Har nyligen flyttat till ett 30-tals hus och håller på att renovera sovrummet, så tänkte skulle byta eluttagen och strömbrytaren men är osäker på vilken jag ska ha eftersom det finns tydligen både jordat och ojordat eluttag sen är jag osäker på vad för strömbrytaren jag ska ha, tänkte kolla om någon kunnig här kan hjälpa mig att hitta rätt bifogar bilder på hur de ser ut just nu. Sen en annan fråga, har ett gammalt elcentral där jag inte riktigt förstår vart jag ska bryta strömmen, bifogar även bild på det och hoppas någon kan hjälpa mig att förstå den ☺️
Vit vägg med eluttag nära golv, skräpiga träplankor, målarfärg, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg hörn med eluttag och dörrkarm, ojämnt spacklad och målad yta, del av dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med eluttag, renovering pågår, vit, skadad vägg, rör-element, ojämna golvplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med mätare och säkringar på vitmålad tegelvägg, åldrad med kablar och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags säkringsskåp med etiketter på vit vägg i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektricitetsmätare och säkringsskåp i en källare med exponerade rör och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Hej,

Först och främst, helt rätt att ta tag i detta.
Du har ett ojordat uttag som är väldigt grunt, det är inte ok. Sen har du ett jordat uttag som i sig inte är något fel på vad man kan se, men är det jordade verkligen jordat på riktigt, eller är det ett uttag som är avsett för jord, men man inte kopplat inte jord? Det är riktigt illa. Du får heller inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

Jag skulle nog rekommendera dig att hitta en vettig elektriker som du kan lita på, för det kan bli en hel del jobb där eventuellt. Kanske sitter det originalledningar till vissa uttag/strömbrytare, dessa brukar smula sönder när man tittar på dem, och måste bytas. Sen skulle ju jag vilja ha in en jordfelsbrytare också.

Att bryta strömmen är inte särskilt svårt i det här huset. Huvudbrytaren är en väg. En annan att skruva ur proppen som hänger ihop med respektive uttag. Mäta innan och efter. Ett enkelt knep är ju att koppla in en lampa i uttaget och tända den. Sen skruvar du ur proppen du misstänker och ser om lampan slocknar. Det är inte 100% för det kan ju vara så att du hade otur att själva lampan gick i det läget, men det ger en indikation.

Som sagt, jag tror du har mer jobb framför dig än en strömbrytare och ett uttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Montera inte nå plast uttag/brytare. Köp riktiga bakelit, passar bra i 30-tals hus. Men elektriker försöker oftast sälja nå i plast som ska se ut som äldre, men dom kanske passar som bäst i nå nybygge.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Montera inte nå plast uttag/brytare. Köp riktiga bakelit, passar bra i 30-tals hus. Men elektriker försöker oftast sälja nå i plast som ska se ut som äldre, men dom kanske passar som bäst i nå nybygge.
Finns det nyproduktion i bakelit? Det lär jag mig gärna mer om.

Om vi talar om gammal materiel så är den inte tillräckligt säker för bruk idag, bla så har de typiskt samma grunda uttagsbrunnar som TS visar bild på. De bör man byta ut.

Och till TS, det är svårt att se med du kan ha gammal Kulo med gummi-isolerade kablar, s.k. "dödskulo". (Gummiisoleringen torkar ut och blir till damm när man rör den, smäller igen en dörr eller liknande.) Den måste också bytas ut eftersom den kommer med förhöjd risk för både strömgenomgång, men dessutom brand.
 
Thpg gör nya i bakelit/duroplast och porslin, finns svart och vitt och hittas hos mer byggnadsvårdsinriktade butiker alternativt direkt från THPG i Tyskland.

Ex https://tranes.se/varumärke/thpg/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bakelit är plast. Att köpa nya i bakelit är dyrt, har man inte en stor budget så skulle jag inte lägga pengar på det. Men innan det börja bytas så är det lämpligt att välja en eller flera serier för att få det enhetligt. Jag har monterat svarta renovabrytare och exxact uttag. De som behöver vara utanpåliggande blev elko RS.

Oavsett vad TS prioriterat gällande utseende och ekonomi är det lämpligt att bestämma sig innan man börjar byta saker.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Finns det nyproduktion i bakelit? Det lär jag mig gärna mer om.

Om vi talar om gammal materiel så är den inte tillräckligt säker för bruk idag, bla så har de typiskt samma grunda uttagsbrunnar som TS visar bild på. De bör man byta ut.

Och till TS, det är svårt att se med du kan ha gammal Kulo med gummi-isolerade kablar, s.k. "dödskulo". (Gummiisoleringen torkar ut och blir till damm när man rör den, smäller igen en dörr eller liknande.) Den måste också bytas ut eftersom den kommer med förhöjd risk för både strömgenomgång, men dessutom brand.
Bakelit är dubbelt så dyrt som vanliga uttag, men dubbelt så fin. Och pirslin är ännu dyrare. THPG bakelit och Fontini porslin.

Jag montersde några Schneider Electric Renova när jag rev all el, fast dom ser inte alls ut som nå äldre uttag, men dom är lätt att montera i alla fall och inte så dyr. Så nu använder jag dom under renovering och har bytt till porslin där det är klart.

Byta elkablar är nog att rekommendera, såg ganska gammalt ut.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jula har kopior av bakelituttag och brytare, i svart plast. Snygga enligt mig.
 
Syftar på på Scheiders Renova eller de liknade Anslut-brytarna? Anslut skulle jag undvika av kvalitetsskäl. Många varor under det varumärket håller inte en nivå som jag skulle vilja ha i en fast installation.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Den här fick jag hem igår. Vet inte kvalitet än, men finare än Schneider Electric Renova och billigare. Lite för plastigt utseende bara. Inget som passar inne, men i en bod eller garage.
 
  • Svart trippel eluttag monteringsbar på vägg, europeisk standard, isolerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ej petskyddad... Egen import?
 
Bjor Bjor skrev:
Den här fick jag hem igår. Vet inte kvalitet än, men finare än Schneider Electric Renova och billigare. Lite för plastigt utseende bara. Inget som passar inne, men i en bod eller garage.
Du får ha monteringshöjden i minne.
 
Två svarta strömbrytare på tapet med mönster, monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt nya. Dålig bild men en är av paketet och är inte lika smäckiga och "plastiga" som tex renova.

Men det beror ju på hur du ska göra med övriga huset.
Ska du göra om till modernare design/utseende så spelar det ju mindre roll. Svart rond elkontakt i hörn på mönstrad tapet, vit list, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.