tommib
nizzehult nizzehult skrev:
Men hela slangen flexar ju betydligt och om det är några meter och två eller tre krökar så går det bara inte om man vill mata in nytt. Flexslang är ondska av den anledningen. Hur menar du göra fel med den? Det var ju ett nybygge och denna typ används knappast vid kompletteringar.
Det är precis det jag menar. Om flexslangen flexar efter montering så är den felmonterad. Den ska monteras "lagom" sträckt just för att man ska kunna dra om.

nizzehult nizzehult skrev:
Jag lever inte ens 40-50 år och frågan är ens om huset gör det. I nuvarande huset sitter CO kontakter och brytare på hela ÖV och det var inget större fel på dem. Visst känns det "tryggare och bättre" att köpa välkända märken - men för 4-5 ggr pengarna?
Om du inte tror att huset ska överleva 40-50 år skulle jag inte köpa det, oavsett din egen tänkta livslängd.

Man får väldigt sällan mer än man betalar för men ofta mindre. Jag kan inte uttala mig tvärsäkert om elapparater men jag (som är amatör) tycker det är påtaglig skillnad på Anslut/Cotech och Elko. Besparingen jag skulle kunna göra är inte värd det. Dessutom finns en fördel i att med stor sannolikhet kunna komplettera med samma apparatserie 10-20 år från nu. Man kan ha olika uppfattning i den frågan.

Som Avemo säger så är prisskillnaden inte heller så enormt stor som du vill låta påskina. Visst kan du hitta uttag för 20 kr på Biltema eller Harald Nyborg eller liknande men de skulle jag absolut inte vilja montera. Anslut/Cotech är lite mer ok, åtminstone vissa modeller, men det är absolut skillnad i kvalitet och inte alls lika mycket skillnad i pris.

För att ta ett konkret exempel så gillar jag Schneiders (tid Eljo) IP44-uttag Aqua Stark. Detta kostar ca 280 kr i dubbelutförande. Malmbergs har ett snarlikt (Nordic) för 89 kr. Ändå förbannar jag de där malmbergsuttagen där jag har installerat dem. Samma gäller Anslut av vilka jag har ett, det är helt enkelt trögare att få i stickproppen. När det gäller ett eluttag som ska sitta såpass länge som de gör så betalar jag hellre för kvalitet.

EDIT: Kollade nu som hastigast på Jula, som säljer både sitt eget märke och Elko/Schneider. Ett jordat infällt tvåvägsuttag från Anslut kostar 59,90 kr. Ett likadant Elko RS kostar 99,99 kr. Schneider trend kostar lite mer, 139 kr och Exxact Primo kostar 129 kr. Så snarare dubbla priset än de 4-5 ggr du pratar om. I fallet med Elko RS inte ens det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag var hemma hos en bekant och skulle fixa uttag som krånglade (enligt honom). Var ett Elko och när jag öppnade så hade det varit kraftigt överbelastad med bränd plast. Höll en lektion i hur man ska tänka och ansluta olika apparater och sedan stack han ett noname-uttag i handen på mig som han tyckte jag skulle montera, typ Biltema. Absolut ren skit invändigt.
Efter lite kontroller så hade det 40 år gamla Elko-uttaget bättre spänst i metallen fortfarande trots brännmärkena, så det fick vara kvar efter omskalning av kablar och kontroller.
 
Och när det gäller slang OCH RÖR ska dom fästas i underlaget med ca 60 cm mellanrum. Det man ska vara medveten om är att vissa "billighetsslangar" inte tål att sträckas eller böjas lite tvärare då den efter en tid brister pga av "töjningen", detta pga dom inbyggda spänningarna i matr. som dom är tillverkade av och av tillverkningsmetoden. Så även där är det som nästan alltid, ska det vara lite bättre kostar det lite mer.
 
tommib
På vissa billiga slangar kan man också råka köra dragfjädern genom slangväggen om man har gjort en för tvär böj.

Fråga inte varför jag vet det..... :oops:
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Och är någon intresserad att veta hur lång tid det tar att göra olika moment så kan man ladda hem ATL listan (den lista som elektriker använder för att räkna ut tidsåtgången vid ackordsjobb)
Den är bara ca 300 sidor och med dom flesta moment tidsatta, dom moment som inte är tidsatta får man uppskatta.
 
nizzehult
T Triax skrev:
Jag jobbar inte med skräp då jag inte jobbar per timme. Varför någon vill ha skräp men monterat är över mitt förstånd. Ska jag montera skräp kommer Tim priset vara högt, arbetstid längre och slut resultatet betydligt sämre.
Tråkigt att höra att det verkar finnas en del elektriker utan yrkesstolthet.
Problemet här med dig är att du har dömt ut det som skräp bara för att det kanske inte är ett märke som du har jobbat med tidigare. En väldigt konservativ syn som finns även i andra branscher. Har inget med yrkesstolthet att göra.
Visst förstår jag att ett uttag för 29,- kan ha en del svagheter jämför med ett för 150,- och kanske inte ska vara det första valet men ett uttag för 45,- kan vara minst lika bra som det dyra.

Jag skruvar en del i bilar själv och visst är det gött att jobba med verktyg från Bacho eller Kamasa men det funkar även utmärkt med Biltemas lite bättre verktyg. Tänk om jag skulle åka och hjälpa en polare med bilen och jag såg att han då hade verktyg från Biltema; skulle jag då vägra att hjälpa till? Hade han däremot verktyg från Rusta eller Ö&B kanske man skulle tveka.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte det räcker med två arbetsdagar, jag skulle gissa 3-4 dagar beroende på hur bara det går.
Ja det känns rimligare och du borde ju veta antar jag.

Vi drog ju om allt från elcentral till första kopplingspunkt här. Det tog 2 dagar ink en hel del funderande på var alla rör tog vägen och en del ny kanalisation. Skulle vi även byta från första kopplingspunt till övriga dosor etc skulle det nog vara två dagar till för oss. Därefter har jag nog lagt en dag på dokumentation/märkning. Gissningsvis jobbar ett par elektriker som pysslar med detta dagarna i ända lite snabbare än vad vid gör, även om en av oss har auktorisation.
 
nizzehult
tommib tommib skrev:
Det är precis det jag menar. Om flexslangen flexar efter montering så är den felmonterad. Den ska monteras "lagom" sträckt just för att man ska kunna dra om.

Om du inte tror att huset ska överleva 40-50 år skulle jag inte köpa det, oavsett din egen tänkta livslängd.

Man får väldigt sällan mer än man betalar för men ofta mindre. Jag kan inte uttala mig tvärsäkert om elapparater men jag (som är amatör) tycker det är påtaglig skillnad på Anslut/Cotech och Elko. Besparingen jag skulle kunna göra är inte värd det. Dessutom finns en fördel i att med stor sannolikhet kunna komplettera med samma apparatserie 10-20 år från nu. Man kan ha olika uppfattning i den frågan.

Som Avemo säger så är prisskillnaden inte heller så enormt stor som du vill låta påskina. Visst kan du hitta uttag för 20 kr på Biltema eller Harald Nyborg eller liknande men de skulle jag absolut inte vilja montera. Anslut/Cotech är lite mer ok, åtminstone vissa modeller, men det är absolut skillnad i kvalitet och inte alls lika mycket skillnad i pris.

För att ta ett konkret exempel så gillar jag Schneiders (tid Eljo) IP44-uttag Aqua Stark. Detta kostar ca 280 kr i dubbelutförande. Malmbergs har ett snarlikt (Nordic) för 89 kr. Ändå förbannar jag de där malmbergsuttagen där jag har installerat dem. Samma gäller Anslut av vilka jag har ett, det är helt enkelt trögare att få i stickproppen. När det gäller ett eluttag som ska sitta såpass länge som de gör så betalar jag hellre för kvalitet.

EDIT: Kollade nu som hastigast på Jula, som säljer både sitt eget märke och Elko/Schneider. Ett jordat infällt tvåvägsuttag från Anslut kostar 59,90 kr. Ett likadant Elko RS kostar 99,99 kr. Schneider trend kostar lite mer, 139 kr och Exxact Primo kostar 129 kr. Så snarare dubbla priset än de 4-5 ggr du pratar om. I fallet med Elko RS inte ens det.
All el och därmed också flexslang är monterat av en erfaren och behörig elektriker men han erkände också att den stora fördelen med färdigtrådad flexslang var just att det gick snabbt, men att göra arbeten i efterhand där är ibland en omöjlighet - oavsett hur noga man varit.

...eller så köper man utomlands och går förbi alla dessa förbaskade grossister som dubblar priset i varje led bara för att flytta kartonger. Kollade snabbt upp vad en Schneider omkopplare och uttag kostar i Tyskland och det rör sig om ca €1,9 - alltså 20 spänn. Sen kostar ramen €1. Ett dubbeluttag hittade jag för €5.5 (välj: Doppelsteckdose eller Schalter, ohne ramen).

https://www.ebay.de/itm/Schneider-A...-Taster-Schalter-Unterputz-CAT6/163989108181?

Sen förstår jag elektriker som jobbar per timme att det ska gå så snabbt som möjligt och att då behöva trilskas med produkter som man inte är van är både enklare och snabbare men för mig själv spelar det ingen större roll om det tar 10 min eller en timme att installera ett vägguttag.

Jag köper f ö all min olja till bilen i Tyskland och betalar ca 35,-/litern medan motsvarande eller ibland exakt samma olja i Sverige kostar uppemot 150,-/litern eller mer.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Visst förstår jag att ett uttag för 29,- kan ha en del svagheter jämför med ett för 150,- och kanske inte ska vara det första valet men ett uttag för 45,- kan vara minst lika bra som det dyra.
Vad har du hittat för uttag för 29 kr? Eller 45 kr?
Jag hittar på Biltema följande uttag: 46-903. Det kostar 299 kr för ett 10-pack. Sådana har jag erfarenhet av. De fungerar och är extremt fula. Jag har någon gång satt upp ett sådant som jag sedan bytt ut mot ett annat för att det var så fult.

nizzehult nizzehult skrev:
Jag skruvar en del i bilar själv och visst är det gött att jobba med verktyg från Bacho eller Kamasa men det funkar även utmärkt med Biltemas lite bättre verktyg.
När det gäller verktyg så har Biltema ett ganska brett spann som sträcker sig från skräp till riktigt bra. Köper man de dyrare verktygen på Biltema får man ofta riktigt bra kvalitet. Men då är det inte heller lika billigt som skräpet. Beträffande vägguttag saknas den bredden. Det är låg kvalitet på allt där. Användbart och billigt. Men inte bra.
 
tommib
Du jämför äpplen och päron. Dels är det en strömbrytare du visar, dels är den från en annan serie än det vi har här.

Om vi ska jämföra åtminstone strömbrytare med varandra så kan vi väl ta den här

https://www.elbutik.se/product.html/exxact-stromstallare-trapp/1-pol?category_id=15230

44 kr på elbutik.se. Ja, det är dyrare än i Tyskland, precis som många andra byggvaror. Jag kan inte värdera om en del av prisskillnaden kommer av att det är olika serier. (Asfora vs Exxact). Säljaren du länkar skickar inte heller till Sverige. Man kan fundera på om en del av prisskillnaden kommer sig av olika konsumentskyddslagstiftning som driver kostnader för försäljarledet.

En betydligt vidare diskussion är den om sakers pris överlag. Ja, man kan köpa grejer mycket billigare i Polen/Baltikum. Vill du handla allt därifrån? En del av kostnaden är helt enkelt att du har grejerna närmare, precis som det blir för en fysisk butik i kvarteret kontra en nätbutik i de småländska skogarna. Vi handlar mer och mer på nätet till priset av att lokal handel dör ut. Det finns för- och nackdelar med allt. Detta är dock en diskussion som är väldigt OT.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Problemet här med dig är att du har dömt ut det som skräp bara för att det kanske inte är ett märke som du har jobbat med tidigare. En väldigt konservativ syn som finns även i andra branscher. Har inget med yrkesstolthet att göra.
Visst förstår jag att ett uttag för 29,- kan ha en del svagheter jämför med ett för 150,- och kanske inte ska vara det första valet men ett uttag för 45,- kan vara minst lika bra som det dyra.

Jag skruvar en del i bilar själv och visst är det gött att jobba med verktyg från Bacho eller Kamasa men det funkar även utmärkt med Biltemas lite bättre verktyg. Tänk om jag skulle åka och hjälpa en polare med bilen och jag såg att han då hade verktyg från Biltema; skulle jag då vägra att hjälpa till? Hade han däremot verktyg från Rusta eller Ö&B kanske man skulle tveka.
nizzehult nizzehult skrev:
Problemet här med dig är att du har dömt ut det som skräp bara för att det kanske inte är ett märke som du har jobbat med tidigare. En väldigt konservativ syn som finns även i andra branscher. Har inget med yrkesstolthet att göra.
Visst förstår jag att ett uttag för 29,- kan ha en del svagheter jämför med ett för 150,- och kanske inte ska vara det första valet men ett uttag för 45,- kan vara minst lika bra som det dyra.

Jag skruvar en del i bilar själv och visst är det gött att jobba med verktyg från Bacho eller Kamasa men det funkar även utmärkt med Biltemas lite bättre verktyg. Tänk om jag skulle åka och hjälpa en polare med bilen och jag såg att han då hade verktyg från Biltema; skulle jag då vägra att hjälpa till? Hade han däremot verktyg från Rusta eller Ö&B kanske man skulle tveka.
Nu har du fel på flera punkter och påstår osanningar.
Jag har monterat allt från biltema, jula Mm.
Deras egna märken är väldigt dålig kvalitet.
Jag har inga problem att montera saker av samma eller högre kvalitet än eljo.
Anledning att jag vägrar montera biltema och jula saker är för att.
1 tar längre tid
2 sämre resultat
3 sämre hållbarhet
4 jobbigare att arbeta med.

Alla dessa 4 punkter är saker som kan få kunden att tro att man är en klåpare, sprider det vidare som skapar ett dåligt rykte.

Psykolog är tydligen inte ett yrke för dig då din förmåga att läsa folk är rätt dålig. Vet flera elektriker som vägrar montera biltema pga dom 4 punkterna.

Angående bil bra för dig att det fungerar med biltema.
men det är rätt skilda förhållanden om du åker och hjälper din polare.
du riskerar inte din inkomst och skulle det gå snett känner du förhoppningsvis din polare bra nog att förklara varför.
jag kör nästan uteslutande med bahco för kvalitet och ergonomi.
när det är ont om tid är det inte jätte roligt att runddra bult eller skruv.
sen skruvar jag rätt frekvent med saker som kostar en eller flera månadslöner ibland dyrare saker.
man blir rätt irriterad på sig själv när man har sönder en del för 15-20k för man köpte ett verktyg för 1000 kr ist för 2000kr.
men skruvar man bara på billiga delar som lätt går att få tag på och inte använder verktygen 8-10 timmar per dag så visst då kanske biltema fungerar.

alla bra hantverkare vet att bra verktyg kostar

ps då jag nämner jula prylar menare jag inte eljo/elko
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nizzehult
tommib tommib skrev:
Du jämför äpplen och päron. Dels är det en strömbrytare du visar, dels är den från en annan serie än det vi har här.

Om vi ska jämföra åtminstone strömbrytare med varandra så kan vi väl ta den här

[länk]

44 kr på elbutik.se. Ja, det är dyrare än i Tyskland, precis som många andra byggvaror. Jag kan inte värdera om en del av prisskillnaden kommer av att det är olika serier. (Asfora vs Exxact). Säljaren du länkar skickar inte heller till Sverige. Man kan fundera på om en del av prisskillnaden kommer sig av olika konsumentskyddslagstiftning som driver kostnader för försäljarledet.

En betydligt vidare diskussion är den om sakers pris överlag. Ja, man kan köpa grejer mycket billigare i Polen/Baltikum. Vill du handla allt därifrån? En del av kostnaden är helt enkelt att du har grejerna närmare, precis som det blir för en fysisk butik i kvarteret kontra en nätbutik i de småländska skogarna. Vi handlar mer och mer på nätet till priset av att lokal handel dör ut. Det finns för- och nackdelar med allt. Detta är dock en diskussion som är väldigt OT.

Jag tog bara första bästa jag hittade och skulle man lägga ner tid på att söka så kan jag garantera att man både kan hitta samma produkt och även de som skeppar till Sverige.
"...olika konsumentskyddslagstiftning som driver kostnader för försäljarledet." Vad är det för svammel? Det råder fri konkurrens, speciellt inom EU och att ens försöka begränsa detta på olika sätt är t o m straffbart. Jag har själv drivit företag där jag importerade produkter från USA och fick då välformulerade brev från advokatfirmor där jag ombads att genast upphöra med denna verksamhet. Men vad kunde dom göra? Jo, absolut ingenting.
Jag håller med om att denna diskussion är OT men jag kan inte förstå prisskillnaderna öht då Tyskland och Sverige har ungefär samma löner, skatter och annat.

Ang mina egna CO-prylar på min egen ÖV kan jag bara citera elektrikern som installerade: var har du köpt dessa? Det var absolut inget större fel på dessa. När han sen fick veta priset så insåg han att detta var långt under dom inpriser han hade...
 
P Peter_JP skrev:
Tror inte att en seriös elektriker vill koppla in produkter ifrån Jula eller Biltema som du själv har köpt in.
Det beror helt på vad det är. Vi ville ha Nexa system och fasadlampor från Kjell resp Byggmax det var inga problem alls.
 
tommib
nizzehult nizzehult skrev:
Jag håller med om att denna diskussion är OT men jag kan inte förstå prisskillnaderna öht då Tyskland och Sverige har ungefär samma löner, skatter och annat.
Tyskland har lägre moms (19%), så det kan förklara lite. Frågan är väl också vad det kostar att få hit grunkan. Annars är det säkert så att det finns en skillnad mest av historiska skäl för att man kunnat ta ut mer här.

Ang lagstiftning så vet jag inte säkert men jag vet när man handlar av div e-handlare att support och reklamationsärenden är som att försöka krama blod ur en sten. Det kan säkert stå för ytterligare en del av prisskillnaden, dvs att man helt enkelt har en lägre servicenivå. I Sverige har man haft relativt generösa regler för öppet köp, jag vet inte om det är samma i Tyskland.
 
nizzehult
tommib tommib skrev:
Tyskland har lägre moms (19%), så det kan förklara lite. Frågan är väl också vad det kostar att få hit grunkan. Annars är det säkert så att det finns en skillnad mest av historiska skäl för att man kunnat ta ut mer här.

Ang lagstiftning så vet jag inte säkert men jag vet när man handlar av div e-handlare att support och reklamationsärenden är som att försöka krama blod ur en sten. Det kan säkert stå för ytterligare en del av prisskillnaden, dvs att man helt enkelt har en lägre servicenivå. I Sverige har man haft relativt generösa regler för öppet köp, jag vet inte om det är samma i Tyskland.
Det kan inte ha gått dig förbi att dom flesta som kan hantera en dator och är van att nätshoppa numera handlar bildelar på nätet, företrädesvis från Tyskland?
Vi pratar skillnader på flera hundra procent - för exakt samma delar. Ett tändstift (Bosch) kostar på en vanlig svensk reservdelsbutik 60-70,- eller mer. Samma stift kostar 25,- i Tyskland. Jag renoverade nyligen en Toyota med byte av kamrem, stötdämpare, filter, stift, bromsbelägg mm. Detta skulle Dyronomen ha 4 450,- för. I Tyskland kostade exakt samma delar mer eller mindre på kronan en fjärdedel av detta!
Visst, jag fick betala 150,- i frakt och det tog en vecka innan jag hade det hemma och sen är det lite bökigare med eventuella reklamationer eller återköp men för den skillnaden kan jag stå ut med det.
På däck är det samma visa och där har däckonline slagit sig in som en kil i hela branschen.

Jag har aldrig behövt sätta mig in i hur det ser ut med elmateriel men det gjordes ett TV-program för ett antal år sen där man jämförde olika prylar på ett byggvaruhus i Sverige och Belgien. Det visade sig att ett verktyg som var tillverkat i Sverige såldes billigare till slutkund på det belgiska varuhuset än vad en svensk hantverkare med hyfsade rabatter kunde köpa det för i Sverige! Ännu värre var det på klinker och kakel.

Att yrkesmän känner sig akterseglade och nästan kränkta om dom inte får göra som dom alltid har gjort är inget nytt men dom måste anpassa sig till verkligheten och inse att konkurrenskartan har ritats om! Hantverkare i t ex Frankrike fick göra detta redan på 80-talet och dom klarar sig ändå fint. I dessa länder har alltså hantverkare inga stafflade 30-70% rabatt från grossisterna utan dom handlar direkt från stora byggmarknader (grossistledet är alltså borta) till i princip samma priser som vanligt folk. Det som skiljer är att dom köper på krita, ofta 90 dagar eller mer.

Min plan? Jag kommer nog att ta dit en elektriker som får titta på hur det ser ut och sen får han föreslå (offerera) vad som behöver göras uppdelat i rent arbete och materiel. Allt som jag kan och får göra själv kommer jag att försöka göra. Sen frågar jag honom om priserna gäller om jag själv skaffar materielen. Säger han blankt nej så tar jag dit en annan. Jag vill heller inte ha värsta junket men kan gärna lägga ner lite tid för att spara några spänn genom att hitta bästa inköpskällan, oavsett om det är i Sverige eller i övriga EU. Denna procedur kommer jag f ö att tillämpa även på andra saker i min renovering; smarta hem prylar, VVS, värmepump, vitvaror etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.