Detta att piratbatterier skulle bränna moderkortet i en slags "strömrusning" är bara 'baloney'.

Möjligen kan det handla om folk som inte stängt av huvudströmbrytaren när batteriet kopplas in, men då skulle gälla originalbatterier lika gärna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ang. "piratbatterier" så tittade jag lite på batteridoktorns youtube-klipp och det är uppenbart att det trixas mycket med battericellerna och hur batteripaketen konstrueras, allt för att tjäna några öre på grejorna.
Det gällde främst batterier till elcyklar/mopeder. Några klipp fanns där han försökte fixa batteripaket till Outl1:s klippare (lyfco).

Originalbatteri är ett sätt för en konsument att försäkra sig så långt det går att man får en produkt som håller en kontrollerad kvalité.
 
Har idag pratat med en annan Husqvarna återförsäljare. Killen i kassan hämtade till sist en kille som verkade vara inom service/reperation.

Enligt honom gick det inte att ändra klipptidens längd i ”normal drift” utan det bestämmer Husqvarna i programmet.
De kunde inte göra några inställningar överhuvudtaget vis datorn.

Om man uppdaterar så kanske det blir kortare tid (75min), så som den nya 420 verkar ha.
Det finns inte någon notis i uppdateringarna om kortad klipptid, och det gick inte backa en uppdatering heller.

När jag låtsades vara intresserad av att köpa orginalbatteri 4,0 Ah, så sa han att man var tvungen att uppdatera. Då kanske klipptiden blir kortare med större batteri, det kunde bli så enligt honom….

Angående att min klippare skriver att batteriet har 2600mAh kapacitet just nu, så instämde han att det verkade troligt med att det var ett värde som HQ har programmerat in i förhand.

Så då är det i så fall skit att uppdatera, man ska betala och sedan nöja sig med vad som händer och man kan inte ångra sig…..

Jag ska fortsätta att luska i detta….
 
Det där är ett piratbatteri.
Och det är balanseringskretsen som alltid ingår.
 
Mysman Mysman skrev:
Det där är ett piratbatteri.
Och det är balanseringskretsen som alltid ingår.
Jag tyckte det var en Husqvarna etikett på plasten, och det finns en annan video på hans youtube där han byter ett orginal mot ett piratbatteri. Batteriet i denna videon är inte från en 420 utan en 430x enligt namnet.
 
Jo det stämmer, det är Husqvarna.

Men även piratbatterierna har balanseringskrets. Den kan ju också vara av lägre kvalité förstås och kan gå sönder.
 
Mysman Mysman skrev:
Det går ju alltid köpa nytt originalbatteri själv.
[länk]

"Ingen programmering krävs" står det.
Det går säkert att köpa ett orginal 4,0 Ah batteri och installera själv utan programering, men jag misstänker att maskinen kommer behandla det nya som 3,2Ah i så fall.

Angående att maskinen skriver 2600mAh under kapacitet, tror jag beror på att maskinen är inställd på att endast ladda till 80%. Ladda mellan 80% och 100% tar väl längre tid.
2600 är ungefär 80% av 3200mAh.
 
Mysman Mysman skrev:
Se mitt svar på sid1:
[länk]

Eftersom HQ verkar mäta strömåtgången och räkna ner från fullt, oavsett batteristorlek.
När batteripacket når 20,5V stoppar laddningen och kapaciteten 'nollställs' till 2600 mAh.
Nu har jag pratat med en kille som tydligen varit med och utvecklat batterier till robotarna på Husqvarna.
Han sa att maskinen hanterar batteriet precis som du beskriver ovan, att oavsett vilken storlek på batteri du sätter in så kommer maskinen att ”räkna ner” och köra ett förutbestämt värde.
De maskiner som från början har till exempel två batterier eller ett stort, har ett större förutbestämt värde i programmet som de räknar ner ifrån.

Dessa värden kan heller inte ändras av återförsäljare, utan enbart teknikerna på Husqvarna. Detta gäller även att backa en uppdatering till tidigare version.

Det skulle tydligen gå bra att montera in nytt orginalbatteri utan att uppdatera programmet.
 
  • Gilla
Mysman
  • Laddar…
T T.lindberg skrev:
oavsett vilken storlek på batteri du sätter in så kommer maskinen att ”räkna ner” och köra ett förutbestämt värde.
Dessa värden kan heller inte ändras av återförsäljare, utan enbart teknikerna på Husqvarna.
Vilket visar att teknikerna på Husqvarna är inkompetenta och skiter fullständigt i kunderna!
Skulle min elcykel ha samma räckvidd/drifttid programmerad oavsett batteristorlek så skulle jag bli ursinnig.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jaha, mitt piratbatteri från förra året sade upp sig nu. Misstänker att en cell är kass, når bara upp till 17.2V.

Iofs. inte så oväntat men hade väl hoppats på lite längre livslängd. Kanske kan man få liv i det igen...

Är inte så pigg på orginalbatteri med ombyggnadspaket.
 
Va trist att det har gett upp, det var väl endast strax över 12mån gammalt?
Var köpte du det?
 
piratbatterier är lite lotteri. Det första jag köpte höll tre år och försämrades redan efter ett år. Det andra, som jag har nu, klipper fortfarande efter tre år längre tid än originalbatteriet någonsin gjorde.

Och rörande att klipptiden inte går att tillgodoräkna sig, med tiden gör den det och om den inte går tillgodoräkna sig nu så betyder det bara att batteriet håller längre istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.