E elmont skrev:
[länk]
Saxat ur ESVs "frågor och svar"
När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om hur man ska tillämpa föreskriften (se SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6) är att risken för barnolycksfall begränsas genom att uttagen placeras minst 1,7 m över golv eller mark. Höjdkravet utgår dock om uttaget är petsäkert. Att uttaget endast är försett med självstängande lock innebär INTE att det är petsäkert.
Det är bara god elsäkerhetsteknisk praxis. Inget som måste följas, ingen lag. Men måste ändå placeras så olykor begränsas.

Inget bra uttaget att ha inne efter ett golv, men på andra ställen där det är skyddad mot fukt.
 
Panor82
Elsäk-Fs 2022:1 :
2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av
den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande
standarder eller andra bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

I övrigt:
Författningar är ett gemensamt namn för lagar, förordningar och föreskrifter. Riksdagen utfärdar lagar och regeringen utfärdar förordningar. I en lag eller förordning kan det bestämmas att en myndighet får utfärda föreskrifter om ett ämne eller en fråga som behöver regleras mer detaljerat.
Föreskrifter är bindande.

Vilken juridisk status har föreskrifter?
Föreskrifter är bindande regler. Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är inte bindande, utan innehåller rekommendationer om tillämpningen av föreskrifterna som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Försöker ni skrämma bort TS med svammel om puritanska val av apparater och länkar till lagtexter? Han vill veta hur han får sin anläggning att bli säker, är det verkligen relevant att blanda in bakelituttag då?

Om du fortfarande är kvar: Rådet är att ta hem en elektriker för att kolla. Du har uttag som måste bytas, brytare som borde bytas, kablar som potentiellt är kass, och en central som ser ganska rörig ut. Baserat på vad du skriver i ditt inlägg så är det över vad du kan och borde göra själv.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
Panor82
Sant försökte bara bemöta påståendet om god elsäkerhetsteknisk praxis. Kanske blev lite väl mycket OT.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Börjar väl också lite off topic. Hittade till gamla mejeriet (!?) nyligen
Samling av eluttag och strömbrytare i olika material, inklusive tillbehör och armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samling av eluttag och strömbrytare i olika material, inklusive tillbehör och armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nio olika vita väggkontakter och uttag, inklusive eluttag, datajack och antenndosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gamlamejeriet.shop/category.html/strombrytare-eluttag-porslin-bakelit

Ganska komplett utbud. De har tex även nätverksuttag i porslin. :D

Det ser ut att vara bra kvalité om man tittar på bilderna och priset.

Någon varnade för Julas egna märkesvaror. Deras runda uttag och strömbrytare är faktiskt S-märkta. Nu passar inte dessa till TS då TS behöver utanpåliggande och inte infällda uttag. Jag skulle hellre köpa S-märkta varor i en svensk butik än köpa något ”snyggt” jag hittar på nätet som saknar petskydd.

Sen kan vi väl läsa TS inlägg igen och svara på frågorna?

En nybliven husägare kan väl få lov att lära sig nya saker?

Byta uttag och brytare tillhör ju vad man faktisk får göra själv om man har kunskapen. Men man måste ha, eller skaffa sig, såpas med kunskaper att man ser om någon med dåliga kunskaper varit där innan och gjort fel, använt fel typ av uttag etc.
 
Ja, Julas prylar är ju godkända enligt gällande krav. Men det betyder inte att kvalitén är på samma nivå som de etablerade märkena.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Redigerat:
Panor82 Panor82 skrev:
Elsäk-Fs 2022:1 :
2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av
den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande
standarder eller andra bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

I övrigt:
Författningar är ett gemensamt namn för lagar, förordningar och föreskrifter. Riksdagen utfärdar lagar och regeringen utfärdar förordningar. I en lag eller förordning kan det bestämmas att en myndighet får utfärda föreskrifter om ett ämne eller en fråga som behöver regleras mer detaljerat.
Föreskrifter är bindande.

Vilken juridisk status har föreskrifter?
Föreskrifter är bindande regler. Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är inte bindande, utan innehåller rekommendationer om tillämpningen av föreskrifterna som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende.
https://www.elinstallatoren.se/2020/03/kan-jag-strunta-i-elinstallationsreglerna/
 
Bjor Bjor skrev:
[länk]
Och? Det är ju inga nyheter det har varit allmänt känt i sedan föreskriften kom. Och ingen ska tolka det som om det är fritt fram för allt/alla, man måste minst uppfylla kraven på säkerhet som finns i reglerna och kunna visa att man gör det.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och? Det är ju inga nyheter det har varit allmänt känt i sedan föreskriften kom. Och ingen ska tolka det som om det är fritt fram för allt/alla, man måste minst uppfylla kraven på säkerhet som finns i reglerna och kunna visa att man gör det.
E elmont skrev:
Och? Det är ju inga nyheter det har varit allmänt känt i sedan föreskriften kom. Och ingen ska tolka det som om det är fritt fram för allt/alla, man måste minst uppfylla kraven på säkerhet som finns i reglerna och kunna visa att man gör det.
Verkade inte som Panor82 viste det.
Att man inte får göra hur som helst har nog dom flests koll på. Men som det var tal på så behöva det inte petskydd om det kan göras säkert på annat sätt. Ett hänglås och en stege på 3 meter som inte står på platsen är säkrare än ett petskydd.

Sen ibland är el lagar inte så genomtänkta, eller dom vet inte varför dom är som dom är för dom har inget svar på de. Så då bryter jag mot dom och gör installationen själv och spar många tusen :rofl: men det hör inte till denna tråd
 
Panor82
Jo då därför det sista var med i texten:
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

Sen som sagt vill man dokumentera och göra något annorlunda så kan man ju det. Men det är ju lättare att tillämpa svensk standard som yrkesman än att hitta på egna lösningar. Sedan finns det undantag men dom anser jag är få och ska vara speciella förutsättningar. Tycker att det är bra att den ges presumption i vissa delar och att man slipper många gråzoner.

Nu tänker jag inte förstöra denna tråden mer med OT. :cool:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Verkade inte som Panor82 viste det.
Att man inte får göra hur som helst har nog dom flests koll på. Men som det var tal på så behöva det inte petskydd om det kan göras säkert på annat sätt. Ett hänglås och en stege på 3 meter som inte står på platsen är säkrare än ett petskydd.

Sen ibland är el lagar inte så genomtänkta, eller dom vet inte varför dom är som dom är för dom har inget svar på de. Så då bryter jag mot dom och gör installationen själv och spar många tusen :rofl: men det hör inte till denna tråd
I all välmening är det nog bäst att du låter bli att göra egna bedömningar för att frångå etablerad elstandard. Bedömt av dina elinlägg här på forumet har du en bit kavar dit.
 
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I all välmening är det nog bäst att du låter bli att göra egna bedömningar för att frångå etablerad elstandard. Bedömt av dina elinlägg här på forumet har du en bit kavar dit.
Vad vet du om min anläggning? Jag undviker elektriker i alla fall. Dom är dyr och så blir det nå plast standard.
 
Bjor Bjor skrev:
Vad vet du om min anläggning? Jag undviker elektriker i alla fall. Dom är dyr och så blir det nå plast standard.
Jag läser bara vad du skriver i elfrågor och kommer fram till att du nog inte ska göra egna tolkningar förbi normal accepterad elstandard. Inte konstigare än så och har inget med din anläggning att göra eller om du gör vettiga eljobb bra inom praxis även om du formellt inte får.
 
  • Gilla
  • Wow
Bjor och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.