Vi ska byta ut de gamla rostiga takrännorna.
Men jag har ingen aning var jag ska starta. De är fästa under plåten. Som ni ser på bilderna går det inte att böja fästena heller.
Tips?
Men jag har ingen aning var jag ska starta. De är fästa under plåten. Som ni ser på bilderna går det inte att böja fästena heller.
Tips?
Ja, böja upp.
Återanvända eller inte beror bl.a på hur de ser ut samt hur de sitter fast samt hur det går att fästa de nya.
Om jag hade bytt krokarna så hade det troligen blivit en SKK,
https://www.lindab.se/produkter/byggprodukter/takavvattning/krok/?sort=popularity&display=16&page=1
Återanvända eller inte beror bl.a på hur de ser ut samt hur de sitter fast samt hur det går att fästa de nya.
Om jag hade bytt krokarna så hade det troligen blivit en SKK,
https://www.lindab.se/produkter/byggprodukter/takavvattning/krok/?sort=popularity&display=16&page=1
Ser ut som att takfotsplåten går ut lite tajt mot rännan, det blir liksom problem att demontera den gamla och få dit den nya. Nuvarande ränna ska vikas utåt-uppåt för få loss, själva bärkroken går inte att böja på plats.
Takfotsplåten måste böjas upp och då kommer den att vara i vägen för att få loss ränna. Enda chansen att få till det,är att klippa ner foten i vecket och sätta ny fot som träs under det som är kvar och limmas med ett lim som tål 100 C. Kan bli upp till 80 C närsolen steker på plåten. En plåtis knäcker lätt en plåt som passar.
Takfotsplåten måste böjas upp och då kommer den att vara i vägen för att få loss ränna. Enda chansen att få till det,är att klippa ner foten i vecket och sätta ny fot som träs under det som är kvar och limmas med ett lim som tål 100 C. Kan bli upp till 80 C närsolen steker på plåten. En plåtis knäcker lätt en plåt som passar.
Besserwisser
· östergötland
· 2 298 inlägg
Eller byta krok med..J jonaserik skrev:Ser ut som att takfotsplåten går ut lite tajt mot rännan, det blir liksom problem att demontera den gamla och få dit den nya. Nuvarande ränna ska vikas utåt-uppåt för få loss, själva bärkroken går inte att böja på plats.
Kofot och bort med kroken.
Fast resten ser ganska visset ut med
Jepp och kikar man lite närmare, så sitter krokarna med stort mellanrum. Kanske dom sitter fast på takstolarna. Finns inga bilder från undersidan, så svårt att säga direkt på dom som finns. Är ju papptak med länkt nertill och säkert spikade/skruvad rakt igenom papp och takfotsplåt. Är då krokarna under pappen, blir det problem och bara såga av krokarna och sätta nya.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 298 inlägg
På en av bilderna så är det korta krok
Jepp ser det nu 🙂. Ser nästan ut att vara fästa med klippspik i takfotsbrädan som sitter lite långt in, eller att det sitter en regel för krokarna speciellt. Kanske lite svårt att få ut dom, eller kapa krokarna jämns med vinkelbocken och nya krokar som passar i mått. Kan bli att bocka om nya krokar.plåtrickard skrev:
Är nog inte så svårt att "slå bort"/"såga bort"/knäcka spikskallarna.
Brädan som krokarna sitter på är nog tillräckligt hög för att följande rännkrok ska fungera, den jag troligen skulle välja (enligt tidigare inlägg),
Brädan som krokarna sitter på är nog tillräckligt hög för att följande rännkrok ska fungera, den jag troligen skulle välja (enligt tidigare inlägg),

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de sitter i takstolarna.J jonaserik skrev:Jepp och kikar man lite närmare, så sitter krokarna med stort mellanrum. Kanske dom sitter fast på takstolarna. Finns inga bilder från undersidan, så svårt att säga direkt på dom som finns. Är ju papptak med länkt nertill och säkert spikade/skruvad rakt igenom papp och takfotsplåt. Är då krokarna under pappen, blir det problem och bara såga av krokarna och sätta nya.
Det är tre olika platser de sitter på så ett jäkla jobb å knacka/kapa bort de gamla tänker jag men allt för att slippa byta tak
Cutout huk as bellow. Now you can remove old gutter. And or change huk as show @Demmpa or ad to old huk thinny small element as bellow (weld or pop nit).
The drip plate is not original. It was added later under the rusty original. I think it can be dismantled to get to the hooks without cutting them off. To replace this rusty drip plate, you can also try using a hot gun to heat up the shingle and peel it off at the bottom.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
The drip plate is not original. It was added later under the rusty original. I think it can be dismantled to get to the hooks without cutting them off. To replace this rusty drip plate, you can also try using a hot gun to heat up the shingle and peel it off at the bottom.