Nissens
G guggen skrev:
Det är uppenbart något kognitivt problem här eller så trollar du.
Läs igen, bv och lvvp är identiskt i sin funktion och ingående komponenter. Gå in på vilken leverantör som helst, ctc, Nibe etc så ser du att de i princip är likadana innerdelar. Sedan finns det bv utan tappvarmvatten och lvvp utan detsamma, skillnaden är alltså vart ifrån energin tas och därmed var kompressorn sitter.
Japp, jag hade inte koll på att lvvp hade varmvattenproduktion om man vill ha det. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, jag hade inte koll på att lvvp hade varmvattenproduktion om man vill ha det. :)
Den gör enbart varmvatten och inget annat, så det vill man ha ;-)
Eller rättare sagt....den värmer vatten (precis på samma vis som bergvärmepumpen).
 
S sblixten skrev:
Den gör enbart varmvatten och inget annat, så det vill man ha ;-)
Eller rättare sagt....den värmer vatten (precis på samma vis som bergvärmepumpen).
Jag tror vi har svarat experten i 5-10 inlägg vad skillnaderna är mellan värmepumpar men det går helt enkelt inte in.
Tror vi lägger ner här
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Nissens
S sblixten skrev:
Den gör enbart varmvatten och inget annat, så det vill man ha ;-)
Eller rättare sagt....den värmer vatten (precis på samma vis som bergvärmepumpen).
Jösses, trollar du nu?

För du vet väl skillnad på att värma bostaden och att värma vatten(tappvatten).

Hoppas att du inte kopplat vattnet för att värma bostaden som tappvatten. :rofl:
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses, trollar du nu?

För du vet väl skillnad på att värma bostaden och att värma vatten(tappvatten).

Hoppas att du inte kopplat vattnet för att värma bostaden som tappvatten. :rofl:
Luft-vatten och vatten-vatten (även kallad berg, jord eller sjö värme) gör enbart varmvatten. Sen shuntar man det till radiatorer och värmeväxlar till tappvarmvatten.
Läs.
 
Nissens
G guggen skrev:
Jag tror vi har svarat experten i 5-10 inlägg vad skillnaderna är mellan värmepumpar men det går helt enkelt inte in.
Tror vi lägger ner här
Så du vet inte heller skillnaden på värme för bostaden och varmvatten till kranarna? Det är helt olika saker, utgick ifrån att alla har koll på det..

Känns rätt basic…
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du vet inte heller skillnaden på värme för bostaden och varmvatten till kranarna? Det är helt olika saker, utgick ifrån att alla har koll på det..

Känns rätt basic…
Experten.
 
  • Haha
Hank_Ö
  • Laddar…
Nissens
G guggen skrev:
Luft-vatten och vatten-vatten (även kallad berg, jord eller sjö värme) gör enbart varmvatten. Sen shuntar man det till radiatorer och värmeväxlare till tappvarmvatten.
Läs.
Ok, så du toppar inte tempen för varmvatten, utan enbart en värmeväxlare? Så får man väl inte ens göra pga legionella…
Allt detta har en bvp inbyggt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du toppar inte tempen för varmvatten, utan enbart en värmeväxlare? Så får man väl inte ens göra pga legionella…
Allt detta har en bvp inbyggt.
Vet inte hur många ggr vi måste skriva detta, det fungerar likadant för båda värmepumpstyper, det är samma ingående komponenter. Läs.
Jag börjar tro att du har allvarliga kognitiva problem.
Nej jag har den övre patronen avstängd då min pump levererar 65c. Legionella dör långt tidigare.
Sen finns det två typer av innerdelar, de som har slingberedare och de som har separat tank för tappvatten. Jag har båda delarna i olika hus.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Tveksam? Nu blir jag nyfiken.
Vad jämför du med då? Luft-luft? Ved? Dieselkanon? Eller räknar jag fel? (vanligaste orsaken :) )
Går ju alltid hitta billigare sätt att värma (ved) men komfort och arbetsinsats är ju BVP till golvvärme svårt att slå, så ved till annat än lite i kaminen går bort.

Lite gissningslek så gör vi åt med 12 000 kWh i vatten och värme.
COP ligger väl kring 4? Så jag sparar 36 000kWh per år med BVPn, eller >70 000kr om elen håller sig billig. Men jag räknar kallt med >2kr/kWh totalt i framtiden.

Att byta var 12e år ger en merkostnad på ca 3333kr/år. (100 000kr/20 vs 100 000/12).
Och den besparingen äts ju ganska snabbt upp av "med lite reparationer" och stillestånd när den väl stannar.
Då har jag sparat 86000kr drygt på att inte byta minus lite verkningsgrads förbättringar mot en ny pump. Min installation är 26år och går billigare än någonsin efter lite intrimmning på det 25 året.
Att man skall byta efter 12 år är tveksamt, det går ju även att laga.
Men jag har beställt en ny som kommer om ett år kanske
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du vet inte heller skillnaden på värme för bostaden och varmvatten till kranarna? Det är helt olika saker, utgick ifrån att alla har koll på det..

Känns rätt basic…
Värmepumpen värmer värmevattnet. Sen används det antingen för att värma huset eller för att värma varmvattenberedaren. Vanligtvis genom att en växelventil ställer om värmevattnets flöde efter behov.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
G
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Jag har aldrig sett köldbäraren gå under +4 geader hos mig…

låter ju konstigt med minusgrader, då skulle ju vattnet frysa i hålet… då borde de ha för grunt borrhål?
Mitt 20år gamla hål ger -1,9kb in (ca -5 ut) varje vinter när pumpen går största delen av dygnet. Effekten (ca 7kW) räcker till ca -8 ute, 19 inne. Tyvärr kan jag inte komplettera med nytt hål då grannarna har hål för nära. Funderar på att komplettera med en luft-luft men planlösningen i gamla 20talshus är inte alls optimal.

Pumpen bytte jag själv 2021 i förebyggande syfte, kostade ca 65000kr Nibe 1245-8, acctank 300l.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu var ju jämförelsen främst med bergvärmepump. Jag kommer aldrig att skaffa luftvärmepump. Främst av skälet att den dagen den behövs mest kommer den inte att fungera, alternativt bli mycket dyr att använda. En bergvärmepump är oslagbar. :)
Rätt modell av LLVP (energiklass A+++), t ex Mitsubishi Sumo, har samma årsmedelverkningsgrad SCOP för värme som BVP i södra Sverige, ca 4,0.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses, trollar du nu?

För du vet väl skillnad på att värma bostaden och att värma vatten(tappvatten).

Hoppas att du inte kopplat vattnet för att värma bostaden som tappvatten. :rofl:
Jo, det blir både enklare och billigare så och dessutom är det smidigt att kunna ta lite från ventilen på elementet om törsten kommer hastigt och jag har långt till kranen :rofl:
 
V varsommar skrev:
Mamma har en Nibe bergvärme pump installerad i början av 2000-talet(tror 2001). Har hört att det kanske är lönt att byta ut den även fast den inte har några problem i nuläget. Dels för att effektiviteten ska vara sämre nu men också för att livslängden inte borde vara så mycket längre och den kan gå sönder närdomhelst. Väntetiden är ju också en aspekt att ta in som jag hört kan vara upp till ett halvår. Hur har ni gjort eller skulle gjort i detta fall?
Ser ingen anledning att byta om den fungerar och värmen räcker till. Effekten har nog inte försämrats på den ni har men en ny har nog lite bättre verkningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.