Papperskatt Papperskatt skrev:
Kan det vara så att CO, Biltema, med mera, kanske får äldre partier av samma modell än elgrossisterna, och att konstruktionen kan ha ändrats? Alltså samma modell, men ett äldre utförande?

En tanke bara…
Biltemas ser bara lika ut i plastens utformning, inget annat är likt en riktig Trend brytare/uttag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
tommib
S skogstomten skrev:
Kom att tänka på en sak. Kan artikelnummer och e-nummer vara olika saker? E-nummer är ju lite som ett ISBN-nummer på en bok som är kopplat till en specifik utgåva. Medan det kan finnas olika tryckningar, utgåvor, från olika förlag osv? Dvs det är "samma bok och samma artikelnummer" men ändå skiljer de sig åt fysiskt om man granskar de i detalj?

Vet bara att vi stod och jämförde identiska nummer och vad som rimligtvis borde vara identiska produkter medan produkterna skiljde sig åt fysiskt åt så att säga och att vi båda var förvånade MEN att min morbror trots allt stött på det tidigare genom åren.

Försöker också få fram poängen att jag i det ena fallet fick en betydligt bättre installation för en mindre merkostnad (Dra allt nytt vilket var vad TS frågade om) och i det andra fallet ville jag få fram att just min morbror absolut INTE till vardags hade något problem eller ovilja mot att testa något annat eller att kunden köpte grejor själv på valfritt ställe som han sen glatt monterar. Vilket jag alltså försökte förklara att han ofta gjorde i sitt dagliga jobb så han är en sådan som verkligen har stor erfarenhet av att jobba med olika fabrikat på produkterna som är köpta på en mängd olika ställen.

Så jag tror jag avslutar mitt inhopp i den här tråden nu. Var från början bara en vilja av att delge min egen erfarenhet från två större elinstallationer, men känner mig tyvärr lite "påhoppad" om just det här lite i onödan.
Det är inte meningen att hoppa på dig specifikt. Problemet är att det du säger är en vanlig ursäkt från diverse elektriker att ta 400 % mer än den konsumentinriktade handeln för samma produkter. Om du faktiskt har belägg, som i foton på produkterna inkl detaljer, så vore det en rätt stor nyhet eftersom branschföreträdare som sagt varit ute och dementerat att detta skulle stämma.

Ang allt det andra du säger kan jag inte annat än att hålla med. Billigare/sämre uttag tar längre tid att montera och kostar troligen mer i längden. Lika med att försöka fiska igenom en ny enskild ledare istället för att dra ur de gamla trådarna när man drar i nya. Billigare i slutänden, så länge elektrikern inte lägger på 2-400% på materielen.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Tog in uppskattning på pris för inte så länge sedan på elrenovering av mitt enplanshus byggår 1988 150 kvm. Jorda alla uttag, jordfelsbrytare, personskydd på kyl och frys samt på en grupp för uttag på fasad. Alla apparater byts etc. Central 5000 kr, apparater och kabel 9000 kr schneider apparater i det fallet, arbete 11000 kr efter ROT. Nu var det uppskattat för jag ville ha ett hum innan beställning men ni fattar grejen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ett mycket bra pris.
 
V vessen skrev:
Tog in uppskattning på pris för inte så länge sedan på elrenovering av mitt enplanshus byggår 1988 150 kvm. Jorda alla uttag, jordfelsbrytare, personskydd på kyl och frys samt på en grupp för uttag på fasad. Alla apparater byts etc. Central 5000 kr, apparater och kabel 9000 kr schneider apparater i det fallet, arbete 11000 kr efter ROT. Nu var det uppskattat för jag ville ha ett hum innan beställning men ni fattar grejen.
2 dagars jobb ca, eller?
 
Om det viktiga är att få byta centralen än att jorda alla rum så kanske det är den änden som ska börjas med och resterande ändringar kommer senare. Ett förslag är att byta centralen och dra fram nya FK till första dosan för varje grupp inkl jord.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror inte det räcker med två arbetsdagar, jag skulle gissa 3-4 dagar beroende på hur bara det går.
 
tommib tommib skrev:
Det är inte meningen att hoppa på dig specifikt. Problemet är att det du säger är en vanlig ursäkt från diverse elektriker att ta 400 % mer än den konsumentinriktade handeln för samma produkter. Om du faktiskt har belägg, som i foton på produkterna inkl detaljer, så vore det en rätt stor nyhet eftersom branschföreträdare som sagt varit ute och dementerat att detta skulle stämma.

Ang allt det andra du säger kan jag inte annat än att hålla med. Billigare/sämre uttag tar längre tid att montera och kostar troligen mer i längden. Lika med att försöka fiska igenom en ny enskild ledare istället för att dra ur de gamla trådarna när man drar i nya. Billigare i slutänden, så länge elektrikern inte lägger på 2-400% på materielen.
Biltema har vad jag vet inga "märkesprodukter" men kan ju ha produkter som är väldigt lika en viss modell av andra produkter.

Jag har också noterat att uttag som jag trott jag köpt samma modell varit olika, i de detaljer som bla beskrivs. Med den insikt jag har i andra typer av produkter så gör man löpande förändringar på produkter, vissa är så små att man inte byter artikelnr eller behöver certifiera om dem. Man kan även ha produkter tillverkade i olika fabriker med samma artikelnr, i vissa fall olika leverantörer. Jag har svårt att tänka mig att det finns en utstuderad tanke att elhandeln får de bättre och konsumentbutikerna får de sämre - det är nog mera frågan om vilken batch som går till vem, dvs slumpen. Skulle det vara en kvalitets- eller prestandaskillnad så är det normala att man faktiskt ändrar artikelnr. Helt klart är att Biltemas grejjor oftast är sämre än märkesgrejjorna.

Utan att vara elektriker kommer här mina lekmannatankar;

Jag skulle inte bry mig om att dra in jord i vanliga bostadsrum - titta på alla prylar du kopplar in och hur ofta du hittar nåt som normalt står i ett sovrum som är jordat. TV och dator kan vara jordat. Saker tänkta i kök eller tvätt, verkstad.

Ett vanligt missförstånd är ju att jordfelsbrytare KRÄVER jord. Men det gör det inte. Jag skulle absolut montera jordfelsbrytare.

Behöver man utöka en gammal central, eller dra in jord etc, kan jag förstå att det är mer rationellt för elektrikern att montera allt nytt än att rodda med den gamla centralen. Det känns som de nya är mer "elektrikervänliga" i sin uppbyggnad.

Vi bytte central pga att vi flyttade centralen från överplan till källare (förr i världen kom elen in med luftledning) och behövde exapandera kraftigt map att vi gjorde nytt kök.

Även vår förra underdimensionerade elcentral med porslinssäkringar så drog vi i princip aldrig nån säkring. Är det rätt dimensionerat så ska inte säkringarna gå.Så att behöva byta porslinssäkringar i tid och otid känner jag inte är ett problem. Är det fel dimensionerat går att med punktinsats lösa detta.

Finns någon säkring som kan förväntas gå (tex så brukade säkringen för svetsen gå ofta för mig) finns ju produkter som erbjuder automatfunktion i porslinsproppformat. Tex;
https://www.clasohlson.com/se/Proppautomat/p/Pr225008000
Ingen aning om de är bra.
 
A anis16 skrev:
2 dagars jobb ca, eller?
Mer än 2 dagar. Skulle säga 2 gubbar 1 dag när de drar kabel sedan räcker det med 1 gubbe övrig tid. Firman som lämnade pris är kanske exeptionellt billiga i timkostnad vad vet jag, men jag vet att de har de tufft i och med corona och lite jobb.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
V vessen skrev:
Mer än 2 dagar. Skulle säga 2 gubbar 1 dag när de drar kabel sedan räcker det med 1 gubbe övrig tid. Firman som lämnade pris är kanske exeptionellt billiga i timkostnad vad vet jag, men jag vet att de har de tufft i och med corona och lite jobb.
11000 efter ROT borde räcka till tre mandagar
 
Men ingen lämnar väl pris med rot avdraget inräknat??? Pris lämnar man för vad hela kostnaden blir, sedan kan man lämna en uppskattning om hur mycket kunden maximalt kan få i ROT. ROT avdraget är ju inget som ett företag kan lova ut det beror ju helt på hur köparen "har det ställt", tex med inkomstnivå ev tidigare utnyttjande av ROT
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är helt rätt som du säger men gissningsvis så finns det många firmor som lämnar offerter med ROT inräknat för att detcska se billigare ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men ingen lämnar väl pris med rot avdraget inräknat??? Pris lämnar man för vad hela kostnaden blir, sedan kan man lämna en uppskattning om hur mycket kunden maximalt kan få i ROT. ROT avdraget är ju inget som ett företag kan lova ut det beror ju helt på hur köparen "har det ställt", tex med inkomstnivå ev tidigare utnyttjande av ROT
Nej så är det, priset jag fick gällande arbetet var specat 15000 inkl moms exkl ROT och att det om möjlighet för ROT finns skulle bli 11000 efter ROT.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men ingen lämnar väl pris med rot avdraget inräknat??? Pris lämnar man för vad hela kostnaden blir, sedan kan man lämna en uppskattning om hur mycket kunden maximalt kan få i ROT. ROT avdraget är ju inget som ett företag kan lova ut det beror ju helt på hur köparen "har det ställt", tex med inkomstnivå ev tidigare utnyttjande av ROT
I all min kontakt med hantverkare där slutpriset diskuterats har det pris som nämnts varit inklusive rotavdrag. När vi däremot pratat timpris har det varit exklusive rot.

Om det är norm eller inte låter jag vara osagt men så har det i alla fall varit för mig både när det gäller lokala firmor och stora företag som anticimex.
 
5000 + 15000 + 9000 = 29000 kr / 150 kvm = 193 kr/kvm inkl moms.
Som någon skrev: ett bra pris.
Några andra inlägg visar betydligt högre nivåer, över 500 kr/kvm
Jag skrev tidigare om nyckeltalet 300-400 kr/kvm + moms, det gällde då slutkostnad inkl viss del av komplettering med utanpåliggande kabeldragning för att få fler uttag, el till spis, spiskåpa, inkl badrum (ej golvvärme) och gällde Stockholm med viss het marknad 2019.

En sak är klar. Det lönar sig att veta vad man vill ha och att ta in flera anbud.
Får man bra anbud kan man slå en Volt.
Antar man skambud så får man ligga där och Ohma sig i förtvivlan. :)
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.