E
tommib tommib skrev:
Ja, om du inte hade sönder lampsockeln när du öppnade den. Lite bilder vore bra.
Det bästa vore kanske då om du tog dit en elektriker som spikade upp en kabel samt ett lamputtag en bit upp.
 
J Janine1891 skrev:
Okej, båda verkar vara dåliga idéer med andra ord.. Jag fick iaf upp själva lampsockeln nu. Om jag köper en sån sladd som visades där uppe och byter sladdarna, kan jag använda samma lampsockel då som redan finns?
En lamphållare kostar inte så mycket, så i värsta fall får du byta den också.
 
Väcker liv i en gammal fråga.

om man vill uppnå det omvända så funkar det också eller är det något att tänka på där

jag har en adventsljusstake med vanlig ”platt” två hål i väggen men jag har ett lamputtag som enda eluttag. Rent tekniskt så kan jag köpa ”Lampropp” och koppla på men undrar om det är ”kompatibelt” innan jag kopplar in något som smäller för då får jag kommenterar av sambon
 
  • Vit vägguttag i mörkt rum, delvis täckt av en gren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en adapter av en europa-skarvsladd du klipper stickproppen på och sätter dit en lamppropp med dragavlastning.


Vit strömkabel med europeisk stickkontakt och apparatkontakt, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit europeisk stil eluttag adapter med två runda stiftpinnar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bygg en adapter av en europa-skarvsladd du klipper stickproppen på och sätter dit en lamppropp med dragavlastning.


[bild]
[bild] .
Toppen, smidigt, det gör det ännu bättre!
Strömstyrkor i vägguttag och lamputtag är samma då?
 
N NyHusägare2021 skrev:
Strömstyrkor i vägguttag och lamputtag är samma då?
Spänningen är densamma, 230 V. Strömmen beror på vad man kopplar in - En adventsljusstake drar lika mycket ström oavsett vilket uttag du kopplar in den i.

Det brukar vara en begränsning på 6A på lamuttagen, men eftersom prylar med platt europastickpropp bara får dra 2,5 A spelar det ingen roll i det här fallet såvida du inte bygger en grenkontakt och kopplar in infravärmen också.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spänningen är densamma, 230 V. Strömmen beror på vad man kopplar in - En adventsljusstake drar lika mycket ström oavsett vilket uttag du kopplar in den i.
Det brukar vara en begränsning på 6A på lamuttagen, men eftersom prylar med plat europastickpropp bara får dra 2,5 A spelar det ingen roll i det här fallet såvida du inte bygger en grenkontakt och kopplar in infravärmen också.
HAHA, nej jag tänkte koppla in infravärmen :D ljusstake med ledlampor så det blir inte sååå blodigt
 
Om du ska bygga en övergång lamppropp -- uttag så måste det vara jordat då det inte finns lösa komponenter för ojordat att köpa i Sverige. Lampproppen i förra inlägger passar inte i ditt uttag.

Om du köper en ojordad stickpropp och skarvar med en HE251 så blir det bra.

Elkontakt med avskalade ledningar, europeisk standard, vit, isolering, tvåpolig, utan jordanslutning.
https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp-med-sladd/p/22-3415

Tre plastdelar, troligen elektronikkåpor, blå och vit, med skruvhål, isolerade mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HE251, https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsplint-2-pack/p/36-4257
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du ska bygga en övergång lamppropp -- uttag så måste det vara jordat då det inte finns lösa komponenter för ojordat att köpa i Sverige.
Eller så sätter man dit en jordad propp fast det är formellt fel. Jag har svårt att se att jordbleckets vara eller icke vara skulle innebära någon ökad elsäkerhetsmässig risk i en kort övergångskabel med ojordat europauttag i andra änden.
Men att fuska med det är väl troligen en inkörsport till betydligt tyngre hempularmissbruk...
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du ska bygga en övergång lamppropp -- uttag så måste det vara jordat då det inte finns lösa komponenter för ojordat att köpa i Sverige. Lampproppen i förra inlägger passar inte i ditt uttag.

Om du köper en ojordad stickpropp och skarvar med en HE251 så blir det bra.

[bild]
[länk]

[bild]
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du ska bygga en övergång lamppropp -- uttag så måste det vara jordat då det inte finns lösa komponenter för ojordat att köpa i Sverige. Lampproppen i förra inlägger passar inte i ditt uttag.

Om du köper en ojordad stickpropp och skarvar med en HE251 så blir det bra.

[bild]
[länk]

[bild]
HE251, [länk]
Jag ser att "proppen" inte var helt rätt för mitt uttag men är metoden fel?
Jag förstår att jag kan ta HE251 som sockerbit och skarva.
Men den andra lösningen gör att jag kan koppla in och ur om jag vill flytta ljusstaken eller koppla in annan belysning när det inte är jul...
Risken att jag går in på tyngre grejer är minimal för då ringer sambon elektrikern ;D
 
Lamputtag är ganska rappliga så jag har bytt till ”vägguttag” fläckvis.
Byggt 79 så inget krav på skyddsjord.
Träpanelvägg med dubbelkontakt och elkabel, persienndragkedja, del av fönster och asiatisk text på objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fast då ringer nog sambon till elektrikern
Protte
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Det är inge större fara men det är inte rätt att använda fel typ av stickpropp. Det är nog många frågor kring ojordat/jordat som förvillar folk. En jordat stickpropp ska ha ett jordat uttag, men inte heller det blir rätt.

En annan aspekt i trådens ämne än märkströmmen och dessa stickproppar och uttag.
Schuko 16 A
Lamputtag 6 A
Eurouttag 2.5 A.

Tråden handlar om övergång Eurostickpropp till lamputtag och det är formellt fel då stickproppen har lägre märkström än uttaget. Det går att plugga i en lampa som drar 6 A.
I ditt fall med en övergång från lampstickpropp till eurouttag går bra, då det är uttaget som "styr". Att lampstickproppen har en högre märkström gör ingenting. Det går inte att plugga i en lampa som drar mer än 2.5 A
Men du kan inte göra en övergång från lampstickpropp till schukouttag då schuko är klassad 16 A.

Så du får välja själv att göra det rätt eller lite småtokig.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du ska bygga en övergång lamppropp -- uttag så måste det vara jordat då det inte finns lösa komponenter för ojordat att köpa i Sverige. Lampproppen i förra inlägger passar inte i ditt uttag.
Nu hänger jag inte med eller så missförstår jag bilderna.

TS uttag har väl ett stift för skyddsjord?

Vägguttag med tre öppningar, liknar ett ansikte, oskarp bakgrund, troligtvis inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och @useless stickpropp har väl ett hål för detta stift, alltså en skyddsjordad stickpropp?

Vit, europeisk stil, elektrisk stickkontakt med två runda stift och barnsäkerhetsfunktioner, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför skulle inte dessa två passa ihop?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Innan useless editerade sitt inlägg så hade han en bild på en ojordad propp avsedda för ojordade rum.

Dessutom handlar frågan om mer än ifall just stickproppen passar.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Innan useless editerade sitt inlägg så hade han en bild på en ojordad propp avsedda för ojordade rum.
OK, då fattar jag.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.