Ja, inte mycket att göra.

Men eftersom jag VET att batteriet är större trots att klipparen inte vill fatta det kan jag ju ställa in Biyta manuellt och klippa i 3h när jag känner för det.

Detta händer allt oftare numera då jag låser in den på natten(efter en del stölder i området). Då kör jag kanske ett långpass var 3:e dag istället för på timern.
 
Ulf123 Ulf123 skrev:
Anledningen är bla att spänningen inte är proportionell mot energimängden i batteriet.
Nog tycker jag att spänningen bör vara ett tillräckligt mått på energi kvar i batteriet.
Ett litium batteri har märkspänning på 3,7V och rör sig mellan ca. 3,3V tomt - 4,1V fullt.
En enkel % beräkning mellan dessa spänningar vid 20° temp bör funka ganska bra ändå.
Sedan kan man ju kompensera för temperaturen också om man vill.

Ett större batteri sjunker alltså långsammare i spänning vid drift än ett mindre. Tycker egentligen att klipparen bör gå hem och ladda senast vid 17,5V (5x3,5V) eller nå't sådant. Det verkar ju som det faktiskt finns en sådan gräns redan men där nedräkningen av förbrukad ström slår till redan innan spänningen sjunkit så lågt.
 
Mysman Mysman skrev:
Nog tycker jag att spänningen bör vara ett tillräckligt mått på energi kvar i batteriet.
Ett litium batteri har märkspänning på 3,7V och rör sig mellan ca. 3,3V tomt - 4,1V fullt.
En enkel % beräkning mellan dessa spänningar vid 20° temp bör funka ganska bra ändå.
Sedan kan man ju kompensera för temperaturen också om man vill.

Ett större batteri sjunker alltså långsammare i spänning vid drift än ett mindre. Tycker egentligen att klipparen bör gå hem och ladda senast vid 17,5V (5x3,5V) eller nå't sådant. Det verkar ju som det faktiskt finns en sådan gräns redan men där nedräkningen av förbrukad ström slår till redan innan spänningen sjunkit så lågt.
Nja, det är inte riktigt så enkelt. Spänningen, som du mäter, är beroende av mängd faktorer. Tex temperaturen, som du nämnde, men även den kemiska uppbyggnaden (" tillverkare"), last, återhämtning efter last, inre resistansen mm.
I de produkter som jag har jobbat med, har vi använt två varianter av "mätning" på lithium-batterier. Mest för att de är relativt enkla, men även strömsnåla:
1. Död räkning. Man vet hur mycket ström det går åt och hur länge (ström x tid)
2. Kontinuerlig mätning av strömmen (ström x tid)

Om man googlar lite kan man även hitta lite mer avancerade sätt att mäta kvarvarande energi, som involverar pulsade laster, analys av stegsvar och mätning av återhämtningspänningen. Tyvärr kräver den metoden ganska många mätpunkter, så den gick inte använda i vår produkt.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade precis med butiken som jag köpt min 420 ifrån, och kollade om det famns möjlighet att ta bort den mjukvaruspärr som verkar finnas mot större batteri.

De sa att nya versioner av programvaran tillåter större batterier. Så när de byter orginal batteriet på 3200mAh mot det nya på 4200mAh, så uppdateras även mjukvaran i maskinen mot en nyare version. Då jag gjorde en uppdatering 2019-12-04 borde det kommit efter det datumet.

MEN att det är ungefär 80% av alla piratbatterier som bränner moderkortet, för att de inte har det ”speciella” chippet som orginalbatteriet har. Detta chip reglerar startströmmen i klipparen så batteriet inte skickar in full ström när man installerar det.

Jag tycker detta låter konstigt, då min klippare funkar bra med nya batteriet. Det jag önskar är att programvaran tillåter högre kapacitet på batteriet, och på så vis klipper längre.

Men då kontrades det med att mitt moderkort kanske redan är bränt och det upptäcks i så fall vid en uppdatering. Det innebär TROLIGEN att moderkortet, panelen och batteriet behöver bytas och det kommer kosta 8000-9000 tusen!

Det känns som skrämseltaktik och lögner eller okunskap från butiken.
När jag började prata om rätt volt och motstånd i batteriet, så märktes det att han inte hängde med längre… Utan det kändes som att ballongen sprack och man återgick till: ”det blir ju VÄLDIGT” dyrt om det är fel.

Min maskin borde ju redan gått sönder om ett större (piratbatteri) är installerat och redan har körts från fulladdat till tomt. Maskinen verkar mäta hur många volt det finns i batteriet, enligt info sidan. Hur kan det bli så fel att moderkortet bränns?

Ni som är duktiga på el / batterier:
kan butiken ha rätt i att ”chippet” sänker eller ändrar ”startströmmen” på klipparen?

mvh Tobias
 
T T.lindberg skrev:
Jag pratade precis med butiken som jag köpt min 420 ifrån, och kollade om det famns möjlighet att ta bort den mjukvaruspärr som verkar finnas mot större batteri.

De sa att nya versioner av programvaran tillåter större batterier. Så när de byter orginal batteriet på 3200mAh mot det nya på 4200mAh, så uppdateras även mjukvaran i maskinen mot en nyare version. Då jag gjorde en uppdatering 2019-12-04 borde det kommit efter det datumet.

MEN att det är ungefär 80% av alla piratbatterier som bränner moderkortet, för att de inte har det ”speciella” chippet som orginalbatteriet har. Detta chip reglerar startströmmen i klipparen så batteriet inte skickar in full ström när man installerar det.

Jag tycker detta låter konstigt, då min klippare funkar bra med nya batteriet. Det jag önskar är att programvaran tillåter högre kapacitet på batteriet, och på så vis klipper längre.

Men då kontrades det med att mitt moderkort kanske redan är bränt och det upptäcks i så fall vid en uppdatering. Det innebär TROLIGEN att moderkortet, panelen och batteriet behöver bytas och det kommer kosta 8000-9000 tusen!

Det känns som skrämseltaktik och lögner eller okunskap från butiken.
När jag började prata om rätt volt och motstånd i batteriet, så märktes det att han inte hängde med längre… Utan det kändes som att ballongen sprack och man återgick till: ”det blir ju VÄLDIGT” dyrt om det är fel.

Min maskin borde ju redan gått sönder om ett större (piratbatteri) är installerat och redan har körts från fulladdat till tomt. Maskinen verkar mäta hur många volt det finns i batteriet, enligt info sidan. Hur kan det bli så fel att moderkortet bränns?

Ni som är duktiga på el / batterier:
kan butiken ha rätt i att ”chippet” sänker eller ändrar ”startströmmen” på klipparen?

mvh Tobias
Det låter som skrämseltaktik, skitkonstruktion eller medveten konstruktion för att försvåra för piratmärken. Jag ogillar alla tre.

Ja, det går att konstruera så att man måste begränsa strömrusning vid inkoppling i batteriet, och att det måste göras av batteriet. Men "man gör inte så".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det låter som skrämseltaktik, skitkonstruktion eller medveten konstruktion för att försvåra för piratmärken. Jag ogillar alla tre.

Ja, det går att konstruera så att man måste begränsa strömrusning vid inkoppling i batteriet, och att det måste göras av batteriet. Men "man gör inte så".
hej,
Ok, man kan göra det tydligen med en teknisk lösning…
Nu när min maskin kört i typ en månad utan synliga problem, är det kanske så att mitt batteri har denna funktion?
Det är köpt på batteriexperten, så jag ska försöka lägga ut på deras sida om detta. Det stod i recensionerna när jag köpte att flera andra var nöjda med sina 420 klippare och att detta batteri funkade bra.

I flera andra trådar så talas det om att piratbatterier behöver ett motstånd så att värdet som mäts upp blir rätt (tror det var i gula kabeln), annars vägrar maskinen acceptera batteriet.
Kan ju även vara så att det är ett motstånd som behövs och att någon har kallat det för chip av misstag, sedan är bollen i rullning…. Det låter ju mer avancerat att säga chip.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Han menade så klart (a little piece of) shit, inte chip och syftande på motståndet... Så kan det absolut vara, det är ju sånt som pirattillverkarna försöker lista ut och bygga in.
 
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Han menade så klart (a little piece of) shit, inte chip och syftande på motståndet... Så kan det absolut vara, det är ju sånt som pirattillverkarna försöker lista ut och bygga in.
Gör motståndet att det inte blir strömrusning?
Då har man lärt sig nått idag….
När jag köpte batteriet, så visste jag att det behövde vara rätt motstånd så det läste jag och kollade av i recensionerna.

Då borde det inte vara problem att uppdatera mjukvaran….
 
T T.lindberg skrev:
Gör motståndet att det inte blir strömrusning?
Då har man lärt sig nått idag….
När jag köpte batteriet, så visste jag att det behövde vara rätt motstånd så det läste jag och kollade av i recensionerna.

Då borde det inte vara problem att uppdatera mjukvaran….
Nej, inte direkt. Om all ström går genom det försvinner en massa energi, det brinner upp, klippöaren fungerar dåligt etc. Men ett motstånd är ett vanligt sätt att tala om saker utan att behöva ha en databuss att prata över.
T.ex. 10kOhm=Stora batteriet
47kOhm=Lilla batteriet
Avbrott=batterifel
<1kOhm=överhettat
Bara ett exempel
Vanligt i batterier utan databuss är en termistor (termometer) mellan plus eller minus och ett extra stift. Det kan misstas för ett fast motstånd men ändrar sig med temperaturen, och apparaten använder det för övervakning av batteriet.
Jag har aldrig plockat ner en Huskvarna-klippare i molekyler så vet ej specifikt.
Min Worx Landroid använder bara batterispänning för att sluta ladda, resp sluta klippa. Det fungerar fullt tillräckligt och alldeles utmärkt i denna applikation. De har dessutom satt spänningen snällt så att batterierna håller många cykler.
Tack vare detta hade den inga synpunkter på.att jag opererade in ett batteri som nu har >4 ggr mer kapacitet än original! Den kör sex timmar i sträck. Strålande bra. Inga spår i gräsmattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej, inte direkt. Om all ström går genom det försvinner en massa energi, det brinner upp, klippöaren fungerar dåligt etc. Men ett motstånd är ett vanligt sätt att tala om saker utan att behöva ha en databuss att prata över.
T.ex. 10kOhm=Stora batteriet
47kOhm=Lilla batteriet
Avbrott=batterifel
<1kOhm=överhettat
Bara ett exempel
Vanligt i batterier utan databuss är en termistor (termometer) mellan plus eller minus och ett extra stift. Det kan misstas för ett fast motstånd men ändrar sig med temperaturen, och apparaten använder det för övervakning av batteriet.
Jag har aldrig plockat ner en Huskvarna-klippare i molekyler så vet ej specifikt.
Min Worx Landroid använder bara batterispänning för att sluta ladda, resp sluta klippa. Det fungerar fullt tillräckligt och alldeles utmärkt i denna applikation. De har dessutom satt spänningen snällt så.att batterierna håller många cykler.
Tack vare detta hade den inga synpunkter på.att jag opererade in ett batteri som bu har ca 3,5ggr mer kapacitet än original! Den kör sex timmar i sträck. Strålande bra. Inga spår i gräsmattan.
Tack så mycket för förklaringen, det är uppskattat.

Min klippare klippte i 6 timmar när jag bad den klippa till ”tomt” batteri, annars kör den typ 1,5 timme…. Sedan tillbaka till laddning.

Min gräsmatta är formad som ett C och med endast 1 guidekabel på 2016 års Automower 420 så blir det långt för den att gå om den laddar ”i onödan” med mycket batteri kvar i reserv.

Men din gissning är då att det inte finns något hokus pokus chip i batteriet, utan det är ett motstånd?

Då borde rimligtvis inte moderkortet gå sönder heller, vid en uppdatering av mjukvaran.

Mvh Tobias
 
T T.lindberg skrev:
Tack så mycket för förklaringen, det är uppskattat.

Min klippare klippte i 6 timmar när jag bad den klippa till ”tomt” batteri, annars kör den typ 1,5 timme…. Sedan tillbaka till laddning.

Min gräsmatta är formad som ett C och med endast 1 guidekabel på 2016 års Automower 420 så blir det långt för den att gå om den laddar ”i onödan” med mycket batteri kvar i reserv.

Men din gissning är då att det inte finns något hokus pokus chip i batteriet, utan det är ett motstånd?

Då borde rimligtvis inte moderkortet gå sönder heller, vid en uppdatering av mjukvaran.

Mvh Tobias
Lite farligt att gissa, jag hade velat mäta och bilda mig en uppfattning.
Det ska finnas roliga servicemenyer i Huskvarna Automower. Har du kollat? Om man kan se batteritemp där kanske det faktiskt är en resistor. Mellan vilka stift? Hur ser batteri/kontakt ut?
 
martin43 martin43 skrev:
Lite farligt att gissa, jag hade velat mäta och bilda mig en uppfattning.
Det ska finnas roliga servicemenyer i Huskvarna Automower. Har du kollat? Om man kan se batteritemp där kanske det faktiskt är en resistor. Mellan vilka stift? Hur ser batteri/kontakt ut?
jag har för mig att man kan se temperatur, i menyn. Ska ta en bild imorgon på den sidan med batteriinfo…
Angående batteri, kontakt och kabelfärg så tar jag bild imorgon. Tar även bild på orginalbatteriet.
 
Svart och Röd är ju såklart + och -, de andra två visar sig vara en temperatursignal och BSI (Battery Strength Indicator)

http://tna.se/husqvarna-automower/byta-batteri/

Det är alltså BSI där motståndet sitter, den gula diagonalt från svart.
Och temperaturen kan avläsas i displayen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Ställer mig också frågande inför originalbatteriet på 4Ah och ev. mjukvaru-uppdatering.

En ny 420 har bara 75 min klipptid att jämföra med tidigare som hade 105 min, en minskning med hela 30min!?. Laddtid samma på 50 min.
Min 420 från 2017 med nytt piratbatteri klipper iaf. 95 min med gamla mjukvaran och laddar 1h.

Låter inte som man vill uppdatera, tror jag.
 
Det låter ju inte bra att få kortare klipptid med nyare program…

Ska ringa imorgon och försöka få svar på detta från annan återförsäljare.
Alternativt försöka få reda på vad som ändras i de olika uppdateringarna.

Det är korrekt att klipparen mäter temp.

Min har klippt ca 100-105 min sedan batteribytet, 341 min vid ”klipp till tomt”
 
  • Display på en Husqvarna robotgräsklippare som visar batteristatus med spänning och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.