Mikael_L skrev:
Med tanke på att ledningssystemet i badrumsväggarna ska vara skyddat av JFB, menar du då.

Men lika överformellt så är detta ett befintligt ledningssystem installerat då detta krav ej fanns och det föreligger ej retroaktivt krav på detta. Så ledningarna torde ej behöva börja skyddas bara för att man byter ansluten apparat. :)
Jag skrev ju överformellt och det är det men finns nog möjlighet för någon petimäter (inte jag) att dra det till en väsentlig ändring av sånt slag att gällande regler ska följas. Dvs byte från fastanslutning till uttag oavsett om ledningar läggs ny eller inte. Närmast vansinnigt att ens ta upp det då en normal och enkel lösning obetydligt dyrare är att sätta JFB för helheten.
 
GK100 skrev:
Jag skrev ju överformellt och det är det men finns nog möjlighet för någon petimäter (inte jag) att dra det till en väsentlig ändring av sånt slag att gällande regler ska följas. Dvs byte från fastanslutning till uttag oavsett om ledningar läggs ny eller inte. Närmast vansinnigt att ens ta upp det då en normal och enkel lösning obetydligt dyrare är att sätta JFB för helheten.
Fast jag kan tänka mig att han inte har jordat till takarmaturen heller så där måste han även dra sådan ledning. Så en aning mer blir det.
 
slurppe99 skrev:
Fast jag kan tänka mig att han inte har jordat till takarmaturen heller så där måste han även dra sådan ledning. Så en aning mer blir det.
Gäller främst grupperna som matar badrummet tex den belysningen ligger på och så i detta fallet TM-anslutningen som byts mot uttaget. Och i förlängningen om vi går hela vägen det Mikael nämner även alla ledningar som går i rummets begränsningsytor på ett visst djup. Var allt för takarmaturen korrekt vid tiden det gjordes behöver inga trådar etc dras för jordning. Triggas det av att uttaget sätts in är det ju då i de allra flesta fall väldigt enkelt att skydda allt och både praktiskt och formellt täcka upp på ett bra sätt.
 
Mikael_L
slurppe99 skrev:
Fast jag kan tänka mig att han inte har jordat till takarmaturen heller så där måste han även dra sådan ledning. Så en aning mer blir det.
Sitter det idag en armatur som inte har/behöver jord så ändras inget.

Sitter det idag en armatur som kräver jord men är ojordad så är det fel och måste rättas till oavsett.

Sitter det idag en armatur som kräver jord och är jordad så är allt som det ska och behöver ej ändras.
 
slurppe99 skrev:
Fast jag kan tänka mig att han inte har jordat till takarmaturen heller så där måste han även dra sådan ledning. Så en aning mer blir det.
Nu spårade vi väl ur lite? Vad har taklampan med det hela att göra, förutom att den lämpligen kan vara tänd när man monterar uttaget?
 
Uttaget med inbyggd jfb så ju perfekt ut, vet inte riktigt om jag vill installera det själv, men det kanske inte är svårare än att montera ett vanligt uttag eller tillverka en skarvsladd.
 
Det är precis som att montera ett vanligt uttag så sätt nu dit ett sånt och nå så nära 100% perfektion vi kommer i denna tråden.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Då får det bli ett sådant.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.