Jag skulle vilja se den som kan byta ut innerröret i ett installerat RIR system. Jag påstår att det inte går. Bara i fixturen (inbyggd i väggen) sitter röret som berget i en 90grades böj.
Hur i hela friden skulle det gå till?
Jag har dragit och slitit i roret men ICKE det gar att fa ut. Langt mindre in antar jag.
Har jag blivit lurad som installerade RIR??
Om jag behöver att byta måste man förmodligen riva de väggar där RIR går.
Hur i hela friden skulle det gå till?
Jag har dragit och slitit i roret men ICKE det gar att fa ut. Langt mindre in antar jag.
Har jag blivit lurad som installerade RIR??
Om jag behöver att byta måste man förmodligen riva de väggar där RIR går.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
En rörmokare jag pratade med påstod att han bytt på ett antal ställen. Tror han pratade något om elvinsch.
jag har själv installerat rir system för radiatorer i vårt hus. Jag provade att dra lite på skoj i ett av rören som är ca 7 meter med 2 90 gradersböjar och 2 ca. 45 graders böjar. Till min förvåning var det inte speciellt svårt att dra med handen. Så jag antar att om man nu har en fixtur (som ju har en lite tvärare krök) plus inte allt för många böjar så borde det kunna gå med maskinkraft. Rörmokaren sa att de använder en speciell skarv, där man i princip sätter en metallring genom båda rören (borrar alltså hål på tvären genom röret). Så man drar i det nya röret samtidigt som man drar ut det gamla.
jag har själv installerat rir system för radiatorer i vårt hus. Jag provade att dra lite på skoj i ett av rören som är ca 7 meter med 2 90 gradersböjar och 2 ca. 45 graders böjar. Till min förvåning var det inte speciellt svårt att dra med handen. Så jag antar att om man nu har en fixtur (som ju har en lite tvärare krök) plus inte allt för många böjar så borde det kunna gå med maskinkraft. Rörmokaren sa att de använder en speciell skarv, där man i princip sätter en metallring genom båda rören (borrar alltså hål på tvären genom röret). Så man drar i det nya röret samtidigt som man drar ut det gamla.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Stämmer! Ett 28mm Pex i 50mm skyddsrör. Kofot första biten, sedan handkraft. Röret var runt 12 m långt.MathiasS skrev:
Har inte använd fixturer någonstans utan väggdosor.
En del av tanken med RiR är just utbytbarheten.
Jag har provat i LK's provjigg och det gick bra, men man bör vara två pers. En som drar och en som trycker i den nya slangen. Men det är viktigt att skyddsröret är fixerat på jämna avstånd i väggen, annars blir det genast jobbigare
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Jag svetsade ihop det gamla och det nya rörets ändar med en svetsspegel och drog med andra ord i det nya röret samtidigt som det gamla åkte ut. Inte en gängse metod, men jag är envis, framför allt när farsgubben säger att "det inte går".lordi skrev:
Hmm, mina rör ligger lösa i mellanbjälklaget och alltså inte fixerade! Problem?
Förstår fortfarande dock inte hur man skall kunna dra ut ett rör ur innerröret i en genomföring på 90 grader...+ en 2-3 andra böjar på "på vägen", även om dom är fixerade..
Förstår fortfarande dock inte hur man skall kunna dra ut ett rör ur innerröret i en genomföring på 90 grader...+ en 2-3 andra böjar på "på vägen", även om dom är fixerade..
Det är precis så man ska göra, alltså dra med det nya röret när man drar ut det gamla.Johan Gunverth skrev:
Fast det finns en speciell skarv som man kan använda, så slipper man spegelsvetsa
Hade själv problem med byte av PEX-rören i vårt duschrum. Köpte 1st Utbytesled hos Comfort. Tänkte lätt som en plätt. Gängade ihop det installerade med det nya (15x2,5). Drog och slet med hjälp av vår son, och det funkade tills 1 meter försvunnit ner i ytterröret - då släppte Utbytesleden. Hur lösa detta tänkte jag. Sågade upp en lucka i golvet i duschrummet innanför fördelarskåpet och en lucka nedanför blandarfästet, för att se hur RIR-hylsorna var monterade. Fanns endast 2st 90 gr. böjar uppe vid blandarfästet. Hällde ner diskmedel (Yes), blandat med vatten från blandarhållet, lät det verka 1 timma - döm om min förvåning, innerröret gick att skjuta tillbaka lätt som en plätt. Sågade av 1 cm i ändan på båda rören, gängade in Utbytesleden, drog tills röret försvann ner, och hällde även ner Glidex. Lyckades på detta sätt byta båda innerrören. Så ge aldrig upp - det finns en lösning på alla problem.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 465 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 465 inlägg
Jag har bytt mediaröret några gånger när klantiga snickare gjort både det ena och det andra med mina RIR!!!
En korrekt utbytesnippel eller även kallat utbytes led underlättar enormt! Och LK:s variant ser ut såhär:
Här har även uponor utvecklat ett bra hjälpmedel, rörutdragare för kofot.
Jag har inte haft direkta problem, lite muskelstyrka är väl att föredra, men det är absolut i inte omöjligt.
LK:s egen text:
Utbyte av rör i tomrör
Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2 kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i byggnaden. Detta under förutsättning att installationen utförts enligt anvisningarna och att LK Fixeringsbrickor och LK Klammer för tomrör använts i den omfattning som monteringsanvisningarna föreskriver. LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men kan bytas om endast två böjar vid en radie av 100 mm installeras.
LK rekommenderar max 4 st böjar från fördelare till tappställe varav högst 2 st får understiga en radie av 100 mm (helt enligt NT VVS 129).
Utbyte av rör i tomrör med LK Utbytesnippel.
Använd alltid LK Utbytesnippel, RSK 187 37 91 för 16mm PE-X rör, som fäster samman det skadade röret och det nya röret. Använd ytterligare en LK Utbytesnippel som fästs i den andra änden av det skadade röret, dra sedan ut det skadade röret som då ersätts av det nya röret. Utbyte av Rör-i-Rör PE-X dim. 20 till 32 mm förutsätter normalt max 2 böjar med stor radie. Observera att Rör-i-Rör PE-X i dim. 20 mm tillsammans med LK Väggdosa 20 mm ej är utbytbart.
Urdragning av ett skadat innerrör underlättas med hjälp av följande åtgärder:
En korrekt utbytesnippel eller även kallat utbytes led underlättar enormt! Och LK:s variant ser ut såhär:
Här har även uponor utvecklat ett bra hjälpmedel, rörutdragare för kofot.
Jag har inte haft direkta problem, lite muskelstyrka är väl att föredra, men det är absolut i inte omöjligt.
LK:s egen text:
Utbyte av rör i tomrör
Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2 kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i byggnaden. Detta under förutsättning att installationen utförts enligt anvisningarna och att LK Fixeringsbrickor och LK Klammer för tomrör använts i den omfattning som monteringsanvisningarna föreskriver. LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men kan bytas om endast två böjar vid en radie av 100 mm installeras.
LK rekommenderar max 4 st böjar från fördelare till tappställe varav högst 2 st får understiga en radie av 100 mm (helt enligt NT VVS 129).
Utbyte av rör i tomrör med LK Utbytesnippel.
Använd alltid LK Utbytesnippel, RSK 187 37 91 för 16mm PE-X rör, som fäster samman det skadade röret och det nya röret. Använd ytterligare en LK Utbytesnippel som fästs i den andra änden av det skadade röret, dra sedan ut det skadade röret som då ersätts av det nya röret. Utbyte av Rör-i-Rör PE-X dim. 20 till 32 mm förutsätter normalt max 2 böjar med stor radie. Observera att Rör-i-Rör PE-X i dim. 20 mm tillsammans med LK Väggdosa 20 mm ej är utbytbart.
Urdragning av ett skadat innerrör underlättas med hjälp av följande åtgärder:
- Uppmjukning av röret med t.ex. genomspolning av varmvatten eller med varmluft.
- Genomspolning av tomröret med diskmedelslösning eller liknande medel som minskar friktionen mellan tomrör och innerrör. Observera att tomröret ska renspolas och torkas efter genomspolningen.
Redigerat:
Rörgubben här i huset har tack och lov klarat sig från klantiga snickare, kanske beror det på att det är samma gubbe. Men, när man väl står inför fullbordat faktum tror jag en förutsättning är att man förlagt rören på ett begåvat sätt. Precis som Krille påpekar med LKs anvisning kan man inte dra slangen som en lakritsrem bara för att det går.... Tänker man efter lite, klamrar rören med så stora radier som möjligt etc så har man iaf förbättrat chanserna....
Jag har kapat ett gäng Vatette väggbockfixturer och LK skyddsrör med LK PE-Xa 16x2,2mm.
När jag kapade sista fixturen i vårt badrum hade jag så klart för bråttom och glömde skydda röret med följd att det blev skadat. Har nu införskaffat två st LK utbytesnippel och har övat på ett löst rör. När jag gängar in det kommer jag halvvägs in i metallhylsan som bäst, därefter börjar skruven slira. När jag försöker skruva in nippeln i röret får jag det inte att fästa tillräckligt bra. Har provat att slippa bort färgen runt röret för att det lättare ska gå in i metallhylsan på utbytesnippeln, men jag får ändå inte röret att bottna i metallhylsan på utbytesnippeln.
Har även provat att värma upp röret innan jag skruvar in utbytesnippeln. Har även pratat med supporten på LK som inte heller kan ge något bättre svar än det jag provat.
Hur ska jag bära mig åt för att skruva fast utbytesnippeln i PE-Xa-röret?
När jag kapade sista fixturen i vårt badrum hade jag så klart för bråttom och glömde skydda röret med följd att det blev skadat. Har nu införskaffat två st LK utbytesnippel och har övat på ett löst rör. När jag gängar in det kommer jag halvvägs in i metallhylsan som bäst, därefter börjar skruven slira. När jag försöker skruva in nippeln i röret får jag det inte att fästa tillräckligt bra. Har provat att slippa bort färgen runt röret för att det lättare ska gå in i metallhylsan på utbytesnippeln, men jag får ändå inte röret att bottna i metallhylsan på utbytesnippeln.
Har även provat att värma upp röret innan jag skruvar in utbytesnippeln. Har även pratat med supporten på LK som inte heller kan ge något bättre svar än det jag provat.
Hur ska jag bära mig åt för att skruva fast utbytesnippeln i PE-Xa-röret?