4 147 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Byta gjutjärnsbrun med plaströr, var sågar jag?
Får du bara på rörmuffen så pass att tärningen säkert går på så lär det ju funka bra iom att du gjuter in allt.
Betongen gör ju att rören skyddas och håller ihop.
Bra jobbat!
Betongen gör ju att rören skyddas och håller ihop.
Bra jobbat!
Ok ska testa med kniv, körde bara ett par varv med sandpapper för att få bort "skägget".PNO skrev:Börja med ett grada det gamla röret noga, både ut och invändigt. Fasa kanten utvändigt ordentligt. Helst med kniv så snittytan blir blank och fin. Torka av röret noga så det inte är minsta gruskorn på det. Torka också rent muffen invändigt och kolla så att inget grus gömt sig i packningen.
Smörja gör man helst med Glidex. Diskmedel eller tvål funkar, men har den tråkiga egenskapen att det torkar och kan bli som klister om man vill dela på rören i framtiden.
Undvik att slå på rören. Lägg hellre en brädstump över öppningen så du kan använda en kofot eller något sådant att pressa på röret med. Men bäst är ju om man kan lirka på det för hand. Minst risk att man tar i för mycket då.
Är det något jag brukar tycka är skillnaden mellan märkesrördelar och andra rördelar så är det hur lätta de är att få på och hur lätta de är att justera. När de väl sitter på plats så fungerar de lika.
Använda detta glid: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...sror/smorjmedel-for-plastror-500-g-2000042706
Kan ju även testa att köpa en "märkesmuff" och se om den går på lättare. Tack för tipsen!
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
79 kr inkl moms
Läs mer
Ibland är det bra att pilla ur packningarna ur muffarna och provmontera allt. Då kan man lätt se om fall och avstånd stämmer.
Sedan isär, i med packningar och glid och sedan slutmontering.
Inte alltid de går att pilla ut dock tyvärr.
/Höghus
Sedan isär, i med packningar och glid och sedan slutmontering.
Inte alltid de går att pilla ut dock tyvärr.
/Höghus
När jag bytte så pratade jag med två rörmokare och båda sa att det var minst lika bra, men det var ju deras åsikt…. Den ena sa något i stil med att du vill inte ha en motriktad skarv när röret i princip ligger ner (i motsats mot ett vertikalt rör). Men, vad vet jag
Jag är totalnovis på ämnet men jag tänkte spontant att så som du skriver vore det bästa med tanke på hur vattnet rinner?J Jo-han skrev:
Har nu försökt grada röret hos mig men fortfarande inte lyckats få på muffen. Tänker att din variant ändå får bli lösningen kanske.
Vad har du för input Krilleman?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 807 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 807 inlägg
Va konstigt att en vanlig muff inte går på!
Jag ser alltid det som snäppet bättre än ersättningsmuffen. Den brukar dessutom inte alltid täta så vidare värst bra i dessa gamla plaströr.
Men får du inte vanlig muff att gå över som den ska så kör på den andra varianten!
Jag ser alltid det som snäppet bättre än ersättningsmuffen. Den brukar dessutom inte alltid täta så vidare värst bra i dessa gamla plaströr.
Men får du inte vanlig muff att gå över som den ska så kör på den andra varianten!
Jag ska testa med en annan tillverkare på muffen och se om det går. Om jag tar ut packningen så går den på röret relativt enkelt.Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 807 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 807 inlägg
Grada av kanten!T Tooth skrev:Har nu varit och införskaffat lite rördelar. Hornbach hade inga som tålde att gjutas in och Bauhaus hade slut på sina ingjutningsbara, Biltema hade dock. Kunde inte se/känna någon skillnad på kvalitet.
Dock så är det fan ta mig omöjligt att få på dubbelmuffen på röret. Den går på en bit men sen tvärstopp vid packningen. Har dränkt den i smörjmedel men utan framgång. Kan man försöka knacka på den med gummiklubba eller finns det något annat smart sätt?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 807 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 807 inlägg
Redan uppe i inlägg 15#
https://www.byggahus.se/forum/threa...-plastroer-var-sagar-jag.426724/#post-4357951
https://www.byggahus.se/forum/threa...-plastroer-var-sagar-jag.426724/#post-4357951
Sådär, Wavin Wafix gick på lätt som en plätt!
Så nu till nästa problem. Har försökt att få upp golvbrunnen högre med hjälp av lite olika krökar men får inte till det, dessutom kommer golvbrunnen för nära väggen (ska tydligen 20 cm enligt regler).
Se bild.
Vad tror ni om förhöjningsringar t.ex 13+25 för att komma upp högre? Blir ju för högt in mot väggarna men där tänker jag att man skulle kunna spackla ett nytt fall (är en relativt liten yta). Om jag går på lägre förhöjningsring tror jag att fallet blir för kraftigt (i nederkant på bild)?
Övriga frågor som dykt upp:
- Typ av cement som bör användas, gärna snabbhärdande?
- Kan man fylla ut hålet med bildningsrester för att minska cementmängden?
- Gjuter man cement upp till "orginalkant" på brunnen och därefter spackla mot förhöjningen för att ordna lokala fallet?
Så nu till nästa problem. Har försökt att få upp golvbrunnen högre med hjälp av lite olika krökar men får inte till det, dessutom kommer golvbrunnen för nära väggen (ska tydligen 20 cm enligt regler).
Se bild.
Vad tror ni om förhöjningsringar t.ex 13+25 för att komma upp högre? Blir ju för högt in mot väggarna men där tänker jag att man skulle kunna spackla ett nytt fall (är en relativt liten yta). Om jag går på lägre förhöjningsring tror jag att fallet blir för kraftigt (i nederkant på bild)?
Övriga frågor som dykt upp:
- Typ av cement som bör användas, gärna snabbhärdande?
- Kan man fylla ut hålet med bildningsrester för att minska cementmängden?
- Gjuter man cement upp till "orginalkant" på brunnen och därefter spackla mot förhöjningen för att ordna lokala fallet?