tommib
Just bildelar har till del gått mig förbi eftersom jag är helt ointresserad av den branschen, men din poäng kvarstår.

Jag tror att du har helt rätt och jag önskar också att du ska ha det till del. Hantverksbranschen måste ställa om till att leva på arbetet, inte på absurda materialpåslag (t.ex. en nu aktuell tråd om rörpluggar).

Missförstå mig inte, jag har inga invändningar mot att du gör som du tänkt, jag tror bara att det kan bli svårt mot många hantverkare som mentalt inte är där än.

Ang kvaliteten på elprylar så är det väl den enda anledningen till att jag ändå hoppas att vi behåller en del av det vi har och inte fullkomligt hänger med racet till botten. Det är också därför jag verkligen vill rekommendera kvalitetsgrejer. Anslut och Cotech är det oftast inte.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
nizzehult
Bra där, då är vi överens.
Det här f ö gäller inte bara dessa branscher utan sen vi gick med i EU så ökade vi också handelsområdet rent bildligt.
Jag är stor förespråkare av fri konkurrens och när den fungerar som tänkt så slås också dom som producerar billiga men undermåliga produkter ut. Mycket av det Biltema sålde var länge ett skällsord men det finns idag även riktigt bra prylar i deras sortiment. Vi som är riktigt gamla kom ihåg hur man häcklade Japan, "Made in Japan" var lika med skräp. Det är det ingen som tycker idag.
Man får heller inte glömma att produkter utvecklas och kraven ökar - precis som har hänt med Biltema. Om du hade en fransk bil 1977 som bara jäklades så blev du rädd detta märke och skulle inte ens idag snegla åt en sån bil. I samma veva viftar du bort att märket fortfarande lever gott, säljer många bilar och mår allmänt bra. Hur kan det komma sig? Jo...dom kanske har förbättrat sina produkter på 43 år och spelar i en helt annan liga idag - men du känner bara till hur det var 1977.
Tror det är samma med Cotech, Anslut och liknande märken. Det är inte, och kommer aldrig att bli top notch och jämförbara med dom stora grabbarna men med åren så förbättrar dom sig och blir mer och mer prisvärda.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Anledning att jag vägrar montera biltema och jula saker är för att.
1 tar längre tid
2 sämre resultat
3 sämre hållbarhet
4 jobbigare att arbeta med.
Jag håller med om nummer två och tre drabbar mig som kund om det blir så med billigare materiel. Nummer ett spelar mig ingen roll om det är kommunicerat från början och framförallt om det lägre priset på uttaget uppväger ökad arbetskostnad. Om inte nummer fyra leder till nummer ett bryr jag mig inte.
 
Nu kommer vi lite OT men eftersom TS är med på tåget så :). Jag instämmer helt i att Biltemas kvalitet generellt gjort ett ordentligt lyft (även om jag själv inte köper deras elmaterial), det intressanta är att Clas Ohlsson också gjort en kvalitetsresa fast åt andra hållet eftersom de numera har mycket kinaprylar i sitt eget märke CoTech och inte verkar ha hunnit bygga upp en fungerande kvalitetskontroll. Jag upplever det därför som ett lotteri att köpa något på Clas Ohlsson nuförtiden mot att tidigare varit helt trygg i att det var OK kvalitet i vad man än köpte där.
 
A Avemo skrev:
Jag vill ta fasta på den här meningen en aning. Menar du Clas Ohlson med CO? På Clas Ohlson kan man hitta kvalitetsuttag från Schneider och Elko till exempel. Dessutom deras eget märke Cotech. Jag har ingen direkt uppfattning om uttagen från Cotech. Men prisskillnaden du anger stämmer inte. Ett infällt jordat tvåvägsuttag från Elko kostar 99,90. Samma typ av uttag från Cotech kostar 59.90.

Däremot har jag erfarenhet av uttag från Biltema. Det är bara ett par veckor sedan jag senast föll för frestelsen att köpa vägguttag på Biltema. Jag blev inte nöjd den här gången heller. Det är skräp.

Köp lågprisuttag om du vill. Men lura inte i dig själv att det är så stor prisskillnad som du skriver.
CO har ochså uttag som är brandade ABB.
 
Visst ser det snyggt ut med en ny central. Och sitter den synligt så kan det vara fint att byta. Rent tekniskt blir det inte bättre, och automatsäkringar har ochså ett bäst-före-datum så de ska bytas så småningom de ochså.
MEN, om jag skulle byta central så är främsta skälet att kunna sätta in övervakande och styrda manicker. Astrour, effektmätare, brytare, effektvakt mm
Än så länge så är elinstallationer på typ stenåldersnivå, men det händer saker. Inom några år har du solceller på taket och bil som ska laddas. Överskottsel ska säljas. Du behöver styra dina förbrukare att slå på när ström är tillgänglig eller billig.
Tänk dej in i detta. Du kommer förmodligen vilja ha fler "säkringar" än i dag.
Så om du byter - tänk in expansion.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Visst ser det snyggt ut med en ny central. Och sitter den synligt så kan det vara fint att byta. Rent tekniskt blir det inte bättre, och automatsäkringar har ochså ett bäst-före-datum så de ska bytas så småningom de ochså.
MEN, om jag skulle byta central så är främsta skälet att kunna sätta in övervakande och styrda manicker. Astrour, effektmätare, brytare, effektvakt mm
Än så länge så är elinstallationer på typ stenåldersnivå, men det händer saker. Inom några år har du solceller på taket och bil som ska laddas. Överskottsel ska säljas. Du behöver styra dina förbrukare att slå på när ström är tillgänglig eller billig.
Tänk dej in i detta. Du kommer förmodligen vilja ha fler "säkringar" än i dag.
Så om du byter - tänk in expansion.
Istället för all lullul kasta in en plc och relän.
Då kan du gör allt du nämnde och väldigt mycket mer. Jag kastade in en s7:a. Bara för skoj skull monterade jag upp en signal lampa som blinkar när det regnar i Hong Kong
 
nizzehult
T Triax skrev:
Istället för all lullul kasta in en plc och relän.
Då kan du gör allt du nämnde och väldigt mycket mer. Jag kastade in en s7:a. Bara för skoj skull monterade jag upp en signal lampa som blinkar när det regnar i Hong Kong
Det låter intressant, inte minst eftersom jag är lite tekniknörd och tänkte slänga mig in i smarta-hem på riktigt när jag flyttar. Men det låter samtidigt rätt dyrt för man måste väl använda industriella prylar - där prisnivån är sekundär?
Detsamma gäller väl övervakade och styrda manicker som @lilytwig nämner? Förutom att standarderna är i en enda röra (finns ju en egen avdelning här om detta) så det gäller ju att satsa på rätt häst från början...
 
Om problemet med den gamla centralen är att man tycker den ser grå och tråkig ut så har jag hört sägas att det finns affärer som säljer vit färg! Finns inget olagligt i att måla sin central, lämna bara skyltarna läsliga!

Vill man sedan vara mer speciell än grannen kan man köpa bruna, glaserade, säkringshuvar.

Bredvid den gamla centralen kan man sätta en modern normkapsling för jordfelsbrytare, ur mm, och om man tar med den till färgaffären kan man få de två lådorna att gå "ton i ton" - i alla fall tills plastlådan har gulnat...
 
nizzehult nizzehult skrev:
Det kan inte ha gått dig förbi att dom flesta som kan hantera en dator och är van att nätshoppa numera handlar bildelar på nätet, företrädesvis från Tyskland?
Vi pratar skillnader på flera hundra procent - för exakt samma delar. Ett tändstift (Bosch) kostar på en vanlig svensk reservdelsbutik 60-70,- eller mer. Samma stift kostar 25,- i Tyskland. Jag renoverade nyligen en Toyota med byte av kamrem, stötdämpare, filter, stift, bromsbelägg mm. Detta skulle Dyronomen ha 4 450,- för. I Tyskland kostade exakt samma delar mer eller mindre på kronan en fjärdedel av detta!
Visst, jag fick betala 150,- i frakt och det tog en vecka innan jag hade det hemma och sen är det lite bökigare med eventuella reklamationer eller återköp men för den skillnaden kan jag stå ut med det.
På däck är det samma visa och där har däckonline slagit sig in som en kil i hela branschen.

Jag har aldrig behövt sätta mig in i hur det ser ut med elmateriel men det gjordes ett TV-program för ett antal år sen där man jämförde olika prylar på ett byggvaruhus i Sverige och Belgien. Det visade sig att ett verktyg som var tillverkat i Sverige såldes billigare till slutkund på det belgiska varuhuset än vad en svensk hantverkare med hyfsade rabatter kunde köpa det för i Sverige! Ännu värre var det på klinker och kakel.

Att yrkesmän känner sig akterseglade och nästan kränkta om dom inte får göra som dom alltid har gjort är inget nytt men dom måste anpassa sig till verkligheten och inse att konkurrenskartan har ritats om! Hantverkare i t ex Frankrike fick göra detta redan på 80-talet och dom klarar sig ändå fint. I dessa länder har alltså hantverkare inga stafflade 30-70% rabatt från grossisterna utan dom handlar direkt från stora byggmarknader (grossistledet är alltså borta) till i princip samma priser som vanligt folk. Det som skiljer är att dom köper på krita, ofta 90 dagar eller mer.

Min plan? Jag kommer nog att ta dit en elektriker som får titta på hur det ser ut och sen får han föreslå (offerera) vad som behöver göras uppdelat i rent arbete och materiel. Allt som jag kan och får göra själv kommer jag att försöka göra. Sen frågar jag honom om priserna gäller om jag själv skaffar materielen. Säger han blankt nej så tar jag dit en annan. Jag vill heller inte ha värsta junket men kan gärna lägga ner lite tid för att spara några spänn genom att hitta bästa inköpskällan, oavsett om det är i Sverige eller i övriga EU. Denna procedur kommer jag f ö att tillämpa även på andra saker i min renovering; smarta hem prylar, VVS, värmepump, vitvaror etc.
Om denne nu specifiserar det mtrl som du behöver inhandla för att gå tag på alltsom ska installeras, är du då beredd att betala för konsultarvode för den tid som läggs ner på detta? Om elektrikern detaljspecar mtrl och sen du tackar nej till offerten, har ju denne utfört ett arbete åt dig.
Då blir det väl inte något gnäll från din sida när du får en gaktura för utfört arbete, eller?
 
nizzehult
U Uffe A skrev:
Om denne nu specifiserar det mtrl som du behöver inhandla för att gå tag på alltsom ska installeras, är du då beredd att betala för konsultarvode för den tid som läggs ner på detta? Om elektrikern detaljspecar mtrl och sen du tackar nej till offerten, har ju denne utfört ett arbete åt dig.
Då blir det väl inte något gnäll från din sida när du får en gaktura för utfört arbete, eller?
Haha, i den bransch jag jobbar kan vi ibland lägga ner dagar, ja veckor på att specificera offerter. Tror du vi får eller kan debitera en enda spänn om vi inte vinner den upphandlingen?
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Jag kan också lämna en offert som jag lagt ner ett antal arbetstimmar på och med gott mod godta att kunden inte accepterar den
Det ingår i jobbet
Men på av ditt inlägg inlägg så fick jag uppfattningen att du skulle ha en detaljerad inköpslista för att kunna köpa in mtrl själv

Och i såfall så har elektrikern utfört ett arbete åt dig som denne ska ha betalt för

Jag själv har inga problem med att kunden själv köper in mtrl och jag debiterar samma timpeng, jag debiterar givetvis den tid det tar för att fixa fram underlaget.
Men som jag skrivit i andra trådar så ska det vara mtrl som håller måttet och har den kvalite som krävs.
Jag tar heller inte ansvar för prylarna.
Går något sönder så tar jag betalt för att byta det
Står jag för mtrl så kostar det inget.
Samt att om det saknas mtrl för att jag ska kunna jobba full dag så debiterar jag kunden ändå för full dag.
Dvs jag kör dessa jobb på löpande utan att lämna någon uppskattning av tidsåtgång.
Samt att jag är inte heller intresserad av att köpa (inte ens att få det gratis) det mtrl som blir över
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det låter intressant, inte minst eftersom jag är lite tekniknörd och tänkte slänga mig in i smarta-hem på riktigt när jag flyttar. Men det låter samtidigt rätt dyrt för man måste väl använda industriella prylar - där prisnivån är sekundär?
Detsamma gäller väl övervakade och styrda manicker som @lilytwig nämner? Förutom att standarderna är i en enda röra (finns ju en egen avdelning här om detta) så det gäller ju att satsa på rätt häst från början...
Ja en s7 1200 är väl och skjuta mygg med kanon.
Men en rasberry pi kostar inte mkt.
Relä kort med 10st relän 80kr.
Elmätare ca 300
 
Biltema uttag ca 4år. Den vitgrå plasten helt slut och smular sönder om man tar på den, går nästan trycka genom plasten med fingret. Slitet vitgrått eluttag från Biltema på trävägg, plasten ser ut att smula sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Mikael_L
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Biltema uttag ca 4år. Den vitgrå plasten helt slut och smular sönder om man tar på den, går nästan trycka genom plasten med fingret. [bild]
Ny sick alltså. Bjuder 20kr för den:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.