Tack alla, nu har jag blivit mycket klokare ( känns det som iallafall)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hoppar in med en närliggande fråga.

Kan jag koppla på denna lamphållare till min befintliga lampsladd? Uttaget är jordat, se bild, och det hänger idag en annan lampa där som jag vill byta. De enda lamphållare med sladd jag hittar att köpa har antingen stickkontakt eller DCL.

Tack!
 
  • Europeisk stil vägguttag, vit, singel, ingen stickkontakt, inomhus, mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MagicFingers skrev:
[länk]

och din lamphållare borde fungera bra ihop....
Ja precis, är ju en sådan jag har till lampan som hänger där idag, blev bara osäker på om jag kan koppla den till lamphållaren eftersom jag inte hittade någon sådan i handeln.

Lamphållaren har ingenstans att fästa jordkabeln, ska jag bara isolera den och låta den vara?
 
Lamphållaren är dubbelisolerad och ska inte jordas. Om du ska sätta jordledaren någonstans och vart i så fall beror på den eventuella armatur du ska ha.
 
useless useless skrev:
Lamphållaren är dubbelisolerad och ska inte jordas. Om du ska sätta jordledaren någonstans och vart i så fall beror på den eventuella armatur du ska ha.
Det är denna lampa (plast) och såhär ser instruktionerna ut:
 
  • Illustration av lampmontering; E27/E26-sockel, LED-lampa, komponenter och riktning för sammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den hänga i sladden så behövs dragavlastning. Den länkade lamphållaren saknar det.
 
useless useless skrev:
Ska den hänga i sladden så behövs dragavlastning. Den länkade lamphållaren saknar det.
Ja precis, blir lite osäker på exakt vad det är. Fungerar det om jag kör en takkopp likt denna eller har jag missförstått?
 
Jag hittade denna takkåpa med tillhörande instruktioner och tänkte använda den. Jag blir dock osäker på instruktionerna på steg 12. Vilken sladd är det jag ska loopa runt och koppla in på samma sida som jordsladden? Sladden från lampan eller sladden från uttaget?
 
  • Elektriskt installationsinstruktioner för ljusarmatur, kräver jordförbindelse, avsedd för kvalificerad elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på öppnad installationsmanual för belysningsarmatur med instruktionssteg och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den här "loopen" de menar, att kabeln läggs snyggt runt armaturen och fästs under dragavlastningarna.

Teknisk illustration av en monteringsanordning med komponenter och delmärkningar, omgiven av en röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är den här "loopen" de menar, att kabeln läggs snyggt runt armaturen och fästs under dragavlastningarna.

[bild]
Jo men är det kabeln från lampan eller från uttaget?
 
Från lampan.
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Från lampan.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.