Hur länge tror ni långa leveranstider kommer hålla i sig? Håller pumpen 2-3 år till så kanske vi har ett helt annat läge på marknaden. Dessutom går utvecklingen framåt hela tiden och pumparna blir mer och mer effektiva. Finns helt klart för och nackdelar med båda alternativen och i slut ändan så är det upp till var och en hur man prioriterar och resonerar.
 
Det är väl i första hand Nibe som har leveranstider som är en katastrof. Kan man tänka sig något annat fabrikat så ser det bättre ut.

Dock lutar jag också åt att det är läget att byta i förtid. Har alltid tänkt att jag ska köra min pump ända in kaklet, men nu kan det bli väldigt dyrt om den går sönder i Oktober......min plan B för detta scenario är att köpa en begagnad vp från blocket, den löser problemet fram till leverans av en ny, men detta bygger lite på att man kan få dit pumpen själv. Ska man betala någon för att göra det så är det nog lika bra att köpa en ny direkt.
 
Jag vet inte om inflationen undgått ngn... Nu fungerar det också så att när inflationen minskar blir inte saker billigare, de blir bara inte ännu dyrare i lika snabb takt. VP av kvalitetsmärken, Nibe, Ctc etc har väl gått upp 30%+ när jag tittar vad jag gav för ett år sedan, inistallationskostnader ökar etc.
En bekant betalade runt 300k för installation med hål för tre månader sedan av en ganska liten pump och då beställdes det innan de senaste aviserade prishöjningarna.
Det är väl inget konstigt att man vill byta ut ngt i förtid, men detta är en alltså en pump från 2011, har gått lite mer än halva sin livstid. Så mkt har det inte hänt tekniskt, men möjligtvis om ni har mkt tillskott för varmvattnet och är storförbrukare kan det väl göra skillnad. Men den där pumpen, om den varit felfri, kan gå nästan lika många till.
 
Kanske beror på var man bor.
Det finns ju en färsk tråd här på forumet med offerter från ganska många leverantörer. Alla centrerade runt ca 220k och det var med borrhål. Borde vara billigare att byta panna än en komplett ny installation.
 
G guggen skrev:
Men den där pumpen, om den varit felfri, kan gå nästan lika många till.
Jag håller i princip med dig, och när det gäller andra saker så kör jag helt på ditt spår.
Men kombinationen just nu av elpris och leveranstider gör att det är en betydande risk att köra ända in i kaklet. Ändras en eller båda snart (framförallt elpriset) så faller ju hela behovet av att byta i förebyggande syfte.

Eftersom jag verkar lite ouppdaterad med priser osv tydligen så lägger lägger jag glatt ut offerter för att uppdatera mig och agera därefter. Är ju rätt surt att eventuellt tvingas köpa en undermålig pump som man får leva med i 15 år sen för att man försökt vara dumsnål och inte byta proaktivt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H
V varsommar skrev:
Mamma har en Nibe bergvärme pump installerad i början av 2000-talet(tror 2001). Har hört att det kanske är lönt att byta ut den även fast den inte har några problem i nuläget. Dels för att effektiviteten ska vara sämre nu men också för att livslängden inte borde vara så mycket längre och den kan gå sönder närdomhelst. Väntetiden är ju också en aspekt att ta in som jag hört kan vara upp till ett halvår. Hur har ni gjort eller skulle gjort i detta fall?
Ja byt pump. Den är 22 år och går snart sönder. En ny har dessutom bättre verkningsgrad.
Hade någon ställt samma fråga om en 22 år gammal bil om du skulle byta bil. Då hade alla sagt att du skulle byta bil. (Bara som en lite eftertanke ang bilexemplet)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vår fyllde 23 år i januari och kort borrhål. Så även om man sätter in en ny effektivare kommer troligtvis borrhålet att begränsa, ger idag -1 in vintertid, så den blir ganska likvärdig som befintlig är mitt antagande Den får rulla på.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V varsommar skrev:
Mamma har en Nibe bergvärme pump installerad i början av 2000-talet(tror 2001). Har hört att det kanske är lönt att byta ut den även fast den inte har några problem i nuläget. Dels för att effektiviteten ska vara sämre nu men också för att livslängden inte borde vara så mycket längre och den kan gå sönder närdomhelst. Väntetiden är ju också en aspekt att ta in som jag hört kan vara upp till ett halvår. Hur har ni gjort eller skulle gjort i detta fall?
Min bvp är från 2004, jag fick rådet från en kompis i branschen att beställa en ny bvp, om jag inte behöver den när den kommer så går det att avbeställa, eftersom efterfrågan är stor så finns det alltid någon annan köpare. :)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Borde vara billigare att byta panna än en komplett ny installation.
Nu är det ju inte en panna det handlar om, det är en värmepump…
 
Nissens
G guggen skrev:
Jag vet inte om inflationen undgått ngn... Nu fungerar det också så att när inflationen minskar blir inte saker billigare, de blir bara inte ännu dyrare i lika snabb takt. VP av kvalitetsmärken, Nibe, Ctc etc har väl gått upp 30%+ när jag tittar vad jag gav för ett år sedan, inistallationskostnader ökar etc.
En bekant betalade runt 300k för installation med hål för tre månader sedan av en ganska liten pump och då beställdes det innan de senaste aviserade prishöjningarna.
Det är väl inget konstigt att man vill byta ut ngt i förtid, men detta är en alltså en pump från 2011, har gått lite mer än halva sin livstid. Så mkt har det inte hänt tekniskt, men möjligtvis om ni har mkt tillskott för varmvattnet och är storförbrukare kan det väl göra skillnad. Men den där pumpen, om den varit felfri, kan gå nästan lika många till.
Så du menar att priserna inte kan sjunka? Tjenare…
 
G guggen skrev:
Jag vet inte om inflationen undgått ngn... Nu fungerar det också så att när inflationen minskar blir inte saker billigare, de blir bara inte ännu dyrare i lika snabb takt. VP av kvalitetsmärken, Nibe, Ctc etc har väl gått upp 30%+ när jag tittar vad jag gav för ett år sedan, inistallationskostnader ökar etc.
En bekant betalade runt 300k för installation med hål för tre månader sedan av en ganska liten pump och då beställdes det innan de senaste aviserade prishöjningarna.
Det är väl inget konstigt att man vill byta ut ngt i förtid, men detta är en alltså en pump från 2011, har gått lite mer än halva sin livstid. Så mkt har det inte hänt tekniskt, men möjligtvis om ni har mkt tillskott för varmvattnet och är storförbrukare kan det väl göra skillnad. Men den där pumpen, om den varit felfri, kan gå nästan lika många till.
Bytte ut vår 22 år gamla bvp i december. Det blev en IVT Geo 612 och priset landade på 130k efter rotavdrag. Beställning skedde efter sommaren 2022, efter viss prisökning jämfört med ett år sedan. Ska borra kompletterande borrhål om en vecka för att kunna utnyttja nya pumpen till fullo utan att stötta med el. Det kommer att landa på 50k efter rotavdrag. Känns som om din bekant betalade i överkant.

Det befintliga hålet är kallt, så nya pumpen kommer inte till sin rätt, ändå konsumerade vi 20% mindre energi i januari 2023 jämfört med januari 2022.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Att stoppa in en LLVP som redundanslödning är rätt så billigt i jämförelse.
 
  • Gilla
pette och 3 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Det befintliga hålet är kallt, så nya pumpen kommer inte till sin rätt, ändå konsumerade vi 20% mindre energi i januari 2023 jämfört med januari 2022.
Som jämförelse, utan byte av pump så var vår förbrukning 15% mindre 2023 utifrån samma förutsättningar.
Så kanske några procent förbättring, resten borde andra faktorer för er.
Men med ett djupare borrhål borde det kunna bli bättre och då om du tidigare behövt kör tillskottsel.

Hur har ni kalkylerat hem ett djupare borrhål? Själv har jag inte kunnat göra det ännu när det blir dags för byte, mycket hänger ju på framtida elpriser. Har väl haft ett snitt av tillskottsel på 50h/år vilket blir 300 KWh/år.
 
A AndersS skrev:
Som jämförelse, utan byte av pump så var vår förbrukning 15% mindre 2023 utifrån samma förutsättningar.
Så kanske några procent förbättring, resten borde andra faktorer för er.
Men med ett djupare borrhål borde det kunna bli bättre och då om du tidigare behövt kör tillskottsel.

Hur har ni kalkylerat hem ett djupare borrhål? Själv har jag inte kunnat göra det ännu när det blir dags för byte, mycket hänger ju på framtida elpriser. Har väl haft ett snitt av tillskottsel på 50h/år vilket blir 300 KWh/år.
Innan jag började begränsa mängden tillskott (och när på dygnet det kickar in) konsumerade vi ca 1000h/år, dvs 3000 kWh/år med tillskottet begränsat i strömstyrka. Vi har sannolikt dåligt flöde i berget och det hål vi har är bara 115 meter vilket har gjort att effektuttaget varit för högt under för lång tid så att återhämtningen under sommaren inte hinns med.

Så kompletterande hål räknar hem sig relativt snabbt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
SERVICE, gubbar och gummor. När effekten sjunker på bvp'n så pratar alla om byte av densamma i stället för att serva pumpen. Du skulle aldrig köra din bil varje dag i 10 - 15 år utan att göra en service men en bvp förväntas gå i en evighet utan skötsel. Byte av filter och backspolning av systemet gör susen.
Så, nu har jag sagt det och det finns säkert andra åsikter och då får man ha det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.