I princip alla någorlunda nya pumpar av kända fabrikat klarar 30-35 minus. De senaste 10-15 åren har alla klarat iallafall runt -25.
Det är ganska få platser i Sverige där en luft/luft.värmepump inte fungerar på grund att att det skulle vara för kallt under för långa perioder i sträck. Tänk på att en luft/luft-värmepump aldrig är den enda värmekällan man har, utan den behöver alltid någon form av backup eller stöd.


Varför tar du inte reda på fakta själv innan du häver ur dig raljerande kommentarer med smileys?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
I princip alla någorlunda nya pumpar av kända fabrikat klarar 30-35 minus. De senaste 10-15 åren har alla klarat iallafall runt -25.
Det är ganska få platser i Sverige där en luft/luft.värmepump inte fungerar på grund att att det skulle vara för kallt under för långa perioder i sträck. Tänk på att en luft/luft-värmepump aldrig är den enda värmekällan man har, utan den behöver alltid någon form av backup eller stöd.


Varför tar du inte reda på fakta själv innan du häver ur dig raljerande kommentarer med smileys?
Det har vi alla frågat oss många gånger...
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag visste att llvp har elstöd om det blir för kallt, det verkade du inte har koll på. Och det stödet går på direktverkande el..
Vart sitter det stödet någonstans i värmepumpen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Min gamla FH35 ger ok värme ner till -20C sedan börjar det bli klent, men går fortfarande vid -30 utan att stänga av.

En bekants helt nya Daikin är mycket bättre och ger massor av värme även vid -25C och värmer utan problem en dåligt isolerad marklägenhet på 90 m2 vid den låga temperaturen. Alla annan värme är avstängd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som Stockholmspriser? Ett borrhål kostar 50-70 000, så varför skulle det bli 100-150 000:- dyrare med en komplett installation jämfört med att bara byta värmepumpen?
Ja, det var i Stockholmsregionen. Alla är överens om att det är dyrt. "Greedflation" till en stor del också kanske?
 
Nissens
useless useless skrev:
Vart sitter det stödet någonstans i värmepumpen?
Det får du fråga de som har en sådan. Antar att du känner till det. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det får du fråga de som har en sådan. Antar att du känner till det. :)
Ja, jag känner till att det inte finns något inbyggt elstöd i någon luft/luft-värmepump. Därför blev jag nyfiken när du hävdar motsatsen. Så du får gärna visa några källor som stödjer ditt påstående.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, jag känner till att det inte finns något inbyggt elstöd i någon luft/luft-värmepump. Därför blev jag nyfiken när du hävdar motsatsen. Så du får gärna visa några källor som stödjer ditt påstående.
Ok, det betyder att de bara lägger av när det blir kallt. Då är det ännu värre än jag trodde.

Om det är som du säger Så är det en missuppfattning någonstans.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, det betyder att de bara lägger av när det blir kallt. Då är det ännu värre än jag trodde.

Om det är som du säger Så är det en missuppfattning någonstans.
Nu verkar du ju bo i Göteborg så man kan ju hoppas på att du skojar med forumet.
I annat fall är det nog dags att kasta in handduken nu, du har uppenbarligen ingen aning om hur VP fungerar eller hur marknaden ser ut, det står klart nu.
Det som diskuterades var just att ha en llvp som backup till en bvp om man är orolig för att den skall gå sönder mitt i vintern, bonusen var då att man dessutom får kyla på sommaren.
I normala fall är llvp ofta ett komplement där man har en backup i form av elraddar eller liknande, llvp har ingen elbakup i sig. Dock är det just så att dessa pumpar idag går vid otroligt kallt väder.
När det gäller lvvp går de ofta inte lika kallt, som ngn skrev runt -25 är normalt, de är därför utmärkta i se4 och se3 och ger likvärdig scop som en bv. Generellt dimensionerar man efter vart man bor i vårt land, det samma gäller bv. Så får vi mot all förmodan en låång -30 vinter i se4 och se3 :), så kommer inga pumpar att fungera så bra oavsett vad du kör, bv kommer ha för litet hål, lvvp kommer stanna etc.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det betyder att de bara lägger av när det blir kallt. Då är det ännu värre än jag trodde.

Om det är som du säger Så är det en missuppfattning någonstans.
Här i Skåne så har vi haft det riktigt kallt i december.
Vi hade under flera dagar både 10 och 11 minusgrader på nätterna:)
Om vi tar en Sumo som varit på tapeten flera gånger innan som ger nästan dubbelt tillbaka på insatt energi vid minus 30 grader så ser jag inget problem:)
Blir det minus 50 grader och strömmen går hur mycket värme ger din bergvärme??
Vi behöver ju inte diskutera ytterligheter utan som komplement till annan värmekälla så är en llvp en billig backup som dessutom kan kyla på sommaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Här i Skåne så har vi haft det riktigt kallt i december.
Vi hade under flera dagar både 10 och 11 minusgrader på nätterna:)
Om vi tar en Sumo som varit på tapeten flera gånger innan som ger nästan dubbelt tillbaka på insatt energi vid minus 30 grader så ser jag inget problem:)
Blir det minus 50 grader och strömmen går hur mycket värme ger din bergvärme??
Vi behöver ju inte diskutera ytterligheter utan som komplement till annan värmekälla så är en llvp en billig backup som dessutom kan kyla på sommaren.
Intressant vändning på hur effektiva en luft-luft faktiskt är. Jag tycker själv inte om dem, men det är en annan sak. Det kan vara så att om vi får en ihållande lång krigsvinter med -30 så är det kanske bara elraddar och luft-luft som fortfarande går i slutet av den vintern :)
Inte så jätte sannolikt dock.
Vi har haft en handfull dagar under -5 denna vintern och bättre lär det inte bli på länge...
 
Nissens
G guggen skrev:
Nu verkar du ju bo i Göteborg så man kan ju hoppas på att du skojar med forumet.
I annat fall är det nog dags att kasta in handduken nu, du har uppenbarligen ingen aning om hur VP fungerar eller hur marknaden ser ut, det står klart nu.
Det som diskuterades var just att ha en llvp som backup till en bvp om man är orolig för att den skall gå sönder mitt i vintern, bonusen var då att man dessutom får kyla på sommaren.
I normala fall är llvp ofta ett komplement där man har en backup i form av elraddar eller liknande, llvp har ingen elbakup i sig. Dock är det just så att dessa pumpar idag går vid otroligt kallt väder.
När det gäller lvvp går de ofta inte lika kallt, som ngn skrev runt -25 är normalt, de är därför utmärkta i se4 och se3 och ger likvärdig scop som en bv. Generellt dimensionerar man efter vart man bor i vårt land, det samma gäller bv. Så får vi mot all förmodan en låång -30 vinter i se4 och se3 :), så kommer inga pumpar att fungera så bra oavsett vad du kör, bv kommer ha för litet hål, lvvp kommer stanna etc.
Då är ju frågan onödig från början. Bvp har ju elpatron som backup redan. Med tanke på driftsäkerheten på en bvp så är det en kraftig ”overkill” att sätta dit en llvp som backup, den lär ju nästan aldrig behövas.

Normalt är väl snarare att man har en llvp som stöd och backup om man har direktverkande el, pellets, eller vedpanna som ordinarie värmekälla…

Var jag bor är väl oväsentligt, de flesta bor inte i Göteborg. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på driftsäkerheten på en bvp så är det en kraftig ”overkill” att sätta dit en llvp som backup, den lär ju nästan aldrig behövas.
Om du läser tråden från början så var tanken att luftvärmepumpen skulle funka som backup om/när den 22 år gamla bergvärmepumpen kastar in handduken och det är ett års leveranstid på en ny.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då är ju frågan onödig från början. Bvp har ju elpatron som backup redan. Med tanke på driftsäkerheten på en bvp så är det en kraftig ”overkill” att sätta dit en llvp som backup, den lär ju nästan aldrig behövas.

Normalt är väl snarare att man har en llvp som stöd och backup om man har direktverkande el, pellets, eller vedpanna som ordinarie värmekälla…
Läs tråden och få lite kontext, börjar bli dags nu.
Hen var orolig just för att pumpen skall gå sönder och då tvingas elpatron in, därav förslaget att installera en llvp istället för att byta en felfri pump som är 12 år gammal.
Både Bergvärme och Luft-vatten är i princip identiska i funktion och ingående komponenter, Bergvärme har dock kompressorn inne och låter inomhus, luft-vatten ute och låter utomhus.
 
Nissens
useless useless skrev:
Om du läser tråden från början så var tanken att luftvärmepumpen skulle funka som backup om/när den 22 år gamla bergvärmepumpen kastar in handduken och det är ett års leveranstid på en ny.
Ok, men det finns bvp att få tag i snabbare om man är beredd att betala lite mer.
Eller så beställer man en bvp och om man inte behöver den när det är dags för leverans så låter man någon annan köpa den istället. Det lär bli billigare än att investera i en llvp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.