Krilleman
Alu är betydligt svårare att byta ut, LK har i sin beskrivning max 2 böjar med stor radie maximalt. Men även då är Alu trögt att dra i ny.

Någon gång har jag lyckats dra ut en LK PAL med flera böjar för att sedan trä i en dragtråd och matat i en ny PEX.
 
Hus tomte
Krilleman Krilleman skrev:
Alu är betydligt svårare att byta ut, LK har i sin beskrivning max 2 böjar med stor radie maximalt. Men även då är Alu trögt att dra i ny.

Någon gång har jag lyckats dra ut en LK PAL med flera böjar för att sedan trä i en dragtråd och matat i en ny PEX.
f.n då drar ja nytt i väggen istället.
testade å dra men d sitter fast kan man säga
3st 90 böjar :sweat:
 
Krilleman
Och det går inte att dra ur den utan att fästa i det nya röret heller?
 
Hus tomte
Krilleman Krilleman skrev:
Och det går inte att dra ur den utan att fästa i det nya röret heller?
Nej inte en cm åt nått håll :mad:
 
Krilleman
Vad drar du med?
 
Hus tomte
Hemma byggt T me gänga

röris kommer på fre så ska vi testa tillsammans
 
Lyckades ni få ut alu röret? Jag har en liknande situation efter frysskada.
 
Hus tomte
Ja drog nytt rör istället.

vårat sitter där det sitter 😬
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja drog nytt rör istället.

vårat sitter där det sitter 😬
Hmm, det låter trist. Bara att börja dra och se om det går då.
 
V Villafix skrev:
Hmm, det låter trist. Bara att börja dra och se om det går då.
Då ska du försöka få i en tjockare ståltråd och i andra änden ska det vara en plugg eller annat att fästa ståltråden in. På samma gång fästes ett snöre i änden som följer med in ,så att det går att koppla på och dra åt andra hållet.
 
  • Gilla
Villafix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då ska du försöka få i en tjockare ståltråd och i andra änden ska det vara en plugg eller annat att fästa ståltråden in. På samma gång fästes ett snöre i änden som följer med in ,så att det går att koppla på och dra åt andra hållet.
Tack för tips!
 
V Villafix skrev:
Tack för tips!
Sen om det går eller inte går att dra ur. Pex som har lagt sig i en 90 böj vill ha den kvar och inte räta ut sig, då tar det emot rätt häftigt. Sen när man drar så vill nog slangen följa med och då måste den hållas kvar i läget.
 
  • Gilla
Villafix
  • Laddar…
Hus tomte
V Villafix skrev:
Hmm, det låter trist. Bara att börja dra och se om det går då.
Ja det va riktigt trist å dra nytt men hade inget att välja på.
Mitt satt som berget rörde sej inte nånting
 
Jag har bytt. Det var dock bara 3-4 meter och en 90 graders böj. Gick trögt från början. Hällde i riktigt varmt vatten i röret och då blev det betydligt lättare :)
 
  • Gilla
Villafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.