Att jag har termostater som passar , det går nästan med vilken stavtermostat som helst. Stäng av strömmen, lossa dom två ledningarna och dra hela paket rakt ut, så kan du mäta allt.

Edit För att prova dom är bara att vrida ner till noll och upp igen, då kommer det klonka i lådan, samt om ledningarna på termostaten kopplas ihop och strömmen slås till, händer inget kan det vara en kontaktorspole som gett sig
 
J jonaserik skrev:
Att jag har termostater som passar , det går nästan med vilken stavtermostat som helst. Stäng av strömmen, lossa dom två ledningarna och dra hela paket rakt ut, så kan du mäta allt.

Edit För att prova dom är bara att vrida ner till noll och upp igen, då kommer det klonka i lådan, samt om ledningarna på termostaten kopplas ihop och strömmen slås till, händer inget kan det vara en kontaktorspole som gett sig
Ok, det låter bra, var håller du själv till?

Jag håller samtidigt på att försöka laga en tvättmaskin så ibland är jag inte helt rapp på att svara, men jag uppskattar verkligen hjälpen här!!!
 
Har tagit tag i detta igen och har kommit fram till att det är två elpatroner från Loval, UKT 323, på 4500 respektive 6000 Watt med instickslängd på 39 respektive 52 cm. Har även insett att åtminstone den ena patronen, 6 kW, verkar funka som den ska och att jag felaktigt förutsatte att om man vrider termostatvredet, (vars skala inte gick att se utan att montera bort täckkåpan), moturs minskar man temperaturen men det var alltså tvärtom och därför blev den inställd på maxtemperatur istället! Nu när jag sett hur det ska vridas så verkar den slå till och av som den ska.
Däremot så slår inte den andra, 4,5 kW, patronen till trots att jag enligt tips här kopplat förbi termostaten genom att koppla ihop blå och svart direkt. Kan det vara så att det finns någon fördröjning på den?
Läste att det åtminstone tidigare fanns ett krav på att en panna fick dra igång med max 6 kW de första 2 h efter ett strömavbrott och jag har ju slagit ifrån elen till patronerna när jag kikat och skruvat.
Jag tänkte nu låta elen vara på och kolla om även kontaktorn till 4,5 kW-patronen slår till när jag slår på om ett par timmar, gör den då inte det är det då troligtvis fel på kontaktorn?
 
Syns väldigt dåligt, men till vänster om kontaktorerna verkar det vara en modul och sådana vara lite olika färger på, röd/gul/blå. Går nog inte att se vad det står på en sida utan att plocka ut den, men låt det vara. Ska du prova så ställer du upp termostaterna på max.
 
På den klenare patronen så har någonting pajat så det finns bara en lite tandad ände att vrida på med en spetstång och vrider man medurs så finns det ett stopp men moturs så känner jag inget tydligt läge utan man kan vrida tills skruven gängar ur sig.
Men det kanske är för att det inte kommer ström på den än? Därför kopplade jag istället ihop trådarna.
Om det blir liv i den klena patronen också så tänkte jag flytta över den andra termostaten bara för att kolla så att allt funkar som det ska och klarar mig då i bästa fall med att bara beställa en ny stavtermostat.
 
Det är en vanlig mekanisk del i den, lika som en strömbrytare, bara till och från, inget elbehov.
 
Ha, nu när jag gick ner så har den klena patronen hoppat igång! Troligtvis någon inbyggd fördröjning då? Eller att panntemperaturen sjunkit ner tillräckligt?
 
Eller panntemperaturen kan det väl förresten inte vara eftersom jag kopplade förbi termostaten, då måste det väl vara en fördröjning inbyggd i kapslingen/skåpet?
 
Fördröjningen sitter i lådan, relät på vänster sida.
 
Blir nog till att byta termostat, hittar iofs klickläget när jag vrider med en tång men det känns lite sådär. Längden på "pinnen" är 265 mm och diametern är 6 mm.
Är det lätt att hitta en ersättare till den eller är det en udda variant?
Ska givetvis googla men gissar att det kommer dyka upp frågetecken...
 
  • Hand håller en gammal termostat mot bakgrund av trägolv och stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal termostat uppvisande regleringsmekanism och text, förmodligen vintage, mot ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går med vad som helst, kolla in måtten på insticket bara, det ska inte skvalpa där. i övrigt så går det med en något kortare instick. Den du har är med överhettningskydd inbyggt och det måste finnas på en ny.
Första länken är 5 mm längre men går att ha. Ett bra pris. CDON tar 700 kr för den
Lika med en andra länken 5 mm längre men kostar mer.

https://www.amazon.se/Stamtermostat...5&psc=1&mcid=f49b37a44e1c3ad88bd256ddf8deb7c7

https://www.relek.se/product/stavtermostat-cotherm-tse00187-10-70c-1-polig-270x6mm
 
J jonaserik skrev:
Fördröjningen sitter i lådan, relät på vänster sida.
Japp, tack, och den verkar ju fungera som det är tänkt då.
 
J jonaserik skrev:
Det går med vad som helst, kolla in måtten på insticket bara, det ska inte skvalpa där. i övrigt så går det med en något kortare instick. Den du har är med överhettningskydd inbyggt och det måste finnas på en ny.
Första länken är 5 mm längre men går att ha. Ett bra pris. CDON tar 700 kr för den
Lika med en andra länken 5 mm längre men kostar mer.

[länk]

[länk]
Stort tack för länkarna!
Vet du varför man har satt en brun kabel mellan anslutningarna på min stavtermostat?
Med skvalpa menar du diametern?
 
  • Hand håller en gammal elektrisk plugg i brunt material med synliga skruvar och ledningar, inomhus, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iepp 2 in från höger eller vänster från lådan med kontaktorn och med dom två som du nu har tillbaka till lådan.

EDIT Skvalpa det är att pinnen in i dykröret ska passa så bra som möjligt i dim, så det sitter med bra kontakt för att känna av värmen, annars inget märkvärdigt , det känner ändå av tempen
 
Hänger inte med i förklaringen med "lepp 2.....", är det numreringen för anslutningarna på termostaten? Nu satt blå in på nr.2 och svart på nr.1 och så sitter det en kort brun kabel mellan nr.3 och nr.4.
Är det förresten överhettningsskyddet som är i det lilla hålet i mitten längst ner? Är det något som poppar ut vid överhettning och sedan återställs genom att trycka in?
Tack för svaren på frågorna från en novis!
 
  • Metallisk anordning med text och kablar, hålls i hand, industriellt ändamål, datormärkningar, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.