32 840 läst · 45 svar
33k läst
45 svar
Byta syllar – varför, hur du gör och kostnad
Sådär dvs.? Inte hundra på i vilken ordning plasten/syllpappen kommer men men.oskar.valta skrev:Nej, det är inte riktigt så som vi menar. Syllen ersätts rakt av och kommer ha en likadan konstruktion efter bytet (med undantag för komplettering med plast och syllisolering).
Bitarna på ömse sida om väggregeln är enbart tänkt att stötta den kapade väggregeln, dessa kommer alltså att vila på syllen och inte på plattan som i din bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, frågan är då om de gipsade eller la golvet först. Har de gipsat först är det risk att de satt fast i syllen men kom golvet först sitter platonuppviket rimligen mot syllen. Lite spekulationer..L lillespillevinken skrev:
Jag hade inte det problemet pga av att jag hade ett flytande golv på platta innan renoveringen. Där hade de lagt golvkonstruktion först.
Ah. Kan klarifiera lite. Det var vi som la platon, spån & parkett, och vi tejpade/körde uppviket på gipsväggen. Innan så låg de plastmattor limmade på plattan, så misstänker att gipsen sitter fast i syllen tyvärr.oskar.valta skrev:Ok, frågan är då om de gipsade eller la golvet först. Har de gipsat först är det risk att de satt fast i syllen men kom golvet först sitter platonuppviket rimligen mot syllen. Lite spekulationer..
Jag hade inte det problemet pga av att jag hade ett flytande golv på platta innan renoveringen. Där hade de lagt golvkonstruktion först.
Ok, jag förstår. Ja, jag skulle anta samma sak såsom du beskriver konstruktionen.L lillespillevinken skrev:
Men då har ni väl en isolerad platta. Varför vill ni byta syll?L lillespillevinken skrev:
HejS Solskiftet skrev:
Blev ni nöjda med jobbet och resultatet?
Hur gör man om man har spåntat plank i hela huset? Reglar överallt alltså.. Såga bort det med eller? Ersätter man med nytt spåntat plank? Finns det ens idag?oskar.valta skrev:Sätt stämp mot taket i området där man ska byta. Såga bort några decimeter av väggen samt en bit av de stående väggreglerna. Ta bort gammal syll, dit med plast, syllisolering och ny syll. Sätt en träkloss under stående regeln som ersätter den bortkapade och sätt 2 nya regelbitar på ömse side om varje stående regel. Träklossen och dessa 2 bitar ersätter att du sågat bort en bit av den befintliga regeln. Sedan flytta stämpen och fortsätt vidare.
Försökte leta upp bilder från mitt eget byte, men hade tyvärr inga vettiga.
Tror vi har 45x120 spåntat plank i varenda vägg här hemma.. Rejält fastspikade i varandra med världens fetaste spik 🙈
Redigerat:
Bra fråga, jag har nog inget svar rakt av. Men syllarna behöver bytas gissar jag? Vad är det för grund på huset?4 40talshuset skrev: