura gamla halogentrafos att belastningen är 20W. Funkade inte alls och de hade otrevligare ljus än v-light.
Bumpar denna tråd då jag skall byta ut alla gu10 halogen mot led.
Hur står sig lågprisarna för femtilappen från Clas Ohlson eller biltema? På vilket sätt är de sämre? Ikeas?
Tips om jag vill ha maximal kvalité och livslängd per krona?
Hur står sig lågprisarna för femtilappen från Clas Ohlson eller biltema? På vilket sätt är de sämre? Ikeas?
Tips om jag vill ha maximal kvalité och livslängd per krona?
Jag köpte ganska nyligen Haled-lampan från CO och är väldigt nöjd. Aningen vit i färgen jämfört med en vanlig halogen kanske. Har du en dimmer som klarar av den lilla lasten så dimmar den utmärkt nästan ner till noll. Jag har dock fått sätta i ett par stycken vanliga halogen per dimmer i väntan på att byta ut till dimmer för lägre laster men det funkar bra det med.
Däremot köpte jag först en nyare variant av Haled dimningsbar (tror de kallar den Haled 3 eller liknande). Den är vit i plastskalet och funkar inte alls lika bra med dimningen som den "äldre" modellen plus att den stack ut längre vilket såg fel ut i mina spotarmaturer.
Har inte testat så många andra varianter men Ikeas klarar inte i närheten av denna gällande dimningen. Sedan tycker jag att denna ser ut precis som en halogen vilket jag uppskattar. Ikeas och de flesta andra ser man tydliga dioder och ser konstiga ut i övrigt enligt min smak. Hållbarheten vet jag inte än men CO har ju två års garanti iaf och andra märken/affärer kanske har liknande?
Jag köpte när jag fick 20% rabatt också.
Däremot köpte jag först en nyare variant av Haled dimningsbar (tror de kallar den Haled 3 eller liknande). Den är vit i plastskalet och funkar inte alls lika bra med dimningen som den "äldre" modellen plus att den stack ut längre vilket såg fel ut i mina spotarmaturer.
Har inte testat så många andra varianter men Ikeas klarar inte i närheten av denna gällande dimningen. Sedan tycker jag att denna ser ut precis som en halogen vilket jag uppskattar. Ikeas och de flesta andra ser man tydliga dioder och ser konstiga ut i övrigt enligt min smak. Hållbarheten vet jag inte än men CO har ju två års garanti iaf och andra märken/affärer kanske har liknande?
Jag köpte när jag fick 20% rabatt också.
Jag vet faktiskt inte hur varma de blir. Jag har pottor ändå. Xerolight Cob Led 5W tror jag de heter.
http://elbutik.se/product.html/gu10-sharp-cob-led-5w-dimbar-350lm-45-varmvit?category_id=1751
http://elbutik.se/product.html/gu10-sharp-cob-led-5w-dimbar-350lm-45-varmvit?category_id=1751
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 657 inlägg
Att en vanlig halogen blir varm är jag mycket medveten om...Johan Gunverth skrev:
Jag slarvläste och missuppfattade att det var LED puckar som Ramnemark rekommenderade, och inte GU10 LED.