nizzehult
T Triax skrev:
Ja en s7 1200 är väl och skjuta mygg med kanon.
Men en rasberry pi kostar inte mkt.
Relä kort med 10st relän 80kr.
Elmätare ca 300
En RPi har jag redan men hur jag ska integrera den via ett reläkort på ett säkert och godkänt sätt får du gärna utveckla.
 
nizzehult
U Uffe A skrev:
Jag kan också lämna en offert som jag lagt ner ett antal arbetstimmar på och med gott mod godta att kunden inte accepterar den
Det ingår i jobbet
Men på av ditt inlägg inlägg så fick jag uppfattningen att du skulle ha en detaljerad inköpslista för att kunna köpa in mtrl själv

Och i såfall så har elektrikern utfört ett arbete åt dig som denne ska ha betalt för

Jag själv har inga problem med att kunden själv köper in mtrl och jag debiterar samma timpeng, jag debiterar givetvis den tid det tar för att fixa fram underlaget.
Men som jag skrivit i andra trådar så ska det vara mtrl som håller måttet och har den kvalite som krävs.
Jag tar heller inte ansvar för prylarna.
Går något sönder så tar jag betalt för att byta det
Står jag för mtrl så kostar det inget.
Samt att om det saknas mtrl för att jag ska kunna jobba full dag så debiterar jag kunden ändå för full dag.
Dvs jag kör dessa jobb på löpande utan att lämna någon uppskattning av tidsåtgång.
Samt att jag är inte heller intresserad av att köpa (inte ens att få det gratis) det mtrl som blir över
Låter som rätt vettiga villkor.
Nä, jag förväntar mig inte en specificerad plocklista men om han säger (muntligt räcker) att du behöver det och det och berättar antal och typ så kommer jag sen att fråga om det är OK att jag skaffar fram detta.
 
nizzehult nizzehult skrev:
En RPi har jag redan men hur jag ska integrera den via ett reläkort på ett säkert och godkänt sätt får du gärna utveckla.
Säkertheten gör du som alla andra el installationer.
Godkänt: här är jag osäker på vad ssf kan ha att säga om saken. Men köp bättre relän isf från elfa så är det grönt ljus
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
att man förstör den "isolerade miljön", t.e.x genom att lägga in klinkergolv (som en klassiker på vad som kan ta bort den "isolerade miljön" utan att folk är medvetna om det.
Har du något tips var man kan få mer kunskap om detta ?
 
Mikael_L
Detta forum är troligen den bästa källan i Sverige.
Forumsök på "isolerad miljö".

Eller starta en tråd i el-forumet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då ska de egentligen ha annat E-nummer om jag förstått reglerna kring det rätt.

Sen skriver kanske inte Gelia ut E-nummer på sina förpackningar så det kan vara svårt att jämföra.

Som andra har skrivit så är det extremt osannolikt (och har dementerats) att man konsekvent skulle tillverka två olika kvaliteter av samma produkt för "proffs" och vanliga konsumenter. Självklart kan det bli skillnader när man byter fabrik eller process men då sker det över hela ledet. Som du säger kan det möjligen vara så att man kommit över ett parti av en gammal modell men några enorma skillnader ska det inte vara.
Jag vet inte vad som krävs för att det ska till ett nytt E-nummer, tror inte att små förbättringar av produkten leder till det. Ta t.ex. en vanlig downlight där leverantören byter don. Helt plötsligt så har armaturerna väsentligt olika minläge. De har bytt till ett don som medger lägre ljusnivå, det är bra, men inte svinkul när två olika sitter i samma badrum. Samma E-nr...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Reglerna finns här

http://seg.se/e-nummerbanken/regler/

Det faller nog på att man struntar i att söka nytt nummer även om man borde.

Intressant nog så ska samma produkt ha olika E-nummer från olika importörer (1.8), det har jag aldrig tidigare tänkt på.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
nizzehult
T Triax skrev:
Säkertheten gör du som alla andra el installationer.
Godkänt: här är jag osäker på vad ssf kan ha att säga om saken. Men köp bättre relän isf från elfa så är det grönt ljus
Nä jag förstår inte riktigt. Jag kan ju inte byta ut eller göra ingrepp i centralen öht så hur skulle reläkortet komma in i bilden? Skulle det ersätta centralen på nåt vis menar du?
 
Betydligt bättre att du sätter DIN-monterade Shellys.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
nizzehult
mexitegel mexitegel skrev:
Betydligt bättre att du sätter DIN-monterade Shellys.
Det kan jag nog tänka mig. Men då pratar vi säkert om helt andra pengar.
 
En enkel Shelly kostar en hundralapp, DIN-fästet kan du köpa för en spottstyver eller skriva ut med en 3D-skrivare om man har. Alternativt finns 4-kanalers Shelly med DIN-fäste för 600 kr. Då får du effektmätning och en herrans massa andra funktioner på köpet. Dessutom är det beprövat bra prylar och inget hemmapulat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.