nizzehult
T Trunk skrev:
Jag har varit i exakt samma tankar som du men insåg ganska snabbt att det kostar mer än vad det skulle smaka. Mu vet jag förstås inte hur din ekonomiska situation ser ut men jag kom snabbt på att det finns roligare saker att göra för alla de tusenlappar det skulle kosta att göra, mer eller mindre, onödiga saker.

Till och med elektrikern som var här i ett annat ärende sa att det var slöseri på pengar.

Om du ändå väljer att beta central och fixa jordade uttag m.m. så skulle jag kolla hur mycket extra det skulle kosta att dra om all el. Det är visserligen en kostnad som även den är onödig med tanke på att man brukar(?) säga att man bör dra om elen var 50:e år. Men jag inbillar mig att om man ändå ska hålla på och dra jord och fixa nya uttag så kanske det går smidigt att dra om all el och att kostnaden inte blir så förbannat mycket högre. Men det beror som sagt på hur mycket pengar man har som brinner i fickan och kanske även om man planerar att bo där en längre tid o.s.v.
Tja, alla svar här har fått mig att fundera på om det verkligen är så nödvändigt ändå. Men det kostar ju inget att fråga om man ändå har dit en elektriker i annat ärende. Min son bor i lägenhet på 5:e våningen i en BR som, när den köptes var nyrenoverad. Han jobbar med elektronik och datorer och klarade inte av att det fanns ojordat överallt så han tog dit elektriker som fick dra om allt. Det är ett betonghus från 70-talet så man fräste upp spår i listerna och gick den vägen. Ett riktigt snyggt jobb må jag säga men det blev inte billigt.

Uttagen kan jag både skaffa och byta själv (initialt för att spara pengar, dom uttag som elektrikerna säljer är troligen bättre och går snabbare att montera men flera gånger dyrare än det som jag klarar mig med).

Mitt utgångsläge är så att jag köper ett kåk med en del jobb där elen är en del men det behöver plöjas ner en hel del stålar även i andra, kanske mer nödvändiga åtgärder som badrum och liknande men ekonomin finns då jag kommer att få en bra slant för mitt nuvarande hus.
 
Ja, uttagen och strömbrytare kan du ju byta själv. Köp dem på tex. Elbutik.se och håll dig till välkända märken som schneider, elko eller eljo så har du samma som du skulle fått från en elektriker.
 
Jag har bytt alla uttag och strömbrytare i de rum jag renoverat ytskikten i till nya från Schneider. Tänk bara på att du inte får sätta jordade uttag i rum utan jord! Men det är en liten peng den dag du eventuellt drar nytt och jordar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Vår elektriker sa att det i princip alltid var enklare och billigare (snabbare) att använda de befintliga trådarna som dragtråd och dra i ALLA nya trådar än att försöka komplettera och bara dra i själv jordtråden.
Det är säkert rätt. MEN: ett riktigt slöseri med naturresurser. Koppar har ett rätt högt miljöavtryck. Men som elektriker vinner jag dubbelt: jag kan sälja mer nya trådar, och jag får ta med mig trådarna hem til min kabellåda som jag då och då säljer till skroten och får ett extra hack. Clever!
 
  • Haha
  • Wow
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Och kunden tjänar tusenlappar på det hela och elektrikern kanske någon hundring, så vill kunden göra sig besväret att åka till skroten själv tror jag inte elektrikern grinar för det. Man återanvänder naturligtvis dom lite längre trådarna där dom räcker till. Så minst hälften av det man drar ut drar man in igen.
Otur med tänket igen? ;)
 
A
Förra året bytte vi elcentral, jordade uttag i tre sovrum, vardagsrum och en hall/trappa i radhus byggt -90 (112 kvm). Jordningen behövdes i ett sovrum för inkoppling av en markis, och då gjorde vi allt på en gång. Ny tråddragning, nya kontakter, ny central, ny varvtalsregulator för ventilationsfläkt och arbete (inkl inkoppling markis) kostade 32 000.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och kunden tjänar tusenlappar på det hela och elektrikern kanske någon hundring, så vill kunden göra sig besväret att åka till skroten själv tror jag inte elektrikern grinar för det. Man återanvänder naturligtvis dom lite längre trådarna där dom räcker till. Så minst hälften av det man drar ut drar man in igen.
Otur med tänket igen? ;)
Det är så jag brukar göra själv också och det är väl en bra förbättring. Då är vi på samma våglängd.
 
S skogstomten skrev:
Nja myt eller inte. Vi stod nämligen och jämförde de bredvid varandra eftersom vi båda var lite förvånade att de kändes så olika. De var märkta med samma produktnamn och artikelnummer och det var inga tveksamheter att det "borde" vara exakt samma produkter vi höll i. Så det var ingen sammanblandning eller misstag att vi tittade på olika "sorter". Minns jag rätt var det vanliga polarvita Eljo vi satte upp. men självklart kan det ha varit något "tillverkningsfel" eller olika tillverkningsserier/årsmodeller eller liknande bakom att de med samma nummer från olika ställen var olika "seg" i plasten när den skulle bearbetas.

När det var olika artikelnummer så var det så klart olika serier hur de var utformade inuti även om utsidan såg identisk ut. Så där var det fullt naturligt att de skiljde sig åt.

Tror vi normalt tog det allra mesta materialet från grossisten som heter Polar. Och när det saknades någon enstaka artikel så var det Jula eller C&O som vi köpte från.
Du kan inte ha råkat ut för det som beskrivs lite nu och då i bilbranschen, mobiltelefoner mm.

Att mindre nogräknade tillverkare gör "originaldelar" utan att tala med originaltillverkaren.

DVS Piratkopior. Jag är övertygad om att Schneider och Schneider (=ELKO) är mycket måna om sitt varumärke, och mycket gärna vill få tag på "dåliga Schneider" på marknaden (om det finns) för att baklänges spåra om någon åker snålskjuts på deras varumärke, och samtidigt drar det ner i smutsen.

Nu säger jag inte att jag VET att detta är fallet, men det låter onekligen väldigt likt. I så fall är givetvis även det varhus/den kedja Du köpt prylarna från lurade, och troligen lika intresserade de som tillverkaren att få bukt med eländet.

Det har t.ex. varit TV-program om EU:s tullmyndigheter som gör räder i vissa importhamnar, där tjänstemännen verkar vara rätt duktiga på att känna igen piratkopior, både på produkter, kartongmärkningar och vilka vägar godset tar in i Europa. Riktiga tillverkare studsar inte sina containers i 5 olika hamnar som alla är kända för mutbar administration...

Skulle det vara på det viset är säkerligen även Elsäkerhetsverket, och motsvarande myndigheter i övriga EU-länder MYCKET intresserade av att hjälpa till med utredning!
 
Om du ska byta el och tråda om tänk på att komplettera med t ex uttag under brytarna, s k städuttag. Det är en enkel operation när du ändå ska dra trådar. Det har jag gjort på några ställen och det var en jävla bra ide.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu var det ju 14år sedan vi byggde huset så har inget intresse att gräva mer i det idag och ingen aning vilka uttag/kontakter som sitter var i vårt hus. Ville mest få fram poängen att det kan skilja mer på saker än man ser vid en första anblick. Samt att hantverkaren kommer från "en annan vinkel" där det kan vara olika att jobba med konsumentprodukter eller proffsgrejor och att det dessutom kan vara skillnader som inte visar sig förrän många år senare, även om det till synes verkar vara samma produkt.

Min morbror hade då huset byggdes jobbat som elektriker och haft egen elfirma inriktade mot konsument/villor i över 45år i Norrlands inland. Där det är ganska vanligt/viktigt att kunderna vill/kan spara pengar på att köpa billigt material. Vilket han inte ser som något problem och kunden gärna får gör men han brukar då också förklara och visa på skillnaden så att de är medvetna om att det tex kan ta lite längre tid att montera, eller att de antagligen inte går att komplettera med samma utförande 10 år senare osv. Så han har nog sett en hel del genom åren skulle jag tro.

Jag kan ju också idag se att olika "elprodukter" från olika tillverkare har väldigt olika sätt att bibehålla sin färg nu 14 år senare. Eluttagen och kontakterna från 2006 har idag ungefär samma polarvita färg som nya. (aningens gulare) Däremot olika rumstermostater, dosor, täcklock, dimmers, timers, nätverksuttag och andra liknande produkter från OLIKA TILLVERKARE är numera sammantaget en salig blandning av olika stadier från kritvitt till uringult. Där det ibland beror på att solen ligger på men i andra fall är det nog mer olika slags plast som är orsaken. (Vi har en väldigt omfattande "installation" i huset eftersom vi utöver själva elen har trådbundet larm till alla fönster osv och en väldigt omfattande trådbunden nätverksinstallation, också)

Så just i ett hus där saker ska ha lång livslängd kanske 20-50år så tycker jag det oftast finns en poäng att hålla sig till beprövade kvalitetsgrejor från kända företag som hållit på med samma sak länge. Jag märker t ex också stor skillnad på de 40-tal glödlampor (halogenspottar) som köptes in direkt från elgrossisten och monterades in i våra armaturerna 2006. De allra flesta av de lyser fortfarande efter 14 år (Samma brinntid eftersom de sitter i fönstersmygar och tänds automatiskt samtidigt vid mörker). Däremot de jag börjat byta ut och köpa på C&O, Jula, ICA, Biltema, lokala järnaffären osv håller oftast bara ett till två år innan det är dags för byte igen. (Självklart då helt olika leverantörer, märken, kvalitet osv).

På det hus där vi bytte ut hela elsystemet som jag skrev om tidigare trodde jag själv först att det självklart borde vara enklare att "komplettera med bara en jordtråd där det behövdes" men när den elektrikern (som också var väldigt erfaren på gamla hus) förklarade och visade på skillnaden mot att använda de gamla trådarna "som dragtråd" och fixa till rubbet på en gång så insåg jag ganska snabbt fördelen för mig som kund om vi bytte ut allt istället. Han visade t ex hur svårt det vara att få igenom en vanlig dragtråd i de befintliga rören med de gamla eltrådarna kvar. Det var väldigt bökigt att få igenom den hela vägen och att sen få fram den fysiskt att sticka fram i nästa eldosa på det hus där vi gjorde om. Samma sak med själva elcentralen. Att städa upp och bygga om den befintliga >40 år gamla (utöka, JFB, jordning osv) var i princip mer jobb än att göra helt nytt om vi ändå passade på att dra om alla kablar samtidigt osv.

Så har man en bra hantverkare är det helt klart värt att lyssna på vad de föreslår, sen kan man gärna fråga och be de förklara också så kan man lära sig en hel del själv på kuppen(y)
 
tommib
Visst är det riktigt att man bör lyssna om man har en bra hantverkare och visst finns det kvalitetsskillnader på olika elprodukter, ingen säger emot detta.

Det jag säger emot är påståendet om att produkter med samma E-nummer skulle skilja sig på något väsentligt sätt från varandra. Det är både emot regelverket för E-nummer och fullkomligt vanvettigt ur ett producent/lagerhållningsperspektiv. Om du påstår sådant måste du ha något bättre att backa upp det med än någon anekdot om din morbror.

Den "andra vinkeln" som du pratar om är ofta vana vid en viss produkt och en ovilja att testa något annat av olika skäl. Ett av de skälen kan vara ekonomiskt.

FUD är ett bra begrepp för detta som av och till dyker upp....
 
Har kopplat både Biltema, märkesprylar (Eljo) från Jula/Co och material från elbutik.se. Biltema trend-kopia är alla riktigt gula efter fem år. När jag kopplade dessa så hade de färre skruvar i uttagsbrunnarna än Eljo original samt mycket svårt att skruva fast FK i anslutningarna snyggt. Märkesgrejerna från Jula/CO var alla "pin-pack" förpackade men saknade snabbanslutningarna. "pin-pack" är för jävla jobbigt när man ska sätta upp 10-tal uttag etc. Elbutik kom styckvis från gross förpackning, dvs köper man 9 uttag så kom en låda för 10st med en borttagen. Dessa var med snabbkoppling och följde databladet hos Eljo.
 
Snabbanslutning eller skruv från grossisten beror på vilket fack i hyllan man plockar från. Båda finns, och har olika E-nr.

På samma sätt kan vissa valfritt köpas med eller utan "klor" för fäste i gammal putsdosa.

Varuhus behöver inte föra alla varianter - de tar en som endera leverantören erbjuder dem, eller som de tror att kunderna bäst känner sig bekväma med, eller den som är billigast i inköp. Att hålla låga priser ligger ju bland annat i att hålla ett mer begränsat sortiment, mindre plock än med flera olika sorter.
 
Kom att tänka på en sak. Kan artikelnummer och e-nummer vara olika saker? E-nummer är ju lite som ett ISBN-nummer på en bok som är kopplat till en specifik utgåva. Medan det kan finnas olika tryckningar, utgåvor, från olika förlag osv? Dvs det är "samma bok och samma artikelnummer" men ändå skiljer de sig åt fysiskt om man granskar de i detalj?

Vet bara att vi stod och jämförde identiska nummer och vad som rimligtvis borde vara identiska produkter medan produkterna skiljde sig åt fysiskt åt så att säga och att vi båda var förvånade MEN att min morbror trots allt stött på det tidigare genom åren.

Försöker också få fram poängen att jag i det ena fallet fick en betydligt bättre installation för en mindre merkostnad (Dra allt nytt vilket var vad TS frågade om) och i det andra fallet ville jag få fram att just min morbror absolut INTE till vardags hade något problem eller ovilja mot att testa något annat eller att kunden köpte grejor själv på valfritt ställe som han sen glatt monterar. Vilket jag alltså försökte förklara att han ofta gjorde i sitt dagliga jobb så han är en sådan som verkligen har stor erfarenhet av att jobba med olika fabrikat på produkterna som är köpta på en mängd olika ställen.

Så jag tror jag avslutar mitt inhopp i den här tråden nu. Var från början bara en vilja av att delge min egen erfarenhet från två större elinstallationer, men känner mig tyvärr lite "påhoppad" om just det här lite i onödan.
 
Kan det vara så att CO, Biltema, med mera, kanske får äldre partier av samma modell än elgrossisterna, och att konstruktionen kan ha ändrats? Alltså samma modell, men ett äldre utförande?

En tanke bara…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.