nizzehult nizzehult skrev:
Har tittat på en enplansvilla på 120 kvm byggd 1987 och köper jag den så är det nog läge att modernisera elen så jag försöker få mig en bild om vad det kan kosta. Elen är dold, dosorna infällda och jag utgår från att ledningarna är dragna i VP-rör. Den är uppvärmd med radiatorer genom en jordvärmepump och den finns i garaget.
Tyvärr är de flesta uttagen i bodelen ojordade men frågan är om jag ens ska bry mig om det? Skulle även detta behöva åtgärdas blir det väl rätt omständligt och dyrt? Eller?
Det jag däremot vill ha gjort är att byta ut den gamla elcentralen mot ett modernt med vippsäkringar och sätta in jordfelsbrytare. Jag tror detta varken är komplicerat eller speciellt dyrt men det vore ändå intressant att veta den ungefärliga kostnaden om elektrikern
a) får sälja även alla installerad utrustning
b) om jag köper in utrustning från t ex Jula eller Biltema och bara köper jobbet. Om dom ens tar på sig såna jobb?
Vägguttag och brytare behåller jag i den mån det går (om man inte byter till jordat).

Garaget är byggt i efterhand och där är elen redan fixad.
Jag har gjort liknande otaliga gånger.
Utan att sett huset skulle jag säga 16-22 timmar.
Det kommer gå åt ca 650-800 m fq.
Skulle någon ta fram elsaker som inte är Elko, abb eller Schneider skulle jag vända i dörren och önska lycka till.
Jfb vill du ha och värd sina pengar 100 gånger om.

Billigare variant: elektriker drar I jord monterar Jfb.
Du spar 66% I kabel kostnad. 10-20% I tid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du får gärna lägga upp bilder på dessa
Schneiders Trendserie kund förr köpas i bulk-pack (via elgross). Det skiljde lite mot de vanliga. Man fick inte med några klor, snabbanslutningarna saknade ”knapp” för att lossa kabeln saknades. Detta var 10 år sedan, hur det är idag vet jag inte men det är inte omöjligt att Gelia köper någon form av bulkprodukt och packar om denna.
Sen ska man veta att just Trend-serien är gammal och den har haft olika kvalitet på plasten genom åren. Även hur anslutningar sett ut och hur knapparna sätts fast har ändrats. Det kan vara så att man i ett skifte köpt stora mängder av den förra generationen och sålt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
nizzehult
När huset jag bor i nu byggdes i slutet av 90-talet så använde elektrikerna bara flexför med färdigdragen tråd. Går fort att installera men det är i princip lögn att göra nåt i efterhand; alltså dra om eller dra in en mer tråd. Även om man nyttjar den befintliga som dragtråd.

Skulle en elektriker vända i dörren bara för att det inte var dom märken han vill jobba med på materielen kan jag gott välja en annan. Landet är fullt av elektriker.
 
  • Gilla
M.Stenqvist
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Schneiders Trendserie kund förr köpas i bulk-pack (via elgross). Det skiljde lite mot de vanliga. Man fick inte med några klor, snabbanslutningarna saknade ”knapp” för att lossa kabeln saknades. Detta var 10 år sedan, hur det är idag vet jag inte men det är inte omöjligt att Gelia köper någon form av bulkprodukt och packar om denna.
Sen ska man veta att just Trend-serien är gammal och den har haft olika kvalitet på plasten genom åren. Även hur anslutningar sett ut och hur knapparna sätts fast har ändrats. Det kan vara så att man i ett skifte köpt stora mängder av den förra generationen och sålt.
Då ska de egentligen ha annat E-nummer om jag förstått reglerna kring det rätt.

Sen skriver kanske inte Gelia ut E-nummer på sina förpackningar så det kan vara svårt att jämföra.

Som andra har skrivit så är det extremt osannolikt (och har dementerats) att man konsekvent skulle tillverka två olika kvaliteter av samma produkt för "proffs" och vanliga konsumenter. Självklart kan det bli skillnader när man byter fabrik eller process men då sker det över hela ledet. Som du säger kan det möjligen vara så att man kommit över ett parti av en gammal modell men några enorma skillnader ska det inte vara.
 
tommib
nizzehult nizzehult skrev:
När huset jag bor i nu byggdes i slutet av 90-talet så använde elektrikerna bara flexför med färdigdragen tråd. Går fort att installera men det är i princip lögn att göra nåt i efterhand; alltså dra om eller dra in en mer tråd. Även om man nyttjar den befintliga som dragtråd.

Skulle en elektriker vända i dörren bara för att det inte var dom märken han vill jobba med på materielen kan jag gott välja en annan. Landet är fullt av elektriker.
Det kan ju bero på hur den fördragna flexslangen är förlagd. Det är lätt att göra fel med den och inte upptäcka det innan det är för sent eftersom alla ledare redan är i.

Apropå det andra påståendet så önskar jag dig lycka till och hoppas att marknaden är bättre för konsumenter uppe i Västernorrland än vad den är i Stockholm. Jag skulle dock fortsatt rekommendera Elko eller Schneider till alla apparater, det är dumt att snåla på grejer som ska sitta i 40-50 år.
 
nizzehult
tommib tommib skrev:
Det kan ju bero på hur den fördragna flexslangen är förlagd. Det är lätt att göra fel med den och inte upptäcka det innan det är för sent eftersom alla ledare redan är i.

Apropå det andra påståendet så önskar jag dig lycka till och hoppas att marknaden är bättre för konsumenter uppe i Västernorrland än vad den är i Stockholm. Jag skulle dock fortsatt rekommendera Elko eller Schneider till alla apparater, det är dumt att snåla på grejer som ska sitta i 40-50 år.
Den är förlagd ungefär som om det skulle använts VP-rör, det är borrat i reglar och gjorts sedvanliga krökar där det behövts. Men hela slangen flexar ju betydligt och om det är några meter och två eller tre krökar så går det bara inte om man vill mata in nytt. Flexslang är ondska av den anledningen. Hur menar du göra fel med den? Det var ju ett nybygge och denna typ används knappast vid kompletteringar.

Jag lever inte ens 40-50 år och frågan är ens om huset gör det. I nuvarande huset sitter CO kontakter och brytare på hela ÖV och det var inget större fel på dem. Visst känns det "tryggare och bättre" att köpa välkända märken - men för 4-5 ggr pengarna? :surprised:

Samma diskussion förekommer när man köper WC-stol, motorolja till bilen, däck, vitvaror, kläder mm. Den gamla slagdängan att man får vad man betalar för gäller inte alltid. :seenoevil:
 
Mikael_L
D Dobby skrev:
1994 kom kravet på att alla uttag skulle vara jordade. Om en elektriker moderniserar elanläggningen nu kan kravet komma att allt ska jordas. Att byta ut ett och annat vägguttag kan man göra som underhåll men risken är stor att han måste jorda om hela anläggningen om ändringarna blir större. Kolla med elektrikern innan. En grov schablonuppskattning av kostnaden för helt utbyte brukar ligga runt 300-400 kr/kvm + moms när man gör överslagsberäkningar. En offert ger dig svaret.
Nej, det är ingen risk att man slår in i de nya kraven så länge inte några väggar flyttas/rivs, ändamålet med något rum byts eller att man förstör den "isolerade miljön", t.e.x genom att lägga in klinkergolv (som en klassiker på vad som kan ta bort den "isolerade miljön" utan att folk är medvetna om det.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Man återanvänder naturligtvis dom lite längre trådarna där dom räcker till. Så minst hälften av det man drar ut drar man in igen.
Nja, kanske inte om det är 40 år gammal kabel ... :thinking:

Egentligen kan jag verkligen inte hävda att den nya FK'n jag drar in är det minsta bättre, den kanske t.o.m är sämre (med tanke på att nästan precis allt blir försämrat nuförtiden ...).
Men jag tycker ändå att det typ lite tar emot att slanga in de gamla ledarna igen. Och även här tar det längre tid än att dra ut ny från kartongerna.

Jag har i början trasslat mycket med att försöka dra in enstaka ledare, att dra ut "paketet" sen dra in samma igen + en extra ledare och andra sätt att vara sparsam. Men numera kör jag alltmer med metoden att bara dra in nya med hjälp av de gamla. Min arbetstid kostar 550:/tim och FK drygt 2kr metern, det ger inte utrymme för mycket strul och tidspillan för att försöka vara smart.

Kunden får gärna åka själv med kablarna till skroten och få sina 9kr kilot. Jag brukar sälja ca 2ggr per år och får då ungefär 4-600 kr. Då det motsvara inkomsten för en arbetstimme och jag lägger 2-3 timmar på "uppdraget" så är det en ren förlust (nej, det går plusminus noll, då jag inte skattar för kabelpengarna).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
V vessen skrev:
Tog in uppskattning på pris för inte så länge sedan på elrenovering av mitt enplanshus byggår 1988 150 kvm. Jorda alla uttag, jordfelsbrytare, personskydd på kyl och frys samt på en grupp för uttag på fasad. Alla apparater byts etc. Central 5000 kr, apparater och kabel 9000 kr schneider apparater i det fallet, arbete 11000 kr efter ROT. Nu var det uppskattat för jag ville ha ett hum innan beställning men ni fattar grejen.
Wow, för 11000:- kan jag inte ens köpa in materialet till en 150kvm villa.
Snabba dig och ge en accept på den offerten, du har inte en chans att få det så billigt igen. De flesta vill ha bortåt 10-11tusen bara för att byta centralen.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
nizzehult nizzehult skrev:
Har tittat på en enplansvilla på 120 kvm byggd 1987 och köper jag den så är det nog läge att modernisera elen så jag försöker få mig en bild om vad det kan kosta. Elen är dold, dosorna infällda och jag utgår från att ledningarna är dragna i VP-rör. Den är uppvärmd med radiatorer genom en jordvärmepump och den finns i garaget.
Tyvärr är de flesta uttagen i bodelen ojordade men frågan är om jag ens ska bry mig om det? Skulle även detta behöva åtgärdas blir det väl rätt omständligt och dyrt? Eller?
Det jag däremot vill ha gjort är att byta ut den gamla elcentralen mot ett modernt med vippsäkringar och sätta in jordfelsbrytare. Jag tror detta varken är komplicerat eller speciellt dyrt men det vore ändå intressant att veta den ungefärliga kostnaden om elektrikern
a) får sälja även alla installerad utrustning
b) om jag köper in utrustning från t ex Jula eller Biltema och bara köper jobbet. Om dom ens tar på sig såna jobb?
Vägguttag och brytare behåller jag i den mån det går (om man inte byter till jordat).

Garaget är byggt i efterhand och där är elen redan fixad.
Varför snåla in på uttag om du vill ta in elektriker för 10 tusen tala kronor.

Köpt storpack av schneider exxact, i sammanhanget inga pengar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Wow, för 11000:- kan jag inte ens köpa in materialet till en 150kvm villa.
Snabba dig och ge en accept på den offerten, du har inte en chans att få det så billigt igen. De flesta vill ha bortåt 10-11tusen bara för att byta centralen.
11 tusen då är det svart av typ polacker med material som det är tveksamt om elektrikern köpt.
Polaren gjorde en villa 150 m², kund stog med alla saker i proffs kvalitet. Han och en till gjorde det på 2x10 timmar. 30 000 svart
 

Bästa svaret

Mikael_L
nizzehult nizzehult skrev:
Har tittat på en enplansvilla på 120 kvm byggd 1987 och köper jag den så är det nog läge att modernisera elen så jag försöker få mig en bild om vad det kan kosta. Elen är dold, dosorna infällda och jag utgår från att ledningarna är dragna i VP-rör. Den är uppvärmd med radiatorer genom en jordvärmepump och den finns i garaget.
Tyvärr är de flesta uttagen i bodelen ojordade men frågan är om jag ens ska bry mig om det? Skulle även detta behöva åtgärdas blir det väl rätt omständligt och dyrt? Eller?
Det jag däremot vill ha gjort är att byta ut den gamla elcentralen mot ett modernt med vippsäkringar och sätta in jordfelsbrytare. Jag tror detta varken är komplicerat eller speciellt dyrt men det vore ändå intressant att veta den ungefärliga kostnaden om elektrikern
a) får sälja även alla installerad utrustning
b) om jag köper in utrustning från t ex Jula eller Biltema och bara köper jobbet. Om dom ens tar på sig såna jobb?
Vägguttag och brytare behåller jag i den mån det går (om man inte byter till jordat).

Garaget är byggt i efterhand och där är elen redan fixad.
Ja, då tar jag själva trådfrågan då.

Jag börjar med att säga att jag är själv elektriker med behörighet, så skulle jag köpt ditt hus så skulle jag alltså göra alla eljobb själv, och inte lägga mer än materialkostnad och tid.
Och om jag köpte det där huset så tvivlar jag starkt på att jag skulle bytt någon elcentral. Om alla rummen är i någorlunda OK skick så skulle jag troligen inte ens byta några apparater.
Komplettera med det som saknas (dvs "Här borde det vara bra med ett uttag !!") och kanske sätta in en JFB bredvid centralen, vore troligtvis det jag skulle göra, sen skulle jag antagligen byta apparater till nya (och passa på att jorda) den dagen som ett rum renoveras, men inte innan.

Och lite då och då kommer jag till hus liknande ditt där de frågar om ungefär samma saker, och då svarar jag ungefär samma sak, dvs hur jag skulle gjort själv.

Ett hus från 80-talet, särskilt i slutet av 80, brukar sällan vara speciellt grejat och förstört vad gäller elanläggningen, nästan alltid är det mesta prydligt och bra och ofta relativt orörd originalinstallation. Och varningstecken brukar synas rätt tydligt. Och i slutet av 80-talet så började antalet uttag och annat sånt bli rätt OK, dvs fungera även med det moderna livet.
En diazed-central är på flera sätt bättre än de moderna med automatsäkringar, t.ex. är porslinssäkringarna snabbare vid kortslutning men däremot tål de lite mer överlast. Även om man inte ska förlita sig på överlast (det är ett dimensioneringsmässigt fel) så gör man det trots allt ibland, och är ganska lycklig över denna egenskap då.


Så mitt råd brukar vara att låta befintlig central sitta kvar, men komplettera med en mindre bredvid, som rymmer minst en JFB till den befintliga, men även gärna en JFB till och några säkringar, som kan användas till att sektionera upp allt på två JFB, t.ex. sätta el utomhus på egen JFB. Men man kan börja med en JFB och tom plats för framtida utbyggnad.

Sen brukar jag råda att kolla upp alla uttag och strömbrytare, byta sånt som är trasigt, sånt som blir varmt/blixtrar eller är utan petskydd. Och är det lite att byta ut, kan man välja ett rum att byta i, och passa på och jorda där då. Och materialet som blev över kan användas till att byta annat skadat/fult/dåligt, eller ligga ett tag i braochhalådan.

Sen kompletterar man där det finns behov, kanske ett eget uttag till torktumlare, eller ett uttag till diskmaskin, eller lite fler lysrör i garaget eller något annat behov.

Och slutligen så passar man på och jordar och byter apparater i framtiden i samband med att man renoverar rum, men väntar alltså med att kasta pengar på det tills det är dags.


Sen kan det finnas folk som har en bestämd uppfattning om att saker och ting ska bytas, även om jag hade en annan åsikt, då gör jag ju det självklart.


Vad gäller kostnad...
Jag blev inte riktigt klar över om du ville ha inräknat byte av alla apparater (uttag + srtömbrytare), men ska det bli jordat så är ju ett utbyte tvunget.
Jag skulle tro att en kostnad för rent utbyte av alla ledningar (iom dragning av jord) och alla apparater samt byte av central skulle ramla ner på något runt 25-35 tusen. Då är det bara byten, inget extra, inga kompletteringar.
Bara sådär mellan tummen och pekfingret.

Vill du stå för materialet själv, så brukar materialet i såna här sammanhang utgöra ca hälften av hela kostnaden, så då skulle det bli runt 13-17 tusen i arbete. Fast jag skulle nog räkna lite högre per automatik då, då en del brytare och uttag och annat material från Biltema/Jula är småstruligt att koppla/montera - det tar mer tid.


För kunder som vill ha prispressat så köper jag idag vissa solar+ produkter från solar, som har attraktivt pris och helt OK kvalitetskänsla. Så var du min kund och ville pressa priset skulle du få en central av något tyskt fabrikat i kapslingen som är ganska OK och med AEG-säkringar i. Och till det solar+ programmet på apparater (som ser lite ut som ABB) alternativt Schneider Exxact apparater som också ligger bra i pris för mig.
Sen skulle jag gärna annars sälja på dig en hagercentral, men den kostar 50% mer, men går å andra sidan något lite snabbare att koppla.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
När huset jag bor i nu byggdes i slutet av 90-talet så använde elektrikerna bara flexför med färdigdragen tråd. Går fort att installera men det är i princip lögn att göra nåt i efterhand; alltså dra om eller dra in en mer tråd. Även om man nyttjar den befintliga som dragtråd.

Skulle en elektriker vända i dörren bara för att det inte var dom märken han vill jobba med på materielen kan jag gott välja en annan. Landet är fullt av elektriker.
Jag jobbar inte med skräp då jag inte jobbar per timme. Varför någon vill ha skräp men monterat är över mitt förstånd. Ska jag montera skräp kommer Tim priset vara högt, arbetstid längre och slut resultatet betydligt sämre.
Tråkigt att höra att det verkar finnas en del elektriker utan yrkesstolthet.
 
Och nått man kanske inte tänker på är att det oftast går lite fortare att byta apparater än att återmontera dom g:a. Det är ju "samma" arbete men dom moderna apparaterna är ju lite mer "lättarbetade".
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jag lever inte ens 40-50 år och frågan är ens om huset gör det. I nuvarande huset sitter CO kontakter och brytare på hela ÖV och det var inget större fel på dem. Visst känns det "tryggare och bättre" att köpa välkända märken - men för 4-5 ggr pengarna?
Jag vill ta fasta på den här meningen en aning. Menar du Clas Ohlson med CO? På Clas Ohlson kan man hitta kvalitetsuttag från Schneider och Elko till exempel. Dessutom deras eget märke Cotech. Jag har ingen direkt uppfattning om uttagen från Cotech. Men prisskillnaden du anger stämmer inte. Ett infällt jordat tvåvägsuttag från Elko kostar 99,90. Samma typ av uttag från Cotech kostar 59.90.

Däremot har jag erfarenhet av uttag från Biltema. Det är bara ett par veckor sedan jag senast föll för frestelsen att köpa vägguttag på Biltema. Jag blev inte nöjd den här gången heller. Det är skräp.

Köp lågprisuttag om du vill. Men lura inte i dig själv att det är så stor prisskillnad som du skriver.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.