143 läst · 1 svar
143 läst
1 svar
Byta elbatterier till bergsvärme?
Är det enkelt att byta från elbatterier till vattenburen bergsvärme? Jag vill ha batterier på väggarna, men blir det mycket krångel att rörlägga hela huset för detta?
Kan man få det någorlunda snyggt via taket och ner i alla rum månne? Att ta bort en fin parkett och gjuta ett nytt golv för att få golvvärme känns alltför krångligt.
Huset är 200 kvm i ett plan från 1972. Kan någon uppskatta ett pris så skulle jag vara såå tacksam.
Kan man få det någorlunda snyggt via taket och ner i alla rum månne? Att ta bort en fin parkett och gjuta ett nytt golv för att få golvvärme känns alltför krångligt.
Huset är 200 kvm i ett plan från 1972. Kan någon uppskatta ett pris så skulle jag vara såå tacksam.
Elbatterier hade många nya hus på 70-talet eftersom man fick bidrag för det. Batterierna skulle ta av kärnkraften. De var väl oroliga att inte bli av med den då.P patrickolivia skrev:Är det enkelt att byta från elbatterier till vattenburen bergsvärme? Jag vill ha batterier på väggarna, men blir det mycket krångel att rörlägga hela huset för detta?
Man får dra snyggt längs golvet ovanför sparklisten. Från taket blir nog märkligt. Målar man ser det ok ut ändå.
Mina föräldrar gjorde det för 7 år sedan. Villa på 180 kvm + källare. De hade tidigare elbatterier och även två luftvärmepumpar. Men luftvärmepumpar väsnades gav ojämn värme I huset tyckte de.
Det kostade 130.000 kr och då gjorde farsan mkt själv. Inkl nya batterier. Annars skulle det kostat 180.000 kr. Idag ränka med kanske 200000. Batterier finns olika priser på, där kan du spara. Se till bara att de ger ut rätt effekt bara, kW. Jula säljer dessa batterier tex, bra priser.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tak; byta masonit till råspont ?
Tak & Vind -
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Jag har en downlight i taket, vad kan jag byta till?
Belysning -
Byta gammal termostat till golvvärme
El