Jag ska byta ut strömbrytare till nya. Knappen nederst på bilden ska jag byta till en dimmer istället. Jag undrar om någon vet vilken kabel som är vilken. Har en grå kabel inkopplad i min befintliga dubbelbrytare som jag är osäker på vad den är för något. Vilken är vilken av brun och svart?

• Två strömbrytare på en mönstrad vägg, den nedre ska ersättas med en dimmer i ett projekt för byte av brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av elkablar och strömbrytare monterad i väggen, med fingrar som håller i strömbrytaren. Grön, brun, svart och grå kabel är synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av en väggdosa med grå kabel i dubbelbrytare, förberedd för byte till dimmer, omgiven av brun och svart kabel.
    Skapa konto
  • Gammal dubbelströmbrytare med flera inkopplade kablar, inklusive en osäker grå kabel. Knappen nederst planeras att bytas till dimmer.
    Skapa konto
Det enda man med säkerhet kan säga är att den bruna är brun, svarta är svart och den gråa är grå.
För att veta vilken funktion de olika trådarna har behövs mer information än tre bilder på kabelhärvor.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Den övre är det en dubbel trapp? Kan tända och släcka från ett ställe till?

Ska du byta den nedre till dimmern, sitter de svarta i klämmor som sitter ihop?
Isf är det bara koppla in dimmern om du har en som klarar sig utan nolla.

Protte

Ja den övre brytaren är en dubbel trapp och den ska jag byta ut till en ny likadan brytare. Den nedre stora brytaren ska jag byta ut till en vriddimmer. Dom svarta kablarna sitter inte i några klämmor utan är fastsatta i brytarens plint. Mitt frågetecken är vad den gråa kabeln är för ledare?

Den grå kabeln är en tändtråd till en lampa/lamputtag/ytterlampa eller något liknande.

• Gilla
imagine78 och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Den grå kabeln är en tändtråd till en lampa/lamputtag/ytterlampa eller något liknande.
Vet du även vad dom svarta och bruna kablarna är för ledare?

Av åldern att döma så bör svart vara fas och brun tändtråd.
Men det är som sagt absolut ingen garanti att det stämmer.

Dimmern ska kopplas enligt bilden. I min nuvarande strömbrytare har jag två kablar. En svart och en brun. Kommer det gå att koppla in dimmern utan nolla?

• Diagram som visar kopplingsschema och montering av dimmer, med steg för anslutning av kablar och komponenter. Inget behov av nollkabel visas.
    Skapa konto
H henrik_r83 skrev:
Dimmern ska kopplas enligt bilden. I min nuvarande strömbrytare har jag två kablar. En svart och en brun. Kommer det gå att koppla in dimmern utan nolla?
Den ska inte ha någon nolla.

De svarta trådarna kopplar du i en extern kopplingsplint, tex Wago 221-413 samt en bit FK-tråd mellan kopplingsplinten och en "L" på dimmern.

För den undre brytaren är det ganska rakt på sak. Svart är fas och brun är tändtråd. Gissningsvis sitter det ett vägguttag under brytarna så att nolla och fas fortsätter förbi strömbrytaren. Det är bara att byta den rakt av.

För den övre brytaren kan man också anta att svart är fas. Det ser ut som att fem av strömbrytarens sex anslutningar används. Antagligen för att ena vippan går till en trappkoppling och den andra inte. Men från bilderna kan inte jag avgöra vilka plintar som har vilken funktion. För att säga vilken tråd som har vilken funktion av de två vita och den grå behöver man veta mer om strömbrytaren. Funktionen går att mäta upp om du inte hittar märkningar.

Demmpa Demmpa skrev:
Den ska inte ha någon nolla.

De svarta trådarna kopplar du i en extern kopplingsplint, tex Wago 221-413 samt en bit FK-tråd mellan kopplingsplinten och en "L" på dimmern.
Frågan är också vilken strömbrytare som ska slå av/på dimmern med dess last ( lampa), när dimmern inte verkar ha en inbyggd. Eller visar schemat hur den fungerar tillsammans med en annan brytare och att det även finns en inbyggd ( trapp-) brytarfunktion?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Frågan är också vilken strömbrytare som ska slå av/på dimmern med dess last ( lampa), när dimmern inte verkar ha en inbyggd. Eller visar schemat hur den fungerar tillsammans med en annan brytare och att det även finns en inbyggd ( trapp-) brytarfunktion?
Kopplingsschemat visar hur den kan kopplas i en trappkoppling.
Den har en intern växlande kontakt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kopplar jag då in de två svarta på varsin L på dimmern och den bruna på vågen med pilen igenom?

H henrik_r83 skrev:
Kopplar jag då in de två svarta på varsin L på dimmern och den bruna på vågen med pilen igenom?
Nej, se inlägg 9

H henrik_r83 skrev:
Båda de svarta på samma L. Annars slutar något annat att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.