Nissens Nissens skrev:
Eller också får du lära dig läsa.
Det är liksom inte jag som hittat på definitionen på COP. På det finska bladet du skickade verkar det inte heller stå COP någonstans.. :)

Skulle tro att det är verkningsgrad finnarna beskriver, och det är något helt annat. Som du säkert känner till. :rofl:
Klart man kan räkna ut COP för precis vilka driftsfall man vill...

COP-formel, värmeöverföring, arbete, termodynamisk cykel, effektivitet, system, maskin, absolutvärde, användbar värme.

Där har du COP.
Och för enkelhetens skull så har man i vissa standarder bestämt att maskintillverkare ska redovisa vid vissa temperaturer i sina datablad för att kunden ska kunna göra jämförelser. Men man hade ju lika gärna kunnat begära att tillverkaren presenterade kurvor för hela rimliga arbetsområdet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte en panna det handlar om, det är en värmepump…
Ja, och jag beskrev pris på en komplett installation med borrning och pump.

Förstod du på riktigt inte att det var byte av pump som avsågs?
Eller förstod du men ville bara vara dryg?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej

Jag tänker att dessa långa leveranstider inte håller i sig.
Rimligen borde tillverkarna kunna jobba ner köer och långa leveranstider, inom 12-18 månader.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Ja, och jag beskrev pris på en komplett installation med borrning och pump.

Förstod du på riktigt inte att det var byte av pump som avsågs?
Eller förstod du men ville bara vara dryg?
Vad pratar du om?
En värmepump är inte någon panna.
Att kalla en värmepump för panna är ungefär som att kalla en bil för traktor. Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur?
 
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om?
En värmepump är inte någon panna.
Att kalla en värmepump för panna är ungefär som att kalla en bil för traktor. Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur?
Ja, jag hade använt fel ord på ett ställe i mitt inlägg, med kontexten tror jag att det var ganska uppenbart.
Frågan till dig var om du är dryg och den har du med tydlighet besvarat.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om?
En värmepump är inte någon panna.
Att kalla en värmepump för panna är ungefär som att kalla en bil för traktor. Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur?
När inte argumenten räcker ..
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens
O [old rusty] skrev:
Klart man kan räkna ut COP för precis vilka driftsfall man vill...

[bild]

Där har du COP.
Och för enkelhetens skull så har man i vissa standarder bestämt att maskintillverkare ska redovisa vid vissa temperaturer i sina datablad för att kunden ska kunna göra jämförelser. Men man hade ju lika gärna kunnat begära att tillverkaren presenterade kurvor för hela rimliga arbetsområdet.
Jaså det säger du. Det jag tänker på är förstås att man även brukar ange framledningstemperaturen vid presentation av COP. Det är ju först då det blir meningsfullt att jämföra.

Här kommer en lista över vilka ”standardiserade” förutsättningar man brukar använda:


  • Luft-luftvärmepumpar - +20°C inomhus och +7°C utomhus
  • Luft-vattenvärmepumpar - +35°C i framledning och +7°C utomhus
  • Frånluftsvärmepumpar - +35°C i framledning och +20°C inomhusluft
  • Bergvärmepumpar (sjövärme, jordvärme) - +35°C i framledning +0°C från kollektorn
 
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Ja, jag hade använt fel ord på ett ställe i mitt inlägg, med kontexten tror jag att det var ganska uppenbart.
Frågan till dig var om du är dryg och den har du med tydlighet besvarat.
Är du kränkt nu?
Du måste ju tåla att någon hjälper dig med vad saker och ting heter. :)
 
Nissens
useless useless skrev:
COP är kvoten mellan avgiven och tillförd effekt, dvs verkningsgraden exakt vid mätpunkten. Den kan man mäta vid precis vilken temperatur man vill. Det är nog snarare du som inte förstår vad COP och SCOP är för något?


Lämpöteho = Värmeeffekt
Sähkön ottoteho = Elektrisk effekt

[bild]
Som jag nämnde nyss, man brukar även ange framledningstemperaturen för att göra mätningen användbar, vanligtvis enligt nedan:

  • Luft-luftvärmepumpar - +20°C inomhus och +7°C utomhus
  • Luft-vattenvärmepumpar - +35°C i framledning och +7°C utomhus
  • Frånluftsvärmepumpar - +35°C i framledning och +20°C inomhusluft
  • Bergvärmepumpar (sjövärme, jordvärme) - +35°C i framledning +0°C från kollektorn

  • SCOP är genomsnittslig verkningsgrad över tiden, men det var inte den vi pratade om…
 
Nissens Nissens skrev:
Som jag nämnde nyss, man brukar även ange framledningstemperaturen för att göra mätningen användbar, vanligtvis enligt nedan:

  • Luft-luftvärmepumpar - +20°C inomhus och +7°C utomhus
  • Luft-vattenvärmepumpar - +35°C i framledning och +7°C utomhus
  • Frånluftsvärmepumpar - +35°C i framledning och +20°C inomhusluft
  • Bergvärmepumpar (sjövärme, jordvärme) - +35°C i framledning +0°C från kollektorn

  • SCOP är genomsnittslig verkningsgrad över tiden, men det var inte den vi pratade om…
Javisst, men det finns inget som hindrar att man mäter upp COP och effekt vid -30 ute och +20 inne som finnarna gjort. Tvärtom är det ju intressant att veta vad pumpen presterar när det behövs som mest. Du själv t ex levde ju i villfarelsen att värmepumpen inte funkar vid de temperaturerna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om?
En värmepump är inte någon panna.
Att kalla en värmepump för panna är ungefär som att kalla en bil för traktor. Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur?
Det är väl lika illa att som du talar om att en llvp går på direktel!!
Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur:):)
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Det är väl lika illa att som du talar om att en llvp går på direktel!!
Det blir lite fånigt att kalla saker för något de inte är. Eller hur:):)
Så du menar att en lvp inte har någon eluppvärmning som går in vid behov?
Märkligt att vissa haft problem med det då…

Den eluppvärmningen är direktel…
 
Redigerat:
Nissens
useless useless skrev:
Javisst, men det finns inget som hindrar att man mäter upp COP och effekt vid -30 ute och +20 inne som finnarna gjort. Tvärtom är det ju intressant att veta vad pumpen presterar när det behövs som mest. Du själv t ex levde ju i villfarelsen att värmepumpen inte funkar vid de temperaturerna.
När man inte anger vilken framledningstemp den ger så säger det inte så mycket om hur den fungerar.
Det skulle vara intressant att veta vilken framledningstemp de hade vid -35 grader. Det lär ju inte vara någon slump att de utelämnade det. Ser mer ut som ett billigt trick att lura folk. Och det verkar ju fungera…
 
Nissens
Redigerat:
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså det säger du. Det jag tänker på är förstås att man även brukar ange framledningstemperaturen vid presentation av COP. Det är ju först då det blir meningsfullt att jämföra.

Här kommer en lista över vilka ”standardiserade” förutsättningar man brukar använda:


  • Luft-luftvärmepumpar - +20°C inomhus och +7°C utomhus
  • Luft-vattenvärmepumpar - +35°C i framledning och +7°C utomhus
  • Frånluftsvärmepumpar - +35°C i framledning och +20°C inomhusluft
  • Bergvärmepumpar (sjövärme, jordvärme) - +35°C i framledning +0°C från kollektorn

Ja det säger jag.
Och eftersom du inte argumenterar emot så tar jag det som att du faktiskt lärde dig något idag, och det är ju trevligt. speciellt som du håller en ganska nedlåtande ton under tiden du har fel.

Och självklar om man är seriös och mäter upp något så anger man samtliga förhållanden som påverkar mätningen. Eller om man vill göra det lätt för sig hänvisar till en standard, t.ex. EN 14511 som man ser ibland i datablad för värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.