L
En svårbedömd parameter att inte glömma bort är komponentkvalitet. Nu när det varit och är extrem efterfrågan på allehanda elektronik så har det visat sig att komponentkvalitet (inkl livslängd) börjat variera kraftigt eftersom det är så lönsamt att släppa ut klass-B på marknaden. Livslängd och felfrihet på maskiner, tex VP, riskerar därför vara lägre än vanligt nuförtiden. Antagligen svänger det tillbaka, så personligen kommer jag försöka undvika att köpa bil/VP/... som tillverkats 2021-2023.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Byta ut en pump som fungerat i många år bara för att man är rädd för att den ska gå sönder känns som ett fruktansvärt feltänk.
Oftast när man köper saker så strular det i början så chansen att den nya pumpen går felfritt sitt första år lär nog inte vara större än att den gamla gör det.
Sen vet jag inte hur kvaliteten är på nya pumpar. Men ser man på vitvaror t.ex. så blir ju inte kvaliteten bättre med tiden precis. Företagen hittar hela tiden på nya sätt att göra produktionen billigare med försämrad kvalitet som följd. Så har man en gammal apparat som funkar så vet man ju att det inte är ett måndagsexemplar åtminstone.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Byta ut en pump som fungerat i många år bara för att man är rädd för att den ska gå sönder känns som ett fruktansvärt feltänk.
Oftast när man köper saker så strular det i början så chansen att den nya pumpen går felfritt sitt första år lär nog inte vara större än att den gamla gör det.
Sen vet jag inte hur kvaliteten är på nya pumpar. Men ser man på vitvaror t.ex. så blir ju inte kvaliteten bättre med tiden precis. Företagen hittar hela tiden på nya sätt att göra produktionen billigare med försämrad kvalitet som följd. Så har man en gammal apparat som funkar så vet man ju att det inte är ett måndagsexemplar åtminstone.
Dessutom så går det ju att laga många saker själv. Jag bytte nyss cirkulationspumpen på min, det tog inte mer än 30 minuter för mig som inte är kunnig.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
SERVICE, gubbar och gummor. När effekten sjunker på bvp'n så pratar alla om byte av densamma i stället för att serva pumpen. Du skulle aldrig köra din bil varje dag i 10 - 15 år utan att göra en service men en bvp förväntas gå i en evighet utan skötsel. Byte av filter och backspolning av systemet gör susen.
Så, nu har jag sagt det och det finns säkert andra åsikter och då får man ha det.
Ja det är nog ett klokt råd. Däremot känner jag mig väldigt tveksam till service varje år som en del verkar ägna sig åt. Det blir dyrt under VPäs livslängd till begränsad nytta.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Att en gång om året kolla filter och se att tryck och temperaturer verkar rimliga klarar i princip varje villaägare.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
SERVICE, gubbar och gummor....
Handlar egentligen inte om så mycket "service" som kan göras. Och framför allt behöver man inte köpa tjänsten. Väl inställda parametrar och bra flöde i radiatorer/slingor samt rena filter så är man "hemma".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej har en Nibe installerad 2002, gått som en dröm men ändå 20år gammal. Jag kände ifjol att med de kostnads ökningar, el priset som hände och var på gång. Samt även leverans tider på upp till 12 mån ville jag inte stå där med en havererad pump mitt i vintern. Pumpen (Nibe S1255) levererades till mig i börja av December (10mån leverans tid) För drygt en vecka sedan havererade kompressorn! Tanken var att byta den i vår. Nu kör jag elpatron och om 2 dagar sätter vi in den nya. Skulle inte vilja göra en beställning nu. Samt att jag betalde 20-25% lägre pris mot vid en beställning nu.

Better safe than sorry!
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Mycket känslor lite beräkningar?

Så du tycker ett oplanerat haveri antagligen i oktober+leveranstid+måndagsexemplar är bättre än planerat byte+eventuellt måndagsexemplar? Vi planerar våra liv olika helt enkelt.

Har du några data som visar att den nya pumpen har större chans att gå första året utan att gå sönder än att den gamla pumpen går ett år till utan att gå sönder? Eller är det bara en känsla?

Vi har nog olika sätt att planera våra liv. Själv planerar jag inte så mycket i förväg för situationer som är att beteckna som slumpartade händelser.. Händer det något oväntat får man agera i det läget. Finns så mycket oväntat som kan hända att man inte kan gå och förbereda sig på allt. Har man otur så har man, ibland kanske man har tur med något också ;)
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Innan jag började begränsa mängden tillskott (och när på dygnet det kickar in) konsumerade vi ca 1000h/år, dvs 3000 kWh/år med tillskottet begränsat i strömstyrka. Vi har sannolikt dåligt flöde i berget och det hål vi har är bara 115 meter vilket har gjort att effektuttaget varit för högt under för lång tid så att återhämtningen under sommaren inte hinns med.

Så kompletterande hål räknar hem sig relativt snabbt.
Med så mycket tillskottsel kan det nog med -20% stämma och att pump/kompressor var sliten, borde också hörts stor skillnad i ljud. En sliten kompressor låter hemskt när lagringen är dålig.
 
L lbgu skrev:
Har du några data som visar att den nya pumpen har större chans att gå första året utan att gå sönder än att den gamla pumpen går ett år till utan att gå sönder? Eller är det bara en känsla?

Vi har nog olika sätt att planera våra liv. Själv planerar jag inte så mycket i förväg för situationer som är att beteckna som slumpartade händelser.. Händer det något oväntat får man agera i det läget. Finns så mycket oväntat som kan hända att man inte kan gå och förbereda sig på allt. Har man otur så har man, ibland kanske man har tur med något också ;)
Gör som du vill, jag tänker sluta argumentera för min sak tills jag har en accepterad offert så inte köerna råkar öka ännu mer. :)
 
O [old rusty] skrev:
Perfekt, redan där var räknefel tydligen.

Så 150-200 000 kr för att ersätta en befintlig bergvärmepump? Vad i hela friden kostar en nyinstallation nuförtiden då? Är det elpriserna som knuffat upp priserna?

Så 4 i COP var kanske lite i överkant, men knappast lägre än tre baserat på vad huset borde dra.

Du säger att det knappast är lönsamt men kommer inte med speciellt mycket beräkningar mer än att du ifrågasätter delar av mina? Är det bara tyckerier eller kan du visa några siffror?
Vad har läst i grupp på Facebook så ligger nyinstallation på 250-280k KR (jag ger ett väldigt ungefärligt snitt nu)- beroende på djup på borrhål och val av värmepump. De som bytt ut befintliga värmepumpar pratar om 125-150k KR i kostnad. Själva värmepumpen kostar 100-125k KR och sedan tillkommer arbetskostnaden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Gör som du vill, jag tänker sluta argumentera för min sak tills jag har en accepterad offert så inte köerna råkar öka ännu mer. :)
Du frågade ju faktiskt i trådstarten om det var lönt att byta. Så lite konstigt att du är så negativ till argument att inte byta.
Men nu verkar du ju bestämt dig för att byta, så då kanske din ursprungliga fråga inte är aktuell längre.


EDIT: Oj, misstog dig med TS så ursäkta för ovanstående.
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Vad har läst i grupp på Facebook så ligger nyinstallation på 250-280k KR (jag ger ett väldigt ungefärligt snitt nu)- beroende på djup på borrhål och val av värmepump. De som bytt ut befintliga värmepumpar pratar om 125-150k KR i kostnad. Själva värmepumpen kostar 100-125k KR och sedan tillkommer arbetskostnaden.
Låter som Stockholmspriser? Ett borrhål kostar 50-70 000, så varför skulle det bli 100-150 000:- dyrare med en komplett installation jämfört med att bara byta värmepumpen?
 
Snailman
G guggen skrev:
Du får ingen bv av kvalitet och hyffsad storlek för 100', räkna med 150-200+ med installation.
Du skriver att du sparar 36k, dvs dit hus konsumerar 48 000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten, jag antar att du bor i ett slott eller riktigt dåligt isolerat hus eller så har du inte cop 4, kanske 2-3.
Det är ett extremt slöseri att skrota en bv pump efter 3/5 delar av sin normala livslängd och knappast lönsamt om den har hyffsad cop.
Kors vad de gått upp, köpte en Nibe 1255-6 för 62 000 år 2020, nu kostar de typ 102 000 för samma, det är väldigt många procent på 2,5 år
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har en klen pump från 05 med ett klent hål och valt att vänta på att pumpen ska gå sönder. Jag behöver 3-5 extra kWh i eltillsats för att familjen ska trivas. För några år sedan installerade jag en LLVP som komplement+ ac och har sedan dess inte behövt eltillsats även om jag haft ett litet elelement nattetid där minskningen sover.

Den dagen den går sönder får jag se till att kunna få varmvatten och köra LLVP + kamin till nytt borrhål och pump. Svaret blir inte lika givet utan andra värmekällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.