Nissens Nissens skrev:
Så du menar att en lvp inte har någon eluppvärmning som går in vid behov?
Märkligt att vissa haft problem med det då…

Den eluppvärmningen är direktel…
Det är precis samma direktel som går in när en bergvärmepump går sönder:)
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När man inte anger vilken framledningstemp den ger så säger det inte så mycket om hur den fungerar.
Det skulle vara intressant att veta vilken framledningstemp de hade vid -35 grader. Det lär ju inte vara någon slump att de utelämnade det. Ser mer ut som ett billigt trick att lura folk. Och det verkar ju fungera…
Nu är vi där igen med -35 grader
I stora delar av Sverige så blir det aldrig så kallt och där det blir så är det definitivt inte hela året eller hur??
 
Nissens
O [old rusty] skrev:
Ja det säger jag.
Och eftersom du inte argumenterar emot så tar jag det som att du faktiskt lärde dig något idag, och det är ju trevligt. speciellt som du håller en ganska nedlåtande ton under tiden du har fel.

Och självklar om man är seriös och mäter upp något så anger man samtliga förhållanden som påverkar mätningen. Eller om man vill göra det lätt för sig hänvisar till en standard, t.ex. EN 14511 som man ser ibland i datablad för värmepumpar.
Du läste inte det jag skrev om framledningstempen?
Utan den infon säger mätningen inte mycket, och den saknades helt i finnarnas bild. Så det kanske var någon annan än jag som lärde sig något?
 
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Det är precis samma direktel som går in när en bergvärmepump går sönder:)
Japp, den stora skillnaden är att på en lvp går den in även om det är för kallt ute, det var det jag menade med att en lvp nyttjar direktel. Det blir en dyr uppvärming om det blir en kall vinter…

På min bvp har elpatronerna varit avstängda i 19 år. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Du läste inte det jag skrev om framledningstempen?
Utan den infon säger mätningen inte mycket, och den saknades helt i finnarnas bild. Så det kanske var någon annan än jag som lärde sig något?
Jag har inte läst något av finnar, jag rättade dig när du hävdade att COP endast kan mätas vid en punkt.

Sen undrar jag vad du tycker saknas i den finska plotten (nu när jag tittat)
Det är en luft-luft och dom specar utetemp, innetemp, avgiven effekt och ingående effekt..
Vad mer krävs för att du ska vara nöjd?
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, den stora skillnaden är att på en lvp går den in även om det är för kallt ute, det var det jag menade med att en lvp nyttjar direktel. Det blir en dyr uppvärming om det blir en kall vinter…

På min bvp har elpatronerna varit avstängda i 19 år. :)
Läs vad useless skrev i inlägg56.

Hur ofta har du -35 ute? Mitsubishi sumo (första exemplet jag hittade..) har ett COP på 1.8 vid -30.

Dvs trots -30 så ger den nästan dubbelt upp tillbaka mot vad du stoppar in.
Blir det lite varmare (-30 är inte jättevanligt i stora delar av Sverige någon längre tid) så blir det bättre.
Så du tycker inte om llvp och solceller!!!
Helt ok, men det innebär inte att båda delarna inte ska existera!!!
Alla har inte bergvärme eller obegränsat med pengar att lösa det.
Som en backup om den befintliga värmen lägger av oavsett typ så är en llvp ett billigt alternativ där du INTE kör direktel vid -35 med en Sumo det har vi väl konstaterat nu???
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att en lvp inte har någon eluppvärmning som går in vid behov?
Märkligt att vissa haft problem med det då…

Den eluppvärmningen är direktel…
En luft/luft-värmepump har ingen inbyggd elektrisk backup. Vad jag vet har det aldrig funnits någon sån produkt på marknaden.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du läste inte det jag skrev om framledningstempen?
Utan den infon säger mätningen inte mycket, och den saknades helt i finnarnas bild. Så det kanske var någon annan än jag som lärde sig något?
Finnarnas mätning avser en luft/luft-värmepump. Den har ingen "framledning". Däremot står det klart och tydligt i testet att det gäller vid 20 graders rumstemperatur och värmepumpen matas kontinuerligt med kallare luft.

Vet du ens skillnaden på en luft/luft-värmepump och en vätska/vatten-värmepump?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, den stora skillnaden är att på en lvp går den in även om det är för kallt ute, det var det jag menade med att en lvp nyttjar direktel. Det blir en dyr uppvärming om det blir en kall vinter…

På min bvp har elpatronerna varit avstängda i 19 år. :)
Det går inte in ngn på llvp eftersom de inte har backup då de är backup i sig, vilket var vad som diskuterades här ...
Jag har själv två lvvp och en llvp (flera fastigheter) har själv aldrig haft någon elpatron påslagen.
I mitt fall går pumparna ner till -22, vilket nog inte inträffat som dygnsmedel sen krigsvintrarna på slutet av 40 talet där jag bor i se3, men händer det så kanske skall jag med spänning se på när elpatronen går in.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Finnarnas mätning avser en luft/luft-värmepump. Den har ingen "framledning". Däremot står det klart och tydligt i testet att det gäller vid 20 graders rumstemperatur och värmepumpen matas kontinuerligt med kallare luft.

Vet du ens skillnaden på en luft/luft-värmepump och en vätska/vatten-värmepump?
Ok, jag kan erkänna direkt att jag inte kan det finska språket över huvudtaget. Om lvp klarar att hålla 20 grader inomhus över tid med -35 grader ute så är det imponerande. :)

Du behöver inte vara orolig för att jag inte känner till de olika typerna av värmepumpar. :)
 
Nissens
G guggen skrev:
Det går inte in ngn på llvp eftersom de inte har backup då de är backup i sig, vilket var vad som diskuterades här ...
Jag har själv två lvvp och en llvp (flera fastigheter) har själv aldrig haft någon elpatron påslagen.
I mitt fall går pumparna ner till -22, vilket nog inte inträffat som dygnsmedel sen krigsvintrarna på slutet av 40 talet där jag bor i se3, men händer det så kanske skall jag med spänning se på när elpatronen går in.
-22 som dygnsmedeltemp är väl inte så intressant, det räcker nog med -25 över en natt, säg 12 timmar då blir det rejält kylslaget inne.

Men då menar du att en llvp inte har elbackup, utan den lägger bara av när det blir för kallt?
 
Nissens Nissens skrev:
Men då menar du att en llvp inte har elbackup, utan den lägger bara av när det blir för kallt?
Ja, när det blir kallare än -35. När hade du det senast?
 
Nissens Nissens skrev:
Du behöver inte vara orolig för att jag inte känner till de olika typerna av värmepumpar.
Ok. Du känner till de olika typerna men har ingen aning om hur dom fungerar? :thinking:


Nissens Nissens skrev:
Men då menar du att en llvp inte har elbackup
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ok. Du känner till de olika typerna men har ingen aning om hur dom fungerar? :thinking:
Om du läser det jag skrev så kan jag inte finska.
Och jag visste att llvp har elstöd om det blir för kallt, det verkade du inte har koll på. Och det stödet går på direktverkande el.. :)
 
  • Haha
Lulaua och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, när det blir kallare än -35. När hade du det senast?
De flesta lvp går inte så lång ner i utetemp, i tråden skrev nyss någon att begränsningen var -22 för hens lvp.

Men du menar att de flesta installerade lvp klarar -35 grader?

I så fall har vi helt olika uppfattning om det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.