E elmont skrev:
Du får ha monteringshöjden i minne.
Det är bara för utomhusbruk man ska tänka på höjden vad jag vet, men jag kan ha fel. Dom här är ju inte vattentät på nä sätt. Nu ska jag ha dom här på vinden och i en bod. Hadde någon tillverkad sådna här uttag med petskydd hadde jag köpt dom. Men utbudet är dåligt.
 
Bjor Bjor skrev:
Det är bara för utomhusbruk man ska tänka på höjden vad jag vet, men jag kan ha fel. Dom här är ju inte vattentät på nä sätt. Nu ska jag ha dom här på vinden och i en bod. Hadde någon tillverkad sådna här uttag med petskydd hadde jag köpt dom. Men utbudet är dåligt.
Utan petskydd ska uttag monteras min 1700 mm ög/mark, om inte uttaget sitter skyddat bakom tex ett frysskåp.
 
  • Gilla
  • Älska
UppGiven och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Utan petskydd ska uttag monteras min 1700 mm ög/mark, om inte uttaget sitter skyddat bakom tex ett frysskåp.
Men det måste vara nya regler? Har flera uttag utan petskydd hos mig och morsan som sitter i "golvhöjd"
 
Fairlane
Visst kan man diskutera om man ska ha bakelit eller inte och vilket utseeu man gillar, men TS kan ju ha helt andra önskemål. Det lilla vi sett, med grunda ojordade uttag blandat med modernare jordade i samma rum och kabel av okänd kvalitet gör att åtminstone jag ser en risk att det kan finnas mycket som behöver åtgärdas för att få en bra elsäkerhet i det huset. Det måste väl ändå vara det viktigaste?
Om pengar och intresse finns för att montera dyrare prylar av estetiska skäl, så fint så, men hellre få en hög säkerhet med moderna prylar än att pengarna tar slut halvvägs för att man köpte dyrare saker av estetiska skäl.
Jag tror TS får förtydliga intresset för gammal look etc.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
De får inte monteras lågt i lokaler där det kan förekomma barn. Dit räknas bostäder.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De får inte monteras lågt i lokaler där det kan förekomma barn. Dit räknas bostäder.
OK, det kände inte jag till...När kom de reglerna?
 
2008
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
2008
Aha! Det förklarar saken, uttagen jag tänker på är från tidigt 1990 tal.
 
D Daniel 109 skrev:
De får inte monteras lågt i lokaler där det kan förekomma barn. Dit räknas bostäder.
Vad räknas som bostad? Är der bara där man bor och inte ett garage, bod, vind (sådna ställen är ändå inget för ungar med massa andra farliga saker)
 
Man får nog räkna med att det kan finnas bart i alla utrymmen vid en villa. Men på en industri kan man bortse från det.
 
D Daniel 109 skrev:
Man får nog räkna med att det kan finnas bart i alla utrymmen vid en villa. Men på en industri kan man bortse från det.
Mu undrar jag vad reglerna säger. Jag har ju mer farliga saker än eluttag i bodarna som är på låg höjd.
 
Det handlar inte om vad som räknas som bostad utan bostad är ett exempel, andra exempel är skolor, allmänna utrymmen mm. Och att du har andra farliga saker i garaget har ju inget med elinstallationen att göra.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda


4 kap. Särskilda säkerhetskrav för lågspänningsanläggningar


3 § Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.

Hittade inte nå om 170cm.


Då kan jag ha dom uttagen där jag tänkte mig.
 
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/vagguttag-utomhus/
Saxat ur ESVs "frågor och svar"
När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om hur man ska tillämpa föreskriften (se SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6) är att risken för barnolycksfall begränsas genom att uttagen placeras minst 1,7 m över golv eller mark. Höjdkravet utgår dock om uttaget är petsäkert. Att uttaget endast är försett med självstängande lock innebär INTE att det är petsäkert.
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.