Nissens Nissens skrev:
Ok, men det finns bvp att få tag i snabbare om man är beredd att betala lite mer.
Eller så beställer man en bvp och om man inte behöver den när det är dags för leverans så låter man någon annan köpa den istället. Det lär bli billigare än att investera i en llvp.
Ja, det är ett annat alternativ. Men fortfarande ska man får tag på en firma som kan intstallera den nya pumpen relativt snabbt när det behövs. Pajar den gamla mitt i vintern med de elpriser vi haft den senaste tiden så behövs inte många dagars stillestånd för att en luftvärmepump ska betala igen sig... Som bonus får man kyla från luftvärmepumpen och den kan avlasta bergvärmen de kallaste dagarna då det troligen skulle ha gått en del elpatron.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G guggen skrev:
Läs tråden och få lite kontext, börjar bli dags nu.
Hen var orolig just för att pumpen skall gå sönder och då tvingas elpatron in, därav förslaget att installera en llvp istället för att byta en felfri pump som är 12 år gammal.
Både Bergvärme och Luft-vatten är i princip identiska i funktion och ingående komponenter, Bergvärme har dock kompressorn inne och låter inomhus, luft-vatten ute och låter utomhus.
Nja, bergvärmepumpen låter inte mycket, jag har den i tvättstugan, och de andra maskinerna där låter betydligt mer, men stänger man dörren så hör man inte bvp alls, den låter lite mer än kyl/frys typ.
Bvp lär ju ha en bättre verkningsgrad eftersom köldbäraren aldrig blir så kall som uteluften kan bli. Vattenburet är trevligt eftersom det sprider värmen bra i hela huset + garaget dessutom. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, men det finns bvp att få tag i snabbare om man är beredd att betala lite mer.
Eller så beställer man en bvp och om man inte behöver den när det är dags för leverans så låter man någon annan köpa den istället. Det lär bli billigare än att investera i en llvp.
Så dit förslag är att TS och den andra som hade en 12 år gammal pump skall beställa en ny bv för 150k med installation och sen hustla på blocket och be installatören installera den hos ngn annan om 6 månader? Eller alternativt beställa en bv privat och magasinera den i väntan på prisuppgång och då sälja den med ett år eller mer mindre garanti?
Låter som en utmärkt ide!
 
  • Haha
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, bergvärmepumpen låter inte mycket, jag har den i tvättstugan, och de andra maskinerna där låter betydligt mer, men stänger man dörren så hör man inte bvp alls, den låter lite mer än kyl/frys typ.
Bvp lär ju ha en bättre verkningsgrad eftersom köldbäraren aldrig blir så kall som uteluften kan bli. Vattenburet är trevligt eftersom det sprider värmen bra i hela huset + garaget dessutom. :)
Jag förklarade skillnaden mellan en bervärme pump och en luft-vatten pump. Läs igen. Dessa är både för vattenburna system. Skillnaden ligger i att bergvärme har kompressorn inomhus och använder vatten i ett hål för att utvinna energi. Luft vatten har samma tillverkare och komponenter men har kompressorn utomhus och tar energin från luften. I övrigt är dessa funktionsmässigt likadana.
Bergvärme är effektivare när det är kallt och mindre effektiv när det är varmt. Således är det idag ingen skillnad på scop i tex se4 och knappt i se3, däremot är bergvärme överlägsen norr om gävle.
 
Nissens
G guggen skrev:
Jag förklarade skillnaden mellan en bervärme pump och en luft-vatten pump. Läs igen. Dessa är både för vattenburna system. Skillnaden ligger i att bergvärme har kompressorn inomhus och använder vatten i ett hål för att utvinna energi. Luft vatten har samma tillverkare och komponenter men har kompressorn utomhus och tar energin från luften. I övrigt är dessa funktionsmässigt likadana.
Bergvärme är effektivare när det är kallt och mindre effektiv när det är varmt. Således är det idag ingen skillnad på scop i tex se4 och knappt i se3, däremot är bergvärme överlägsen norr om gävle.
Japp, vi var inne på llvp innan, så jag missade att det nu handlade om lvvp.
Ok, så du menar att verkningsgraden inte påverkas av om man sänker den kalla sidan med typ 15 grader? Från +4(bergvärme) till -11(luft)

De flesta bvp producerar dessutom varmvatten, det är förstås ett stort plus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag förklarade skillnaden mellan en bervärme pump och en luft-vatten pump. Läs igen. Dessa är både för vattenburna system. Skillnaden ligger i att bergvärme har kompressorn inomhus och använder vatten i ett hål för att utvinna energi. Luft vatten har samma tillverkare och komponenter men har kompressorn utomhus och tar energin från luften. I övrigt är dessa funktionsmässigt likadana.
Bergvärme är effektivare när det är kallt och mindre effektiv när det är varmt. Således är det idag ingen skillnad på scop i tex se4 och knappt i se3, däremot är bergvärme överlägsen norr om gävle.
Sedan har vi min lvvp som har kompressorn inomhus men vatten/glykolblandning till en utomhusenhet med endast en radiator och fläkt.
Samma som en bvvp men utan borrhål.
 
Nissens
D Dilato skrev:
Sedan har vi min lvvp som har kompressorn inomhus men vatten/glykolblandning till en utomhusenhet med endast en radiator och fläkt.
Samma som en bvvp men utan borrhål.
Och utan varmvattenproduktion…
 
Nissens Nissens skrev:
Och utan varmvattenproduktion…
Min producerar varmvatten inbyggd beredare 160 liter..
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du menar att verkningsgraden inte påverkas av om man sänker den kalla sidan med typ 15 grader? Från +4(bergvärme) till -11(luft)
Du är rätt optimistisk på borrhålets temp, det är rätt vanligt att det är minusgrader i hålet om man får dömma av de otaliga inlägg som finns på forum om just detta.
 
Bergvärme har såklart bättre verkningsgrad än luft/vatten när det är kallt ute. Bergets temperatur påverkas inte nämnvärt av en köldknäpp med en massa minusgrader.
Men ser man till årsverkningsgrad och investeringskostnad så är det inte säkert att det är en bättre affär i södra delarna av landet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Du är rätt optimistisk på borrhålets temp, det är rätt vanligt att det är minusgrader i hålet om man får dömma av de otaliga inlägg som finns på forum om just detta.
Där ser man. Jag har aldrig sett köldbäraren gå under +4 geader hos mig…

låter ju konstigt med minusgrader, då skulle ju vattnet frysa i hålet… då borde de ha för grunt borrhål?
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Jag har aldrig sett köldbäraren gå under +4 geader hos mig…
Du har alltså erfarenhet av en enda bergvärmepump, men uttalar dig i tråden som om du vore expert på alla typer av värmepumpar?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Du har alltså erfarenhet av en enda bergvärmepump, men uttalar dig i tråden som om du vore expert på alla typer av värmepumpar?
Vad pratar du om? Jag är absolut ingen expert, och har aldrig förespeglat det, jag vara säger att det låter märkligt att det skulle vara vanligt med minusgrader i köldbäraren. Eftersom du är intresserad av vad jag har för system, så kan jag berätta att jag har kombinerat bergvärme och frånluftvp.

Eftersom jag sannolikt kommer att byta vp inom en inte allt för avlägsen framtid har jag rekat lite och kommer troligen att skaffa en Nibe S1255-6 med FLM. Just för att mitt befintliga borrhål inte skall frysa kommer hag ev. att behöva kompletteringsborra.

Som jag förstått det är det positivt att borrhålet inte fryser eftersom det blir cirkulation kring slangarna med köldbäraren då.

Men nu säger man att set är vanligt med minusgrader i köldbäraren för bvp. Det har jag inte sett många säga.
 
Nissens Nissens skrev:
Och utan varmvattenproduktion…
Det är uppenbart något kognitivt problem här eller så trollar du.
Läs igen, bv och lvvp är identiskt i sin funktion och ingående komponenter. Gå in på vilken leverantör som helst, ctc, Nibe etc så ser du att de i princip är likadana innerdelar. Sedan finns det bv utan tappvarmvatten och lvvp utan detsamma, skillnaden är alltså vart ifrån energin tas och därmed var kompressorn sitter.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag är absolut ingen expert, och har aldrig förespeglat det
Ok. Men du har gjort flera bergsäkra uttalanden i tråden som har visat sig vara helt felaktiga. Du kanske behöver träna på att vara lite mer ödmjuk?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.