Andy78 skrev:
Hur ska en längre sladd på tvättmaskinen lösa problemet.

Jag vet inte hur jag ska förklara, maskinerna säljs med traditionell stickkontakt, stickkontakt som du sticker i vanligt uttag i väggen.
av denna modell.
[länk]

Uttaget för tvättmaskin idag stödjer inte sådan kontakt, när den tvättmaskinen som står där nu installerade så kapade man av kontakten skalade kablarna och anslöt det i uttaget som sitter på väggen avsett för tvättmaskin.

I dagsläget när när det är dags att byta maskin så vill jag inte kapa kontakten på nya maskinen.
Aha, nu fattar jag. Vad är det för uttag? Fota av det och lägg upp en bild på det. Vill du inte klippa sladden så byt ut uttaget?
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Aha, nu fattar jag. Vad är det för uttag? Fota av det och lägg upp en bild på det. Vill du inte klippa sladden så byt ut uttaget?
+ installera JFB då.
 
PatrikJo skrev:
Med den inställningen kan du lika gärna koppla in tvättmaskinen med två stålgalgar och en rulle silvertejp.
Vad som är tillåtet och icke tillåtet är baserat på vad som är säkert.

Varför kan du inte bara byta ut din anslutningdosa mot ett envägsuttag, som alla andra hade gjort?
Är det en dålig inställning att försöka fixa ett annat uttag, eller är det bättre att låta ett grenuttag ligga på golvet där den nya maskinen är inkopplad eller vad menar du?

Visst kan jag köra anslutningsdosa, jag vill dock inte borra i väggen.
 
slurppe99 skrev:
Varför krångla till det. Klipp sladden vid grenkontakten och koppla sladdarna med uttaget på väggen. Då har du inte ändrat installationen.

[bild]

Det finns andra varianter också.
Exakt ett sådant här utag är det, jag vill lätt kunna koppla ur maskinen.
 
Mikael_L skrev:
+ installera JFB då.
Då måste det dit en elektriker och det kommer inte att ske av olika orsaker, tyvärr men så är det.
 
Byt detta uttag mot ett vanligt Schuko så kan du koppla med tvättmaskinens stickkontakt. Varför ska du borra då?
 
Fast utan jordfelsbrytare får man ju inte ha uttag i badrummet det är ju inte så att nån bara sagt så för att jävlas utan en strömgenomgång i ett badrum kan man ju dö utav
 
Det där är inte ett uttag, det är en anslutningsplint.;)
Ett tiominutersjobb att byta mot ett vanligt uttag. Finns det ingen jordfelsbrytare så finns det uttag med inbyggd.
 
Andreas_kalmar skrev:
Fast utan jordfelsbrytare får man ju inte ha uttag i badrummet det är ju inte så att nån bara sagt så för att jävlas utan en strömgenomgång i ett badrum kan man ju dö utav
Nä så är är det ju, men nu är det som det är tyvärr.
 
Mikael_L
Andy78 skrev:
Exakt ett sådant här utag är det, jag vill lätt kunna koppla ur maskinen.
Bakom det där har du en infälld apparatdosa.

Du får inte bara byta mot ett jordat uttag utan att samtidigt installera JFB.

Men ett sånt här kan du byta till
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ytare-p67117?gclid=CIf9v-e2s9ECFSoNcwodj6AA6w

Förutsatt att det ligger tillräckligt långt ifrån duschhuvud/badkarskant. :)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Rent "överformellt" får man inte sätta det uttaget i badrum numera men i TS fall är det ju ett lyft i rätt riktning trots allt.
 
Varför inte?
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Rent "överformellt" får man inte sätta det uttaget i badrum numera men i TS fall är det ju ett lyft i rätt riktning trots allt.
Med tanke på att ledningssystemet i badrumsväggarna ska vara skyddat av JFB, menar du då.

Men lika överformellt så är detta ett befintligt ledningssystem installerat då detta krav ej fanns och det föreligger ej retroaktivt krav på detta. Så ledningarna torde ej behöva börja skyddas bara för att man byter ansluten apparat. :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Det där är inte ett uttag, det är en anslutningsplint.;)
Ett tiominutersjobb att byta mot ett vanligt uttag. Finns det ingen jordfelsbrytare så finns det uttag med inbyggd.
Är bara lekman men jag skulle kalla det för anslutningsdosa som finns i olika varianter. Anslutningsplint till tvättmaskin ser annorlunda ut.
 
Mikael_L skrev:
Bakom det där har du en infälld apparatdosa.

Du får inte bara byta mot ett jordat uttag utan att samtidigt installera JFB.

Men ett sånt här kan du byta till
[länk]

Förutsatt att det ligger tillräckligt långt ifrån duschhuvud/badkarskant. :)
Den där såg även snyggare ut. Men det fanns inte då när jag skulle göra om. Blev då tvungen att köpa en stor otymplig utanpåliggande kontakt med jordfelsbrytare ca 15x10 cm. Nu är allt fullständigt renoverat. Förstod snabbt vad Ts menade då jag har haft liknande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.