Har bytat LK:s 25 mm rir, utan problem. Brukar aldrig vara problem om det inte sitter något i det.
 
Gson76 skrev:
Inte annat än skiftnyckel.
Men då driver väl gängan in i PEX-slangen utan problem? Annara har jag missuppfattat hur den fungerar.
Har inte behövt använda den själv, gick att byta ändå.

Det räcker inte med biten du får in?
Hur lång PEX ska du byta?

Jag drog bara ut min gamla slang, runt 7m. In med ett dragsnöre med hjälp av en eldragtråd, och så snedkapade jag 3dm av PEX-slangen med en kniv innan den bands fast i dragsnöret. Inga problem att byta.
 
Redigerat:
Får prova skruva in nippeln så gott det går och sen skjuta på det nya röret samtidigt som jag drar ut det gamla. Har bara 1,5 - 2 meter att byta ut så det ska nog lösa sig. Får prova ikväll när jag kommer hem.
 
Med så kort sträcka så räcker det med att snedkapa första biten på slangen och skjuta in den.
 
Krilleman
Konstigt att du inte får dit nippeln! Något måste vara fel. För om man överdrar nippeln så går PEX:en av! Jag har tyvärr provat.

Men jag har aldrig misslyckats att få den att ta gäng. :confused:
 
Löste det igår. Tog loss hylsan och trädde på röret innan jag skruvade in nippeln. Såg inte ut som om hylsan var löstagbar, därför provade jag inte.

Därefter gick det enkelt. I med lite silikonolja och sköt på samtidigt som en drog. Tog emot lite i början innan vi var förbi fixturen. Därefter gled det igenom lätt.

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vågar man lita på att den här skarven håller? Det är bara 4 m rir med två ganska stora böjar (från golvet upp i väggen) som ska bytas. Jag orkar inte dra med handkraft. Tänkte prova med varmvatten och ett kedjeblock som lyfter 2 ton. Ska man fylla skyddsröret med varmvatten eller det rör som jag försöker byta?

Skarv mellan två vita rör med en metallkoppling och vajer, i en inomhusmiljö, ifrågasatt för sin hållbarhet i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svarar på mitt eget meddelande :)

Kokade upp vatten och hällde i det rör som jag skulle byta. Dvs. själva vattenröret inte skyddsröret. Vilken skillnad det blev!! Inga problem alls att dra för hand. Det nya röret smörjde jag även med lite Glidex i början. Det tog inte många sekunder att dra ur det gamla och i det nya röret. Passa händerna bara. Röret blir riktigt varmt av det kokande vattnet!
 
  • Gilla
Kimastor
  • Laddar…
Krilleman
Hade du haft någon som puttade i det nya röret bakifrån så hade det gått lättare!
 
  • Gilla
Daleby och 1 till
  • Laddar…
C Canuto skrev:
Jag skulle vilja se den som kan byta ut innerröret i ett installerat RIR system. Jag påstår att det inte går. Bara i fixturen (inbyggd i väggen) sitter röret som berget i en 90grades böj.
Hur i hela friden skulle det gå till?
Jag har dragit och slitit i roret men ICKE det gar att fa ut. Langt mindre in antar jag.
Har jag blivit lurad som installerade RIR??
Om jag behöver att byta måste man förmodligen riva de väggar där RIR går.
Men hur byter Du ut ett prisolrör då?
 
Krilleman
Jag har bytt mängder med PEX som slarviga snickare satt skruvar i.

Frågor på det?

Självklart måste skruven/skruvarna skruvas ur PEX:en innan byte sker.
 
Anonymiserad 173289 skrev:
Ni skriver att man ska skjuta på från andra hållet. Hur fungerar det med väggdosor ([länk]) ? Där måste man ju skruva fast klämringskopplingen, vilket borde vara omöjligt utan att riva väggen.
Man lossar fästringen och använder ett verktyg för att dra ut infästningen, tillsammans med rörskarven och matar på nytt rör bakifrån.

https://www.lksystems.se/sv/produkt...vrigt/lk-kopplingsutdragare-uni_77747060.aspx

https://www.lksystems.se/sv/produkt.../ovrigt/lk-utbytesnippel-rir-16_77747076.aspx
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har bytt mängder med PEX som slarviga snickare satt skruvar i.

Frågor på det?
Sen ser man inte om det läcker då skyddslangen är trasig.
Självklart måste skruven/skruvarna skruvas ur PEX:en innan byte sker.
 
Hus tomte
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har bytt mängder med PEX som slarviga snickare satt skruvar i.

Frågor på det?

Självklart måste skruven/skruvarna skruvas ur PEX:en innan byte sker.
Japp en fråga här..

alu-pex lika lätt eller bara stoppa ner vanlig pex i röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.